Δεν είναι κακό το μέτρο της διαγραφής των φοιτητών που έχουν μια δεκαετία να πατήσουν το ποδάρι τους στη σχολή. Οσοι δεν ενδιαφέρονται για τις σπουδές τους θα υποχρεωθούν να χάσουν τη θέση τους στα μητρώα. Δεν ήταν κακός ο χειρισμός του Ανδρέα Λοβέρδου που επιτρέπει τη συνέχιση των σπουδών σε όσους έχουν δώσει το παρόν στις εξετάσεις της τελευταίας διετίας ή έστω έχουν δηλώσει σε ποια μαθήματα επιθυμούν να εξεταστούν. Γίνεται δηλαδή μια διάκριση μεταξύ εκείνων που τα έχουν παρατήσει εντελώς κι αυτών που απλά καθυστερούν. Να αναγνωρίσουμε βεβαίως ότι δεν έγινε κάποια μεταρρύθμιση ούτε θα βελτιωθεί το επίπεδο των σπουδών διαγράφοντας τους αιώνιους φοιτητές.
Η διαγραφή είναι ίσως μια θαρραλέα πολιτική απόφαση καθώς δυσαρεστεί μερικές χιλιάδες άτομα, τα οποία χάνουν μια ιδιότητα. Δεν την είχαν περί πολλού τη φοιτητική ιδιότητα, όμως παραμένει μια απώλεια. Πρακτικά όμως είναι θέμα μηχανοργάνωσης. Την εκκαθάριση θα κάνουν οι υπολογιστές και όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι μια διαγραφή είναι πολύ πιο εύκολη από τη δημιουργία ενός συστήματος. Σε κάθε περίπτωση τα προβλήματα της ανώτατης εκπαίδευσης ξεπερνούν το Λοβέρδο και οποιονδήποτε άλλο θα μπορούσε να είναι στη θέση του υπουργού Παιδείας.
Ο δυσκολότερος στόχος αυτή τη στιγμή για τα πανεπιστήμια θα ήταν να αποκαταστήσουν τη νομιμότητα. Ταραξίες αποφασίζουν πότε θα είναι ανοιχτά τα κτίρια, ταραξίες χαλούν το μάθημα, ταραξίες διακόπτουν συνελεύσεις. Επί μια εικοσαετία κάνουν κουμάντο οπαδοί της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς: κρατούν τα κλειδιά, δέρνουν διδάσκοντες, ακυρώνουν εξεταστικές, κάνουν βανδαλισμούς, κλέβουν εξοπλισμό_ και όλα αυτά ατιμώρητα. Η πανεπιστημιακή κοινότητα τους φοβάται και τους παρακολουθεί βουβή.
Μέγιστο πρόβλημα και η χρηματοδότηση των ανωτάτων ιδρυμάτων. Από τους μισθούς που είναι πλέον ταπεινωτικοί ως τα λειτουργικά έξοδα και της δαπάνες για την έρευνα, όλα σμικρύνονται. Υπάρχουν λύσεις όπως η εκταμίευση κεφαλαίων ΕΣΠΑ_ βρέθηκαν κονδύλια για τρία ποδοσφαιρικά γήπεδα της Αττικής, ας βρεθούν και για την εκπαίδευση. Θα βοηθούσε επίσης μια σοβαρή συζήτηση για τους πιθανούς χορηγούς των πανεπιστημίων. Υπάρχουν δυνατότητες χωρίς εμπορευματοποίηση, ας εξεταστούν κάποια στιγμή.
Μείζον και το ζήτημα της γραφειοκρατίας. Το σύνθετο πλέγμα μεταξύ γραμματειών και ακαδημαϊκών οργάνων οδηγεί σε καθυστερήσεις που συχνά ακυρώνουν σημαντικές πρωτοβουλίες. Οσοι κινούνται στα πανεπιστήμια γνωρίζουν πολύ καλά τα στάδια της κωλυσιεργίας οπότε είναι καιρός να δοθεί λύση. Δεν λέμε κάτι καινούργιο: όλα αυτά γίνονται αντικείμενο ανάλυσης, θέμα συζήτησης, οργανωμένα κι ανοργάνωτα. Είναι καιρός να παρθούν αποφάσεις αντί να επαναλαμβάνεται η φθινοπωρινή κουβέντα για τα δεινά της εκπαίδευσης.
Στα θεμελιώδη προβλήματα των πανεπιστημίων ο Ανδρέας Λοβέρδος δεν μπορεί να δώσει μόνος του τη λύση. Ακόμη κι αν έβρισκε πακτωλούς για τη χρηματοδότηση, θα προσέκρουε στη γραφειοκρατία ή στις διαφορετικές αντιλήψεις για τα έξοδα. Είναι συλλογική η ευθύνη.