Δεν παίρνουν άδεια λειτουργίας γιατί δεν πληρούν τους διεθνείς κανόνες ασφαλείας


ΤΑ ΔΕΝΔΡΑ που ψήλωσαν, οι φράκτες που κατασκευάσθηκαν σε ακατάλληλη θέση, τα κατασκευαστικά λάθη που ήταν αρκετά, η έλλειψη πυροσβεστικών μέσων, αλλά και οι κολόνες της ΔΕΗ, με ρεύμα υψηλής τάσης, που… βρέθηκαν ακριβώς στο σημείο προσγείωσης και απογείωσης των ελικοπτέρων: αυτά είναι ορισμένα από τα φυσικά και τεχνικά εμπόδια που αποκλείουν τη χορήγηση άδειας λειτουργίας στα περισσότερα ελικοδρόμια της χώρας, με αποτέλεσμα να μην εκπληρούν τον προορισμό τους, που είναι κυρίως η κάλυψη έκτακτων αναγκών των κατοίκων.


Τα ελικοδρόμια αυτά, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 100 δισ. δρχ., κατασκευάζονται με χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού, δηλαδή των ελλήνων φορολογουμένων, και από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για καθαρά κοινωνικούς λόγους κατ’ αρχήν, δηλαδή για μεταφορά ασθενών, για έκτακτες περιπτώσεις επικοινωνίας, και κατά δεύτερο λόγο για την ανάπτυξη του τουρισμού.


Τα πρόσφατα περιστατικά θανάτων σε απομακρυσμένα σημεία, λόγω αδυναμίας των ελικοπτέρων να προσγειωθούν στα ανασφαλή ελικοδρόμια, έφεραν στην επιφάνεια το πρόβλημα, που όλα δείχνουν ότι εντοπίζεται στη διάχυση ευθυνών, καθώς στην κατασκευή και λειτουργία των ελικοδρομίων εμπλέκονται τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Αιγαίου αλλά και οι Νομαρχιακές και Τοπικές Αυτοδιοικήσεις.


Από τα 74 συνολικά ελικοδρόμια της χώρας, που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), τα περισσότερα, αν και κατασκευάσθηκαν, δεν έχουν καν παραληφθεί. Και φυσικά δεν έχουν πάρει άδεια λειτουργίας, αφού δεν πληρούν τους διεθνείς κανόνες ασφαλείας.


Ωστόσο, η άδεια λειτουργίας που χορηγείται από την ΥΠΑ αφορά τα πολιτικά ελικόπτερα. Για τα ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικού αρκούν στοιχειώδεις προϋποθέσεις, όπως η ύπαρξη ανεμουρίου και φωτισμού για να προσγειωθούν. Και είναι χαρακτηριστικό ότι στα περισσότερα από τα ελικοδρόμια που ελέγχθηκαν από την ΥΠΑ, πέραν των άλλων ελλείψεων, δεν υπήρχαν ούτε αυτά τα στοιχειώδη! Μάλιστα στην Τήλο στα σημεία προσγείωσης και απογείωσης ελικοπτέρων υπάρχουν κολόνες της ΔΕΗ με ηλεκτρικό ρεύμα υψηλής τάσης. Ανάλογο πρόβλημα διαπιστώθηκε στα ελικοδρόμια Τήνου και Λειψών.


Τα αποκαλυπτικά αυτά στοιχεία διαπιστώθηκαν από τον έλεγχο που πραγματοποίησαν εμπειρογνώμονες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας κατά την κατασκευή των ελικοδρομίων ­ αν και δεν υποχρεούντο ­ προκειμένου να βοηθήσουν τις τεχνικές υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, που έχουν την ευθύνη κατασκευής και επίβλεψης των έργων. Ο έλεγχος έγινε από την ΥΠΑ τον περασμένο Μάιο στα ελικοδρόμια του Αιγαίου και τον περασμένο Σεπτέμβριο στα ελικοδρόμια του Ιονίου και της Ηπείρου. Οι παρατηρήσεις των ειδικών υποβλήθηκαν, αλλά ακόμη δεν υλοποιήθηκαν.


Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στο ελικοδρόμιο Τήλου η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δεν έχει παραλάβει επί οκτώ χρόνια μια εργολαβία, γιατί… απεβίωσε ένα μέλος της επιτροπής παραλαβής, όπως τουλάχιστον ισχυρίσθηκε ο νομάρχης!


Η κατάσταση φαίνεται ότι κάθε άλλο παρά ομαλά εξελίσσεται, παρά την επιθυμία του υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Χάρη Καστανίδη, της υπουργού Αιγαίου κυρίας Ελισάβετ Παπαζώη και της ΥΠΑ. Σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προχθές αποφασίσθηκε να επισπευσθεί ως τον Μάιο το όλο πρόγραμμα και ιδιαίτερα το πρόγραμμα των 38 ελικοδρομίων του Αιγαίου, προκειμένου να μην υπάρξουν άλλα θύματα εξαιτίας των ελικοδρομίων που δεν λειτουργούν. Ποια και πού κατασκευάζονται


«ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ των ελικοδρομίων, που υπολογίζουμε να ολοκληρώσουμε ως τον ερχόμενο Μάιο, αποτελεί βασική υποδομή των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, των οποίων οι κάτοικοι δεν έχουν δυνατότητα άλλης γρήγορης σύνδεσης με τα μεγάλα αστικά κέντρα», εξηγεί ο διοικητής της ΥΠΑ κ. Δ. Καλόφωνος.


Ηδη υπάρχει στη χώρα ένα δίκτυο 47 ελικοδρομίων, εκ των οποίων μόνο τα έξι έχουν άδεια λειτουργίας. Πρόκειται για τα ελικοδρόμια Φούρνων Ικαρίας, Κύθνου, Αρεθούσας Ικαρίας, Τήνου, Μαρμάρων Φθιώτιδας και του Νοσοκομείου Ξάνθης. Το ελικοδρόμιο Ιου ήταν σε λειτουργία ώσπου ψήλωσαν τα δένδρα και ανεστάλη η άδειά του.


Ειδικά για τα ελικοδρόμια του Αιγαίου εκδόθηκαν άδειες ίδρυσης και λειτουργίας για άλλα πέντε (Πάτμος, Κουφονήσια, Λειψοί, Αμοργός, Κέα) αλλά δεν εκδόθηκε ΝΟΤΑΜ έναρξης λειτουργίας λόγω ελλείψεων. Για άλλα οκτώ (Αγιος Ευστράτιος, Σίφνος, Ψαρά, Ανδρος, Φολέγανδρος, Σκόπελος, Αλόννησος, Οινούσες) ουδέποτε γνωστοποιήθηκε στην ΥΠΑ αν ολοκληρώθηκε ή όχι η κατασκευή τους. Εξαίρεση αποτελεί η Φολέγανδρος, όπου η τοπική κοινωνία επελήφθη ιδιαιτέρως του ελικοδρομίου της.


Στο Νότιο Αιγαίο προγραμματίζεται η κατασκευή οκτώ ελικοδρομίων στα νησιά Σέριφο, Θηρασιά, Ανάφη, Σίκινο, Κίμωλο, Κάρπαθο και Γαύδο.


Στις παραμεθόριες περιοχές άρχισε προ τετραετίας η κατασκευή 20 ελικοδρομίων. Τέσσερα χρόνια αργότερα γνωστοποιήθηκε στην ΥΠΑ η ολοκλήρωση των έργων κατασκευής μόνο σε τρία από αυτά (Σύμη, Δελβινάκι και Κόνιτσα), στα οποία διαπιστώθηκαν πολλές ελλείψεις. Επίσης διαπιστώθηκαν κακοτεχνίες κατά το στάδιο της κατασκευής σε πολλά ελικοδρόμια, όπως σε Οθωνούς και Παξούς.


Υπό κατασκευή βρίσκονται ακόμη τα ελικοδρόμια των νοσοκομείων Αλεξανδρούπολης, Γιαννιτσών, Δράμας, Ηρακλείου, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Λάρισας, Πάτρας και Χανίων, καθώς και ελικοδρόμια εντός των αεροδρομίων Λέρου, Αστυπάλαιας, Κάσου και Καστελλόριζου.