Ο «κυνηγός των πλανητών», το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler, έχει υποστεί μια σημαντική βλάβη η οποία σύμφωνα με τα στελέχη της NASA είναι πολύ πιθανόν να μην μπορεί να αποκατασταθεί και έτσι η ιδιαίτερα σημαντική αποστολή να τερματιστεί πρόωρα.

Το τηλεσκόπιο

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler ξεκίνησε την αποστολή του το 2009, φέρνοντας επανάσταση στη μελέτη των λεγόμενων εξωπλανητών, με την ανακάλυψη εκατοντάδων πλανητών που είναι σε τροχιά γύρω από άστρα που έχουν χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά του Ηλίου.

Συγκεκριμένα έχει εντοπίσει 132 επιβεβαιωμένους πλανήτες και περισσότερους από 2.500 πιθανούς πλανήτες, κάποιοι εκ των οποίων έχουν κοινά χαρακτηριστικά με τη Γη. Το τηλεσκόπιο βρίσκεται σε τροχιά περίπου 64 εκατ. χιλιομέτρων από τη Γη και έχει σχεδιαστεί να «κοιτάζει» σταθερά σε περίπου 100.000 άστρα του Γαλαξία αναζητώντας πλανήτες.

Εμεινε «ανάπηρο»

Το Kepler έχει υποστεί βλάβη σε ένα μηχανισμό που συνδέεται με το σύστημα εντοπισμού θέσης. Πρόκειται για μια σημαντική βλάβη η οποία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ειδικοί, καθιστά το τηλεσκόπιο «ανάπηρο». Τα στελέχη της NASA δεν δίνουν ακόμη πολλές λεπτομέρειες για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το τηλεσκόπιο ούτε τις προβλέψεις τους για την αποκατάσταση της ζημιάς. Ετσι εκφράζονται φόβοι ότι είναι πιθανό η αποστολή να τερματιστεί πρόωρα.

«Σίγουρα δεν είναι καλή είδηση για την αποστολή, η οποία έχει έως τώρα καλές επιδόσεις και είχε προσφέρει πολλές υποσχέσεις για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα» δήλωσε μέσω τηλεδιάσκεψης ο Τσαρλς Σόμπεκ ,αναπληρωτής διευθυντής της αποστολής του Kepler. Πιο αισιόδοξο ήταν το επιτελικό στέλεχος της NASA Τζον Γκράνσφελντ, «oι τεχνικοί μας εργάζονται για την αποκατάσταση του προβλήματος. Δεν θα έλεγα ακόμη ότι το Kepler είναι οριστικά εκτός λειτουργίας» τόνισε ο Γκράνσφελντ.

Ο διάδοχος

Σύμφωνα με τον υπάρχοντα προγραμματισμό, το Kepler θα ολοκληρώσει την αποστολή του το 2016. Τη θέση του θα πάρει ο TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) που θα «σαρώνει» μεγαλύτερη έκταση του Διαστήματος από εκείνη που καλύπτει με τα «μάτια» του το Kepler. Το Kepler εξερευνά περίπου 100 χιλιάδες άστρα στον Γαλαξία ενώ το TESS θα εξερευνά περί τα δύο εκατομμύρια άστρα.

Βασικός στόχος του TESS θα είναι η ανακάλυψη μικρομεσαίων βραχωδών πλανητών που βρίσκονται στη λεγόμενη φιλόξενη ή κατοικήσιμη ζώνη. Πρόκειται για πλανήτες που βρίσκονται σε απόσταση τέτοια από το μητρικό τους άστρο ώστε να υπάρχουν εκεί συνθήκες ευνοϊκές για την ανάπτυξη ζωής όπως π.χ. νερό στην επιφάνεια τους.