από metereologos.gr
Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017

Τα νετρίνα τρέχουν όντως ταχύτερα απ' το φως

Νέες μετρήσεις επιβεβαιώνουν τα αρχικά αποτελέσματα του CERN
Τα νετρίνα τρέχουν όντως ταχύτερα απ' το φως
Οι νέες μετρήσεις του πειράματος OPERA επιβεβαιώνουν ότι τα νετρίνα κινούνται με ταχύτητα μεγαλύτερη από αυτή του φωτός

Γενεύη

Τα νετρίνα επιμένουν να κινούνται ταχύτερα από το φως στο τούνελ του πειράματος OPERA σε πείσμα των «διαφωνούντων». Οι νέες πιο «ενισχυμένες» μετρήσεις που έγιναν στον επιταχυντή του CERN επιβεβαίωσαν τα αρχικά αποτελέσματα, τα οποία φαίνονται σιγά σιγά να χάνουν τον «απίστευτο» χαρακτήρα τους και να παγιώνονται όλο και περισσότερο.

Η είδηση στις 22 Σεπτεμβρίου ότι τα υποατομικά σωματίδια μπορούν να ξεπεράσουν – έστω και για 60 νανοδευτερόλεπτα – την ταχύτητα του φωτός, αψηφώντας τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν αναστάτωσε την επιστημονική κοινότητα προκαλώντας έντονες αντιπαραθέσεις και αμφισβητήσεις. Ακόμη και ορισμένα μέλη της ίδιας της ερευνητικής ομάδας είχαν προτιμήσει να μην συνυπογράψουν τη σχετική ανακοίνωση διατηρώντας ορισμένες επιφυλάξεις.

Υστερα από τις τελευταίες μετρήσεις ωστόσο οι ερευνητές δηλώνουν πλέον βέβαιοι για τα αποτελέσματά τους. Τόσο ώστε να τα υποβάλουν προς αξιολόγηση προκειμένου να δημοσιευθούν σε ευρωπαϊκή επιστημονική επιθεώρηση, τη φορά αυτή με την υπογραφή περισσότερων μελών της ομάδας.

Μικρότερες δέσμες

Οι περισσότερες αντιρρήσεις που είχαν εκφραστεί για τα πρώτα αποτελέσματα είχαν επικεντρωθεί σε δύο κυρίως σημεία. Το ένα αφορούσε το περιθώριο λάθους των στατιστικών αναλύσεων. Το δεύτερο αφορούσε το γεγονός ότι, επειδή τα νετρίνα κινούνταν σε μακρές (σχετικά μεγάλης διάρκειας) δέσμες, δεν μπορούσε να εξακριβωθεί με απόλυτη βεβαιότητα αν τα σωματίδια που έφθαναν στο «τέρμα» της διαδρομής στο Γκραν Σάσο ήταν τα ίδια με εκείνα που είχαν ξεκινήσει από την «αφετηρία» στη Γενεύη.

Στη δεύτερη σειρά πειραμάτων, που διεξήχθησαν από την 21η Οκτωβρίου ως τις 6 Νοεμβρίου, οι ερευνητές μείωσαν τη διάρκεια των δεσμών προσδίδοντας μεγαλύτερη ακρίβεια. Οι 20 συγκρούσεις που παρακολούθησαν μπορεί να ωχριούν αριθμητικά μπροστά στις 16.000 που είχαν καταγραφεί στα τρία χρόνια του αρχικού πειράματος, είναι όμως πολύ πιο «σίγουρες». Και επιβεβαιώνουν όλες τις προηγούμενες.

Επίσης τα μέλη της ερευνητικής ομάδας ήλεγξαν ξανά τις στατιστικές τους αναλύσεις και επιβεβαίωσαν ότι το περιθώριο λάθους είναι ακριβώς 10% –τόσο δηλαδή ώστε να είναι αποδεκτό. Οι δυο αυτές επιβεβαιώσεις προσδίδουν νέο κύρος στα αποτελέσματα του OPERA.

Αξιόπιστο τεστ συνέπειας

«Μετρήσεις οι οποίες είναι τόσο λεπτές και έχουν τόσο βαθιές επιπτώσεις στη Φυσική απαιτούν εξαιρετικά εξονυχιστική επανεξέταση» δήλωσε με ανακοίνωσή του ο Φερνάντο Φερόνι, πρόεδρος του Εθνικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής της Ιταλίας, ενός από τους φορείς που συμμετέχουν στο πείραμα.

«Το πείραμα OPERA, χάρη σε μια ειδικά προσαρμοσμένη δέσμη ακτίνων πραγματοποίησε ένα σημαντικό τεστ συνέπειας του αποτελέσματός του» συμπλήρωσε ο φυσικός, προσθέτοντας: «η θετική έκβαση αυτού του τεστ μας κάνει πιο σίγουρους για το αποτέλεσμά μας, αν και η τελική λέξη θα ειπωθεί μόνον αν ανάλογα τεστ γίνουν σε άλλους επιταχυντές».

Η νέα «σιγουριά» για τα αποτελέσματα του πειράματος είναι έκδηλη και στο γεγονός ότι αυτή τη φορά τα αποτελέσματα συνυπογράφονται και από μέλη της ερευνητικής ομάδας που αρχικά είχαν εκφράσει επιφυλάξεις.

«Η μέτρηση φαίνεται αξιόπιστη» δήλωσε ένας εξ αυτών, ο Λούκα Στάνκο του Εθνικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής της Ιταλίας, μιλώντας στο περιοδικό «New Scientist». «Δεχθήκαμε πολλές επικρίσεις και οι περισσότερες από αυτές καταρρίπτονται» τόνισε ο φυσικός, προσθέτοντας ωστόσο ότι, αν και υπέγραψε το προσχέδιο της μελέτης, εξακολουθεί να πιστεύει ότι η δημοσίευσή της πριν από τη διεξαγωγή άλλων πειραμάτων είναι πρόωρη.

Αξιόπιστο αποτέλεσμα, αλλά ως προς τι;;; | 20/11/2011 20:28
    Η τελευταία αυτή μέτρηση μάλλον έφερε στην επιφάνεια την πιθανή αιτία του προβλήματος της μέτρησης του OPERA. Με τους σύντομους παλμούς των πρωτονίων αυτό που μετρήθηκε ήταν ο χρόνος πτήσης μεμονωμένων νετρίνων. Η συνέπεια του αποτελέσματος (δt=58ns από τα νέα δεδομένα) έδειξε ότι η χρονική διαφορά δεν οφείλεται σε προβλήματα της στατιστικής και της σύγκρισης των κατανομών των πρωτονίων με τις αντίστοιχες κατανομές των νετρίνων. Αυτό φυσικά δεν αποκλείει κάποιο άλλο συστηματικό. Από την άλλη έφερε στην επιφάνεια ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο. Η διασπορά των μετρούμενων χρόνων για τα 20 γεγονότα είναι 25ns δεξιά και αριστερά από την μέση τιμή (τα 58 ns). Έχει δηλαδή ένα πλάτος 50 ns. Αυτό έφερε στην επιφάνεια το γεγονός ότι το ρολόι που χρησιμοποιεί το πείραμα για να μετρά τον χρόνο λειτουργεί σε συχνότητα 20MHz, έχει δηλαδή διακριτική ικανότητα (1/20)x10^{-6}s = 50x10^{-9}s = 50ns. Να θυμίσω ότι το σφάλμα της μέτρησης για το πείραμα σύμφωνα με τους παράγοντες που έχουν πάρει υπόψιν τους υπολογίζεται στα 10ns. Και το ερώτημα, όπως το θέτει ο Tommaso Dorigo εδώ ( http://www.science20.com/quantum_diaries_survivor/few_additional_technicalities_opera_measurement-84788 ) είναι, τι συμβαίνει αν το ρολόι είναι off κατά ένα τικ;
    Vagelford

Source | 20/11/2011 03:18
    Those interested in an accurate explanation of the experimental method and the results that were presented, can find the submitted article (pdf) at: http://arxiv.org/abs/1109.4897
    enopticon

" Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον" | 19/11/2011 20:56
    Εν συντομία, βλέπε: 1. " Η Θεωρία της Αρμονικότητος του Πεδίου του Φωτός". http://vivliothmmy.ee.auth.gr/571/ 2. " On Synchronized Clocks at the Ends of a Moving Rod". Physics Essays vol.20, No 2, June 2007, pp.296-307. http://physicsessays.org/ Ο Αίσωπος μας προειδοποίσε πολλούς αιώνες πριν: " Ανδρών ψευδομένων έλεγχος εστίν τα πράγματα".
    Dionysios G. Raftopoulos

"Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον" | 19/11/2011 13:16
    Δεν υπάρχει ρητός νόμος της Φυσικής, που να απαγορεύει την κίνηση της ύλης με ταχύτητα μεγαλύτερη εκείνης του φωτός στο κενό. Η υποτιθέμενη απαγόρευση, που προκύπτει από το Μετασχηματισμό του Lorentz, δεν είναι συμπέρασμα, αλλά μη συνειδητοποιημένη προϋπόθεση της αναλυτικής παραγωγής του. Δηλαδή ο Einstein υπέπεσε στο σύνηθες σφάλμα " της αποδείξεως του αιτηθέντος". Η θέση μου αυτή είναι διατυπωμένη ήδη απότο 1979, αλλά η επιστημονική κονότητα " ποιεί την νήσσα". Βλέπε: 1. Διονύσης Γ. Ραυτόπουλος, " Η Θεωρία της Αρμονικότητος του Πεδίου του Φωτός", Βιβλιοθήκη ΑΠΘ. http://vivliothmmy.ee.auth.gr/571/ 2. Dionysios G. Raftopoulos, " On Synchronized Clocks at the Ends of a Moving Rod", Physics Essays, Vol.20, No 2, June 2007, pp.296-307. http://physicsessays.org/
    Dionysios G. Raftopoulos

Μάλιστα | 19/11/2011 11:50
    Κι αν τελικά η σταθερά C αντικατασταθεί με την ταχύτητα των νετρονίων και μπει ακόμα ένας διορθωτικός παράγοντας, μήπως έχουμε πιο ήπια αλλαγή στην φυσική; Το λέω γιατί τα φωτόνια αντιδρούν με την μάζα , ενώ τα νετρίνια έχουν πάρα πολύ μικρή πιθανότητα να αντιδράσουν και μάλιστα απαιτείται πολύ μεγάλη πυκνότητα μάζας σε μεγάλο όγκο για να συμβεί αυτό. Από την άλλη αυτό φαντάζει τόσο δύσκολο για να γίνει που είναι πιο πιθανό αυτή η αναισθησία στην μάζα να προτείνει πιο πιθανή θεωρία την στρέβλωση του χώρου τόσο ώστε τα νετρίνια να μην υπερβαίνουν την ταχύτητα του φωτός , αλλά απλά να ακολουθούν μια μικρότερη διαδρομή από ότι τα φωτόνια. Πράγμα που δείχνει την άμεση σχέση χώρου-μάζας. Και δεν είναι τόσο παράλογο αν το σκεφτεί κανείς εφόσον η πληροφορία της μάζας μας ορίζει τον χώρο. Πολύ ενδιαφέρον πάντως!
    Σίμος

Οχι μονο τα νετρινια, | 18/11/2011 19:18
    αλλά και τα μυόντα απο την κοσμική ακτινιβολία δειχνουν υπερφωτηνές ταχύτητες, και τα μικροκύματα στα πειράματα του καθηγητού Nimtz στην Κωλωνία μεταφέρουν σήματα με υπερφωτηνές ταχύτητες, και οι γαλαξίες σε απόσταση εκ. ετων φωτός που μεσα σε 15 χρόνια εχουν μετατεθεί απο την αρχική θέση τους εχουν υπερφωτηνη ταχύτητα, και και... Αλλά ολα αυτά δεν πρόκειτε να ταράξουν την Θεωρία του Einstein. Οι φανατισμένοι οπαδοί του θα βρουν ενα σωρο εξηγήσεις, τα ρολογια καθυστερούν, υπάρχουν φαινόμενα tunnel για τα νετρινια, σκουληκότρυπες και, και.... η φαντασία για εξηγήσεις σε αυτο το θέμα δεν εχει ορια.
    stefanos