Από την πρώτη εγκατάσταση των κατοίκων στο βενετικό αρχιπέλαγος μέχρι τη γένεση του μοναδικού αυτού αρχιτεκτονικού και οικιστικού θαύματος που είναι σήμερα η πόλη, η Βενετία αποτελούσε ανέκαθεν ένα φαινόμενο ξεχωριστό. Ένα ιδιόμορφο οχυρό, επίζηλο αλλά απομονωμένο. Αυτήν ακριβώς την έννοια του «νησιωτισμού» μελετά η συγγραφέας εδώ, την «αίσθηση ενός αντικανονικού και ιδιόρρυθμου χαρακτήρα» που ορισμένες πόλεις αφήνουν στον επισκέπτη τους,απόρροια του ξεχωριστού τους πεπρωμένου.{{{ moto }}}
Στείλτε sms γράφοντας ΒΗΜΑFM (κενό) ΟΝΟΜΑ και αποστείλετε στο 54010
Η Τζαν Μόρις γνώρισε τη Βενετία στο τέλος του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου ως αξιωματικός του αγγλικού στρατού όταν τα βρετανικά στρατεύματα εισήλθαν στην πόλη. Λίγα χρόνια αργότερα επέστρεψε στην Πόλη των Δόγηδων ως ανταποκριτής αγγλικής εφημερίδας και έζησε εκεί δυο χρόνια. Το 1960 εξέδωσε τη Βενετία, ένα ακατάτακτο κείμενο μεταξύ ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και ελεύθερου αυτοβιογραφικού δοκιμίου. Το κείμενο δεν είναι τουριστικός οδηγός, μολονότι βρίθει χρήσιμων πληροφοριών για τη σύγχρονη Βενετία, ούτε και ιστορική μελέτη, παρότι η επισκόπηση της ιστορίας της πόλης είναι κάτι παραπάνω από διαφωτιστική. Η αφήγηση αναπτύσσεται πάνω σε τρεις κεντρικές θεματικές ενότητες (Οι άνθρωποι, Η πόλη, Η λαγκούνα), γύρω από τις οποίες ξετυλίγεται πλήθος επιμέρους θεμάτων, όπως τα ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά των Βενετσιάνων, οι κοινότητες της Βενετίας, ο λαϊκός και λόγιος πολιτισμός, η δομή της κοινωνίας, η γεωφυσική διαμόρφωση της λαγκούνας, η αρχιτεκτονική, η σύγχρονη προοπτική της πόλης. Η ανάπτυξη των θεμάτων είναι σε μεγάλο βαθμό συνειρμική, ενώ διανθίζεται από προσωπικές αναμνήσεις και ανέκδοτα. Σε κάθε περίπτωση, η συγγραφέας προσεγγίζει το θέμα της διαχρονικά, έτσι ώστε να δίνεται στον αναγνώστη ένα ξεκάθαρο διάγραμμα της ιστορίας της πόλης από τις απαρχές της ως σήμερα – με ενδιάμεσους σταθμούς την ανάδειξή της σε θαλασσοκράτειρα δύναμη, τη σταδιακή οικονομική της αποδυνάμωση, την προσάρτησή της στο Ιταλικό Βασίλειο και τη μεταμόρφωσή της σε πόλη-μουσείο.
Όλα αυτά δοσμένα από τη θαυμάσια γραφίδα της Μόρις – ένα έξοχο μείγμα λυρισμού και λεπτής ειρωνείας, πολυμάθειας και παιγνιώδους διάθεσης. Η παρούσα έκδοση είναι η τρίτη και τελευταία αναθεώρηση του αρχικού κειμένου, ενώ θεωρείται πλέον ένα από τα κλασικά έργα της ταξιδιωτικής λογοτεχνίας. Στην ελληνική έκδοση, η Βενετία της Μόρις συνομιλεί με τη Βενετία των Μαλακάση, Καρυωτάκη και Καρβούνη, όπως εύγλωττα μαρτυρούν τα τρία έργα των Ελλήνων ποιητών στο επίμετρο του βιβλίου.
Στείλτε sms γράφοντας ΒΗΜΑFM (κενό) ΟΝΟΜΑ και αποστείλετε στο 54010
Βιογραφικό
Η Τζαν Μόρις (Jan Morris) γεννήθηκε το 1926 στο Σόμερσετ της Μεγάλης Βρετανίας και έζησε τα πρώτα σαράντα
έξι χρόνια της ζωής της ως James Morris, προτού υποβληθεί σε επέμβαση αλλαγής φύλου το 1972. Κατά τη διάρκειατου Β΄Παγκοσμίου Πολέμου υπηρέτησε ως αξιωματικός πληροφοριών του αγγλικού στρατού. Το 1949 παντρεύτηκε την Elizabeth Tuckniss και απέκτησε μαζί της πέντε παιδιά. Μετά τη λήξη του πολέμου εργάστηκε ως δημοσιογράφος στις εφημερίδες Times και Guardian. Από το τέλος της δεκαετίας του ’50 άρχισε να δημοσιεύει κείμενα ταξιδιωτικού περιεχομένου, έως ότου αφοσιώθηκε αποκλειστικά στη συγγραφή. Το σύνολο του συγγραφικού της έργου ξεπερνά τα σαράντα βιβλία και περιλαμβάνει κείμενα αυτοβιογραφικά, ταξιδιωτικής λογοτεχνίας, μυθιστορήματα και διηγή-ματα. Έργο σταθμός της καριέρας της θεωρείται η τριλογία Pax Britannica (1978) όπου επιχειρεί μια ακτινογραφία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Στο Conundrum (1974) περιγράφει την εμπειρία της αλλαγής φύλου. Πιο γνωστά είναι όμως τα ταξιδιωτικά της έργα, μονογραφίες πόλεων, όπως η Οξφόρδη, το Χονγκ Κονγκ, το Σίντνεϊ. Έχει λάβει σημαντικές τιμητικές διακρίσεις για το έργο της.
Από τις εκδόσεις Πάπυρος