Σύμφωνα με την έρευνα, και οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους επίσης διαπιστώνουν προβλήματα. Για παράδειγμα, στα φιλολογικά μαθήματα και ειδικά στα Αρχαία από το πρωτότυπο κείμενο, που χαρακτηρίζεται ως το πιο δύσκολο μάθημα, το σύνολο των εκπαιδευτικών επισημαίνει ότι τα κείμενα που περιέχονται στα βιβλία των Αρχαίων από το πρωτότυπο είναι δύσκολα και ότι υπάρχει αναντιστοιχία διδακτέας ύλης και χρόνου που πρέπει να διδαχθεί το μάθημα. Το 80% δηλώνει ότι δίδεται μεγάλη έμφαση στη γραμματική και στο συντακτικό και όχι στο περιεχόμενο των κειμένων και ότι δεν υπάρχει διασαφηνισμένος στόχος για το μάθημα στο Γυμνάσιο. Το 90% των καθηγητών δηλώνει ότι οι απαιτήσεις του Αναλυτικού Προγράμματος για το συγκεκριμένο μάθημα είναι υπερβολικές και ότι τα βιβλία δεν έχουν ελκυστική γραφή και δεν χρησιμοποιούν σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους.

Πάντως, όπως προκύπτει από την έρευνα, η επαγγελματική αποκατάσταση αποτελεί ένα άγχος που βιώνουν τα παιδιά από την πρώτη κοινωνικοποίησή τους στο σχολείο, και μάλιστα επιλέγουν την επιστημονική τους κατεύθυνση όχι με βάση ποια μαθήματα τους αρέσουν αλλά ποια είναι χρήσιμα. Το 57% των μαθητών που ρωτήθηκαν απαντά ότι η επιλογή του στα θετικά (ή θεωρητικά) μαθήματα έγινε επειδή ήταν πιο χρήσιμα. Αντίθετα, το 49% των μαθητών απαντά ότι η επιλογή του στα θετικά (ή θεωρητικά) μαθήματα έγινε επειδή ταιριάζουν με αυτό που θα ήθελαν να σπουδάσουν. Το 66% των μαθητών προτιμά την ομάδα των θετικών μαθημάτων «Μαθηματικά- Φυσική – Χημεία» από την αντίστοιχη των θεωρητικών «Αρχαία- Νέα- Ιστορία» που συγκεντρώνει ποσοστό 44%. Τέλος, το 45% των μαθητών απαντά ότι η επιλογή του στα θετικά (ή θεωρητικά) μαθήματα έγινε επειδή ήταν πιο εύκολα. Το 17% διαφωνεί, το 31% ούτε συμφωνεί ούτε διαφωνεί, ενώ το 7% δεν απαντά.