Πώς συνδέεται η πρόσληψη του Βυζαντίου με την κατασκευή της παράδοσης στη νεοελληνική λογοτεχνία; Πώς καταγράφονται οι ιδεολογικές κρίσεις και συγκρούσεις στην ιστοριογραφική τους αποτύπωση τον 19ο και τον 20ό αιώνα; Πώς αποδίδονται οι αναπαραστάσεις του πολέμου και της προσφυγικής εμπειρίας; Ποια είναι η συναρμογή αφήγησης και ιδεολογίας στη μεταπολεμική, τη μεταπολιτευτική και τη σύγχρονη λογοτεχνία;

Πρόκειται για μια ενδεικτική μόνο επιλογή των κατευθύνσεων και των θεματικών διαστάσεων του Ε’ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών που θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη από τις 2 ως τις 5 Οκτωβρίου υπό τον περιεκτικό τίτλο «Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο (1204-2014): Οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία».

Το συνέδριο διοργανώνεται από την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών (ΕΕΝΣ) σε συνεργασία με Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και με τη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος. Εντάσσεται στη διακηρυγμένη από την ίδρυσή της το 1995 πρωτοβουλία της ΕΕΝΣ για τη σύγκληση ανά τετραετία ενός διεθνούς συνεδρίου όπου νεοελληνιστές από όλον τον κόσμο καταθέτουν τα πορίσματα της πρόσφατης ερευνάς τους.

Στο φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνονται 357 ανακοινώσεις. Οι γενικότερες θεματικές τους ορίζονται ως «Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στη λογοτεχνία», «Εννοιολογήσεις των κρίσεων», «Πολιτισμικές μεταφορές, διαπολιτισμικοί μετασχηματισμοί και διακαλλιτεχνικές προσεγγίσεις», «Μεταβολές του πολιτικού / θρησκευτικού παραδείγματος», «Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στο θέατρο», «Η εκπαίδευση και οι προκλήσεις των θεσμικών αλλαγών», «Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στη γλώσσα», «Ψηφιακή πραγματικότητα: συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις της βιωμένης εμπειρίας».

Το εντυπωσιακό ανάπτυγμα της προβληματικής (από την εικόνα του Ιουστινιανού στη μεσαιωνική Δύση και τον «Απόκοπο» του Μπεργαδή ως τον ρόλο της αυτοκίνησης στη μεταπολεμική κουλτούρα του ελεύθερου χρόνου και τις μετατοπίσεις του δημόσιου λόγου στην ελληνική τηλεόραση της κρίσης) υπόσχεται γόνιμο διάλογο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ