Αναυδη η ελληνική κοινή γνώμη παρακολουθεί τις καταγγελίες και τις αποκαλύψεις για τα όσα συμβαίνουν στην Εκκλησία της Ελλάδος. Ολοι οι αρχιερείς που εμπλέκονται στον χορό των καταγγελιών είναι λίγο-πολύ γνωστοί στην κοινή γνώμη λόγω των θέσεων που κατείχαν στην Εκκλησία. Κάποτε ήταν πανίσχυροι, σήμερα βάλλονται πανταχόθεν και δείχνουν αδύναμοι να σταματήσουν το «τσουνάμι» που στο πέρασμά του κινδυνεύει να παρασύρει τους ίδιους, τον Αρχιεπίσκοπο, ακόμη και τους πιστούς, οι οποίοι καθημερινά δοκιμάζονται. Ηδη δύο μητροπολίτες βρίσκονται στη δίνη του κυκλώνα. Και σύμφωνα με πολλούς ιεράρχες πρέπει να «θυσιαστούν». «Αυτή τη στιγμή πρέπει να υπάρξουν Ιφιγένειες για να επανέλθει η ειρήνη στην Εκκλησία» είναι η χαρακτηριστική φράση συνοδικού μητροπολίτη που περιγράφει το κλίμα το οποίο επικρατεί στους κόλπους της Ιεραρχίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, άλλοι τρεις μητροπολίτες ενδέχεται να μπουν και αυτοί στη δίνη του κυκλώνα.


Ο πρώτος που έχει ήδη τεθεί σε εξάμηνη διαθεσιμότητα-προάγγελο της οριστικής απομάκρυνσής του είναι ο Μητροπολίτης Αττικής κ. Παντελεήμων. Πρόκειται για έναν κληρικό με «κοσμικές» συμπεριφορές που ξένιζαν τους άλλους ιεράρχες. Ενδεικτικό της αντίληψης που έχει διαμορφώσει με το πέρασμα των χρόνων είναι ότι αποφεύγει ακόμη και να δηλώσει την ημερομηνία γεννήσεώς του.


Από τα νεανικά του χρόνια ως σήμερα υπηρέτησε σε καίριες και νευραλγικές υπηρεσίες της Συνόδου. Το πέρασμά του από το Παρίσι για σπουδές τού έδωσε την ευκαιρία όταν ακόμη ήταν νέος αρχιμανδρίτης να υπηρετήσει ως πρακτικογράφος της Συνόδου και γραμματέας της Θρησκευτικής Υπηρεσίας Διαφωτίσεως του Τύπου.


Την 1η Σεπτεμβρίου 1977 εξελέγη Μητροπολίτης Ζακύνθου, όπου και υπηρέτησε επί 17 χρόνια. Το 1994 εξελέγη Μητροπολίτης Αττικής. H μετάθεσή του πραγματοποιήθηκε σε μια δύσκολη εποχή για την Ιεραρχία. Ο Μητροπολίτης πρώην Αττικής κ. Νικόδημος, ο οποίος είχε εκλεγεί στη διάρκεια της δικτατορίας και απομακρύνθηκε όταν ανήλθε στον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο ο Σεραφείμ Τίκκας, προσπαθούσε να επανέλθει και πάλι στην επαρχία του. Τα επεισόδια με τους πιστούς έξω από τους ναούς αποτελούσαν σκληρή πραγματικότητα. Ο τότε Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ επιθυμούσε να εκλέξει Μητροπολίτη Αττικής τον σημερινό Μητροπολίτη Ζακύνθου κ. Χρυσόστομο Συνετό. H πλειονότητα της Ιεραρχίας όμως συντάχθηκε με τον τότε Μητροπολίτη Δημητριάδος και σημερινό Αρχιεπίσκοπο κ. Χριστόδουλο. Με τη στήριξη των μελών της Μοναστικής Αδελφότητας «Χρυσοπηγή», των λεγομένων Ιερωνυμικών Μητροπολιτών και των περισσοτέρων εκ των επίδοξων διαδόχων του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ ο κ. Χριστόδουλος αντιπαρατέθηκε στην εκλογή του κ. Χρυσοστόμου και εξέλεξε νέο Μητροπολίτη Αττικής τον κ. Παντελεήμονα. H εκλογή του κ. Μπεζενίτη ήταν εύκολη αφού έπρεπε να αποσπάσει τα 2/3 της Ιεραρχίας, όπως προβλέπουν οι διατάξεις του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας για τις περιπτώσεις της μετάθεσης, αλλά τελικά αυτή μπόρεσε να πραγματοποιηθεί χάρη στον κ. Χριστόδουλο.


Από το 1994, οπότε και εξελέγη Μητροπολίτης Αττικής, συγκρούστηκε με κληρικούς της επαρχίας του, τις μοναχές του πανίσχυρου Μοναστηριού του Οσίου Εφραίμ, τον Μητροπολίτη πρώην Αττικής κ. Νικόδημο, με γνωστούς ιεράρχες, ακόμη και με πιστούς. Κατηγορήθηκε ότι συγκέντρωνε στη μητρόπολή του ιερείς πολλαπλώς αμφισβητούμενους, ανάμεσα στους οποίους και ο Αρχιμανδρίτης κ. Ιάκωβος Γιοσάκης.


Ο κ. Παντελεήμων, ηγούμενος της πλουσιότερης μητρόπολης της χώρας, κατάφερε να μαζέψει πολλά χρήματα τα οποία έχει επενδύσει σε αμοιβαία κεφάλαια και ακίνητα. H παρουσία του σε γάμους πλουσίων των βορείων προαστίων, σε βαφτίσεις, κηδείες και μνημόσυνα του εξασφάλιζε ένα μεγάλο εισόδημα και πολλές γνωριμίες, όπως σημειώνουν μέλη της Ιεραρχίας.


Το 2001 δεκάδες κασέτες που παραδόθηκαν στη Σύνοδο εμφάνιζαν τον μητροπολίτη είτε να συνομιλεί με άγνωστο άνδρα είτε με τον δικηγόρο του για υποθέσεις του κ. Παντελεήμονα που εκκρεμούσαν στα δικαστήρια. H Ιερά Σύνοδος διεξήγαγε έρευνα, το θέμα όμως έκλεισε.


Απολάμβανε την εμπιστοσύνη του Αρχιεπισκόπου, γι’ αυτό και τον όρισε πρόεδρο των Επιτροπών Διοορθοδόξων και Διαχριστιανικών Σχέσεων και Παρακολουθήσεως Ευρωπαϊκών Θεμάτων.


Το πρωί της Τρίτης εξηγήσεις στην Ιερά Σύνοδο θα δώσει και ο Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος κ. Θεόκλητος. Πρόκειται για το πνευματικό παιδί του Αρχιεπισκόπου κ. Χριστόδουλου. Από το 1975, οπότε και βρέθηκε κοντά στον κ. Χριστόδουλο στη Μητρόπολη Δημητριάδος, δεχόταν την αμφισβήτηση των μελών της «Χρυσοπηγής», με πρώτους τους μητροπολίτες Πειραιώς κ. Καλλίνικο και Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιο. Το 1976 προσπάθησε να γίνει μέλος και ο ίδιος της «Χρυσοπηγής», έμεινε όμως στο Μοναστήρι μερικούς μόνο μήνες. Ταυτόχρονα ο κ. Θεόκλητος δεχόταν και την αμφισβήτηση των υπολοίπων στενών συνεργατών του κ. Χριστόδουλου, μητροπολιτών σήμερα Καισαριανής κ. Δανιήλ και Κερκύρας κ. Νεκτάριου. Εναντίον των κινήσεων του κ. Θεοκλήτου ετάχθη πολλές φορές και ο πρωτοπρεσβύτερος κ. Θωμάς Συνοδινός. Οι κκ. Θεόκλητος και Συνοδινός συγκρούστηκαν πολλές φορές στον Βόλο, ιδιαίτερα την εποχή που ο κ. Θεόκλητος ήταν πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης και ο κ. Συνοδινός Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος. Ο κ. Θεόκλητος ήταν ο πρώτος βολιώτης συνεργάτης του κ. Χριστόδουλου. Ο κοινωνικός του χαρακτήρας και η φτωχή καταγωγή του τον έκαναν αγαπητό. Συγκέντρωνε διαρκώς νέα παιδιά γύρω του όπως είναι ο σημερινός Μητροπολίτης Σερρών κ. Θεολόγος και ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Θεσσαλιώτιδος και γενικός διευθυντής του Ταμείου Προνοίας των Κληρικών κ. Αχίλλιος Σιόκας.


Οι χειροτονίες νέων κληρικών αποτελούσαν πολλές φορές αιτία συγκρούσεων στη Μητρόπολη Δημητριάδος. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός κληρικού που ο κ. Χριστόδουλος χειροτόνησε με πρόταση του κ. Θεοκλήτου και στη συνέχεια αυτοχρίστηκε… «Επίσκοπος Νηλείας» δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στη Μητρόπολη Δημητριάδος. Ολοι οι στενοί συνεργάτες του κ. Χριστόδουλου τον προέτρεπαν να μη δεχθεί την πρόταση του κ. Θεόκλητου, ο ίδιος όμως τον άκουσε και, όπως επισημαίνεται από πολλές πλευρές, «την πάτησε».


H υπόθεση με τον Βορειοηπειρώτη που εμπλέκεται σε υπόθεση ναρκωτικών και έφερε στο φως της δημοσιότητας η εκπομπή «Ζούγκλα» λέγεται ότι αγγίζει άμεσα τον κ. Θεόκλητο. Ο Πέτρος, όπως ήταν το όνομα του Βορειοηπειρώτη, ήταν πνευματικό παιδί του κ. Θεόκλητου, γι’ αυτό και τοποθετήθηκε στο βιβλιοπωλείο της μητροπόλεως, όπου εργάζονταν και άλλα παιδιά του.


Ο κ. Χριστόδουλος επιθυμούσε για διάδοχό του στη Μητρόπολη Δημητριάδος τον κ. Θεόκλητο. Οι έντονες αντιδράσεις όμως των μελών της «Χρυσοπηγής», των στενών του συνεργατών αλλά και ορισμένες προκηρύξεις που πετάχθηκαν στον Βόλο εξανάγκασαν τον Αρχιεπίσκοπο να αλλάξει τα σχέδιά του. Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος εξελέγη το 1999 και από την πρώτη στιγμή άρχισε να δέχεται την κριτική του Μητροπολίτη πρώην Θεσσαλιώτιδος κ. Κωνσταντίνου, ο οποίος κατήγγειλε ότι συνελήφθη μαζί με τον Αρχιμανδρίτη κ. Σεραφείμ Κουλουσούσα σε μπαρ των Τρικάλων.


Ολοι οι στενοί συνεργάτες του Αρχιεπισκόπου φοβούνται ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα βγουν νέα στοιχεία τα οποία θα εμπλέκουν και άλλους ιεράρχες σε υποθέσεις σκανδάλων. Δύο μητροπολίτες της Βορείου Ελλάδος και ένας της νησιωτικής χώρας βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.


Καταγγελίες μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει επισήμως εις βάρος τους, οι ίδιοι όμως δεν κρύβουν την ανησυχία τους.


Ολοι οι άνθρωποι του αρχιμανδρίτη


«Αν ποτέ υπήρχε άρση του απορρήτου των τηλεφωνικών επικοινωνιών του Ιάκωβου Γιοσάκη, θα βρισκόσαστε προ μεγάλης εκπλήξεως αν βλέπατε ποιους ανθρώπους γνωρίζει και τι διασυνδέσεις έχει στον χώρο της Δικαιοσύνης, της Εκκλησίας αλλά και των επιχειρήσεων». Αυτό ανέφεραν στο «Βήμα» άνθρωποι που είχαν στενή επαφή με τον αρχιμανδρίτη που εμφανίζεται ως κεντρικό πρόσωπο του παραδικαστικού σκανδάλου. Σύμφωνα με τις ίδιες εκμυστηρεύσεις, ο I. Γιοσάκης είχε καθημερινή επικοινωνία με ανωτάτους δικαστικούς στον 4ο όροφο του Αρείου Πάγου. Παράλληλα αποτελούσε την «αιχμή του δόρατος» σε δικαστικές εκκρεμότητες και ήταν ο άτυπος νομικός εκπρόσωπος κορυφαίων κληρικών.


Γνώστες των επιλογών του I. Γιοσάκη αναφέρουν ακόμη τη μη δημοσιοποιημένη περίπτωση παρέμβασής του σε υπουργό της κυβέρνησης του ΠαΣοΚ για «θετική» δικαστική εξέλιξη υπόθεσης που απασχολούσε μητροπολίτη της περιφέρειας. Ο I. Γιοσάκης εμφανίστηκε στους νομικούς εκπροσώπους τού μητροπολίτη ως «απεσταλμένος» κορυφαίου ιεράρχη, ο οποίος θα εξασφάλιζε προσωρινή, ευνοϊκή μεταχείριση του μητροπολίτη. Σύμφωνα με τις ίδιες αναφορές, λίγες ημέρες αργότερα ο I. Γιοσάκης και ο μητροπολίτης επισκέφθηκαν το γραφείο του υπουργού για να υπάρξουν οι σχετικές συνεννοήσεις. Οι ίδιοι άνθρωποι που ήταν στο πλευρό του I. Γιοσάκη μιλούν για έναν άνθρωπο που γνώριζε όλα τα μυστικά της Νομικής και αντιλαμβανόταν αμέσως ποια θα ήταν η κατάλληλη κίνηση και παρέμβαση σε δικαστικούς για να έχει θετική εξέλιξη μια υπόθεση. Ομως συμπληρώνουν ότι ο αρχιμανδρίτης είχε ευρύτατο κύκλο γνωριμιών, ο οποίος βασιζόταν στο έντονο θρησκευτικό συναίσθημα πολλών δικαστικών και στο γεγονός ότι ο I. Γιοσάκης εμφανιζόταν ως ο «άνθρωπος της Εκκλησίας», σχεδόν με επίσημο χρίσμα. Και συμπληρώνουν ότι σε αυτές τις συνεννοήσεις δεν ετίθετο κανένα θέμα χρηματισμού των δικαστικών.


Ακόμη αναφέρουν ότι ο I. Γιοσάκης πραγματοποιούσε σειρά συναντήσεων με φίλους του από τον χώρο της Εκκλησίας αλλά και επιχειρηματίες σε δύο γνωστές καφετέριες του Κολωνακίου. Στη συγκεκριμένη παρέα έδινε συχνά το «παρών» ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου νησιού του Αιγαίου. Επίσης οι ίδιοι άνθρωποι που μιλούν για τον I. Γιοσάκη αναφέρονται σε έναν άνθρωπο ιδιαίτερα ευφυή και με ανεπτυγμένη αίσθηση του χιούμορ.