Αποδίδονται στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και στο ράλι των καυσίμων
Ζημιές 1 δισ. δολαρίων ανακοίνωσε για το δεύτερο τρίμηνο του έτους η αμερικανική αεροπορική Delta Αir Lines ανεβάζοντας τις συνολικές ζημιές της από τις αρχές της χρονιάς σε 7 δισ. δολάρια. Στο ίδιο εξάμηνο πέρυσι η εταιρεία είχε καταγράψει κέρδη 1,46 δισ. Οι ζημιές αυτές ωστόσο κατά ένα τμήμα αποδίδονται στο ίδιο το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που αποφάσισε τον Μάρτιο καθώς, αν εξαιρεθούν αυτές οι εφάπαξ δαπάνες της ύψους 1,2 δισ. δολαρίων περίπου, η εταιρεία κατέγραψε κέρδη 137 εκατ. δολάρια έναντι αντιστοίχων κερδών 274 εκατ. δολαρίων το ίδιο τρίμηνο πέρυσι. Επιπλέον τα έσοδα της εταιρείας στο τρίμηνο ανήλθαν σε 5,5 δισ. δολάρια, ελαφρώς περισσότερα από αυτά που υπολόγιζαν οι αναλυτές και κατά 10% περισσότερα απ΄ ό,τι το ίδιο διάστημα πέρυσι, και το ίδιο ισχύει και σε εξαμηνιαία βάση: έσοδα 10,27 δισ. δολαρίων έναντι 9,24 δισ. δολαρίων πέρυσι. Ακόμη, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρείας, η Delta διέθετε σε ρευστά στα τέλη Ιουνίου κάπου 4,3 δισ. δολάρια.
Η αύξηση των τιμών των καυσίμων έχει οδηγήσει μια σειρά αεροπορικές εταιρείες να οργανώσουν αναδιαρθρώσεις καθώς το καύσιμο αποτελεί σημαντικό στοιχείο του μεταφορικού κόστους. «Πρωτόγνωρες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων δημιούργησαν πραγματική κρίση στην αεροπορική βιομηχανία και η Delta,στην πρωτοπορία της απάντησης,προέβη σε γρήγορες και αποφασιστικές ενέργειες» εξήγησε ο πρόεδρός της Εντ Μπάστιαν. Οι μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρείες έχουν αναγγείλει περικοπές στις εγχώριες πτήσεις τους, αναβολή αγοράς νέων αεροσκαφών, περικοπές στις θέσεις εργασίας, ακόμη και εγκατάλειψη αεροσκαφών που έχουν υψηλό κόστος λειτουργίας. Η Delta, π.χ., προγραμματίζει να βγάλει εκτός υπηρεσίας κάπου 20 από τα μεγάλα αεροπλάνα της, ενώ ο στόχος της να «παρκάρει» για τον χειμώνα, μετά την αιχμή του καλοκαιριού, κάπου 70 αεροσκάφη έχει ήδη αυξηθεί σε 100.
Σε περισσότερες πτήσεις εκτός ΗΠΑ, και πιο αποδοτικές, προσανατολίζειται για το β Δ εξάμηνο
«Οταν αντιμετωπίσαμε τις δυσκολίες με την αύξηση των τιμών των καυσίμων,η Delta διακρίθηκε ακριβώς λόγω της γρήγορης αντίδρασής της» σχολίασε ο επικεφαλής της Ρίτσαρντ Αντερσον, παραπέμποντας στις περικοπές στις πτήσεις μέσα στις ΗΠΑ, στην αύξηση των διεθνών πτήσεων που είναι πιο «αποδοτικές», στην εφαρμογή ενός προγράμματος εθελουσίας εξόδου για τους εργαζομένους, στην εφαρμογή ενός προγράμματος οικονομιών και στην ανάπτυξη ενός προγράμματος κάλυψης απέναντι στις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων. Πάντως, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρείας, οι δαπάνες της για καύσιμα το δεύτερο τρίμηνο ήταν κάπου 1,68 δισ. δολάρια έναντι 1,11 δισ. δολαρίων για το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Στα μέτρα του Μαρτίου η εταιρεία ήρθε να προσθέσει και νέες περικοπές στην πτητική ικανότητά της τον περασμένο μήνα, ενώ εξηγεί ότι «κάλυψε το 80% της αύξησης της τιμής των καυσίμων» το δεύτερο τρίμηνο. Για το εξάμηνο που έρχεται ο αερομεταφορέας προβλέπει να μειώσει το πτητικό του έργο μέσα στις ΗΠΑ κατά 13% σε σχέση με πέρυσι και να αυξήσει κατά 14% τις διεθνείς πτήσεις του, που είναι πιο αποδοτικές. Το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου άλλωστε της εταιρείας, που περιελάμβανε στην αρχή 2.000 θέσεις εργασίας, έχει ήδη επεκταθεί σε περικοπές 4.000 θέσεων εργασίας, με αποζημιώσεις που κυμαίνονται από 2 ως 20 εβδομάδες αμοιβής, και μεταφράστηκε σε κάπου 100 εκατ. δολάρια.
Η Delta Αir Lines, που τώρα είναι η τρίτη αμερικανική αεροπορική εταιρεία, αποτελεί το αμερικανικό σκέλος της συμμαχίας Skyteam, όπου ανήκει και η ευρωπαϊκή Αir France-ΚLΜ, ενώ αποφάσισε ήδη από τις 14 Απριλίου να εξαγοράσει την επίσης αμερικανική Νorthwest Αirlines. Η εξαγορά αυτή, όταν ολοκληρωθεί, έπειτα από 12 ως 24 μήνες, θα μετατρέψει τη συγχωνευμένη εταιρεία στη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία παγκοσμίως ξεπερνώντας τη σημερινή πρωταθλήτρια, την επίσης αμερικανική Αmerican Αirlines. Σύμφωνα με τις τελευταίες δηλώσεις της Delta, η δαπάνη σε ρευστό για να συγχωνευθούν οι δύο εταιρείες θα ανέλθει σε μόλις 600 εκατ. δολάρια, λιγότερα από τις αρχικές προβλέψεις που ήταν γύρω στο 1 δισ. δολάρια.