Από τότε που ήταν μικρός θυμάται τον εαυτό του να γοητεύεται από τα κοσμήματα, τον λεπτεπίλεπτο σχεδιασμό, τα αρχαϊκά και βυζαντινά μοτίβα και τις πολύτιμες πέτρες που τα κοσμούν. Στο εργαστήριο κοσμημάτων που διατηρεί η οικογένειά του από το 1990 με την επωνυμία «Δημήτριος» ο Βασίλης Καψάσκης, 24 ετών σήμερα, βρίσκεται στον φυσικό του χώρο, μια και από τα 14 του χρόνια ήξερε ποιος είναι ο προορισμός του. Να σχεδιάζει κοσμήματα, να πειραματίζεται με σύγχρονες τεχνικές και με όχημα τις δημιουργίες του να ταξιδέψει το ελληνικό κόσμημα σε όσο μακρύτερους δρόμους μπορεί.
Στα μέσα του περασμένου Οκτωβρίου τα κοσμήματά του έφθασαν ως τη Νέα Υόρκη ανοίγοντας για την οικογενειακή επιχείρηση ένα παράθυρο επικοινωνίας με την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η οποία τόσο μεγάλη γοητεία ασκεί στους έλληνες δημιουργούς, αλλά για τη μεγάλη πλειονότητά τους παραμένει απρόσιτη. Αφορμή στάθηκε το ετήσιο γκαλά του μη κερδοσκοπικού οργανισμού «United Colors of Fashion», αποστολή του οποίου είναι να δώσει την ευκαιρία σε νέους, ταλαντούχους δημιουργούς από όλον τον κόσμο να θέσουν τα θεμέλια για μια καριέρα στον χώρο της νεοϋορκέζικης μόδας, ενώ τα έσοδα της εκδήλωσης δίδονται για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
«Η συλλογή «Dimitrios Exclusive» δεν είχε τίποτε λιγότερο από στυλ και κομψότητα, στοιχεία που έδεναν απόλυτα με τα ρούχα των επτά νέων σχεδιαστών μόδας, τα οποία και κόσμησαν στην επίδειξη. Συγχρόνως, οι δημιουργίες του αντανακλούν πάθος και ταλέντο, στοιχεία που ταιριάζουν απόλυτα με την αποστολή μας» σχολιάζει μιλώντας στο «Βήμα» η κυρία Τζανίς Ρετζμπά, υπεύθυνη επικοινωνίας του UCOF.
Την εκδήλωση πλαισίωσαν σημαντικοί επαγγελματίες της βιομηχανίας της μόδας, όπως ο παγκοσμίου φήμης φωτογράφος Νάιτζελ Μπάρκερ και ο στυλίστας Φίλιπ Μπλοκ. Η ανερχόμενη τραγουδίστρια Σάρα Ατερεθ κράτησε συντροφιά στο κοινό φορώντας και η ίδια ένα βραχιόλι της συλλογής, ενώ αργότερα συνεχάρη τον δημιουργό για τα εντυπωσιακά του κοσμήματα μέσω του λογαριασμού της στο Facebook.
«Οι κανόνες του παιχνιδιού στην Αμερική είναι πολύ διαφορετικοί, γιατί οι άνθρωποι δεν εντυπωσιάζονται εύκολα, είναι υποψιασμένοι» εξηγεί ο κ. Χρήστος Θαλασσινός, συνεργάτης, ο οποίος εκπροσώπησε την επιχείρηση σε αυτό το πρώτο ταξίδι. Τα πρόσωπα και το θέαμα παίζουν σημαντικό ρόλο. Οπως ο τραγουδιστής των Aerosmith, ο Στιβ Τάιλερ, ο οποίος φοράει συχνά έναν σταυρό της συλλογής που αγόρασε σε επίσκεψή του στην Αθήνα, ή το τοπ μόντελ Σέσιλι Λόπεζ που αμέσως μετά την επίδειξη φωτογραφήθηκε με ένα βραχιόλι «Δημήτριος» στο ετήσιο φιλανθρωπικό γκαλά της Τάιρα Μπανκς. «Αυτά τα βήματα είναι μια αρχή στην προσπάθειά μας να δημιουργήσουμε δικό μας brand name, σε μια περίοδο που δεν υπάρχουν χρήματα για να προσλάβουμε μια εταιρεία προώθησης, από αυτές που ζητούν χιλιάδες δολάρια για την αμερικανική αγορά» τονίζει.
Από τα πρώτα χρόνια της ζωής της η επιχείρηση του κ. Δημητρίου Καψάσκη ήταν εξωστρεφής, μια και δεν απευθυνόταν μόνο στους έλληνες αγοραστές, οι οποίοι ίσως και να θεωρούν το βυζαντινό κόσμημα παρωχημένο, αλλά κυρίως στους τουρίστες. Τα σχέδια του γιου του έδωσαν, όπως λέει, «νέα πνοή στη δουλειά μας», για την οποία εφέτος, παρά την κρίση, ήταν μια από τις καλύτερες χρονιές της, καθώς φρόντισαν, γυρίζοντας μαζί δύο και τρεις φορές την Ελλάδα, να βάλουν τα κοσμήματά τους στις βιτρίνες μαγαζιών σε κάθε τουριστική γωνιά της χώρας.
Στο εργαστήριο της οικογένειας στο Περιστέρι ο Βασίλης έχει καταφέρει να κερδίσει τον σεβασμό των τεχνιτών, οι οποίοι τού ζητούν οδηγίες και τον συμβουλεύονται, παρά το νεαρό της ηλικίας του. «Ονειρό μου για το μέλλον είναι η δουλειά μας να πάψει να είναι εποχική. Σήμερα έχουμε τεχνίτες τους οποίους απασχολούμε μόνο έξι-επτά μήνες. Για να αλλάξει αυτό, κάνουμε το άνοιγμα προς την Αμερική, ειδικά αυτή τη δύσκολη περίοδο» τονίζει.
Συνεργάτες της επιχείρησης στην Ευρώπη μεταφέρουν όχι μόνο το βαρύ κλίμα που υπάρχει για την Ελλάδα, αλλά και την οικονομική δυσπραγία που έχει χτυπήσει όλη τη Γηραιά Ηπειρο. «Εχει περάσει από το μυαλό μου η ιδέα μιας συλλογής μικρότερου κόστους, ώστε να μπορούν περισσότεροι να την αγοράσουν. Από την άλλη όμως, όταν κάποιος ζορίζεται για να εξασφαλίσει τα απαραίτητα, το τελευταίο που θα σκεφθεί είναι να αγοράσει κοσμήματα» σχολιάζει. Ετσι στρέφει το βλέμμα του προς νέες αγορές, οι οποίες δείχνουν προτίμηση στο κλασικό κόσμημα, όπως η Αμερική, η Ρωσία, η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία, με στόχο να δίνει με τα σχέδιά του μια σύγχρονη διάσταση στη διαχρονική ομορφιά.
1.500 εργαστήρια
Παραδοσιακός κλάδος σε κρίση

Σήμερα, τα περίπου 1.500 εργαστήρια που υπάρχουν στη χώρα, οικοτεχνίες ως επί το πλείστον, έρχονται αντιμέτωπα με πτώση της δουλειάς σε ποσοστό της τάξεως του 80%, σύμφωνα με τον κ. Γεώργιο Ψωμά, πρόεδρο του Συνδέσμου Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων. «Δεν υπάρχει για τις ελληνικές επιχειρήσεις ένα δίκτυο μέσω του οποίου να μπορούν να διαθέσουν τα προϊόντα τους σε νέες αγορές, με αποτέλεσμα να μη διαθέτουν σήμερα τέτοια δύναμη επένδυσης που να μπορούν να κάνουν μόνες τους αυτή τη μετάβαση» επισημαίνει. Το υψηλό κόστος των πρώτων υλών, η έλλειψη ρευστότητας, αλλά και οι υψηλοί δασμοί, οι οποίοι για παράδειγμα στην Κίνα φθάνουν το 47%, έχουν καταδικάσει τον παραδοσιακό κλάδο της αργυροχρυσοχοΐας στη στασιμότητα, διώχνοντας από τους κόλπους του νέους και ταλαντούχους τεχνίτες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ