από metereologos.gr
Κυριακή 30 Απριλίου 2017
 
 

Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαιότητα - οι αθέατες πλευρές

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Άνοιξε και επίσημα από την Πέμπτη (10/5) η Ολυμπιακή περίοδος των Θερινών Αγώνων του 2012 με την Αφή της Φλόγας στο Στάδιο της Αρχαίας Ολυμπίας, που έγινε με κάθε επισημότητα και την παρουσία χιλιάδων θεατών. Το ταξίδι της Ολυμπιακής Φλόγας ξεκινάει από την Αρχαία Ολυμπία και μετά από οκταήμερη Λαμπαδηδρομία σε όλη την Ελλάδα θα φτάσει στο Λονδίνο για την πραγματοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012.

Η τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας γίνεται παραδοσιακά στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας και υπεύθυνη για τη διεξαγωγή της είναι η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Σύμφωνα με το τελετουργικό, η Αφή πραγματοποιείται στον χώρο του ναού της Ήρας από την Πρωθιέρεια, η οποία ζητεί τη βοήθεια του θεού του ήλιου, Απόλλωνα, ώστε να ανάψει η δάδα.

Με αφορμή την πραγματοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων στη χώρα μας ανασύρονται και επιστρατεύονται μια σειρά ιδεολογήματα και μύθοι με στόχο την κατασκευή και προβολή μιας ειδυλλιακής εικόνας σχετικά με τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων κατά την αρχαιότητα.

Οι γνώσεις μας για τους Ολυμπιακούς αγώνες στην αρχαία Ελλάδα, είναι αρκετά πλούσιες από τις περιγραφές δεκάδων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, από απεικονίσεις αθλητικών σκηνών σε αρχαία έργα τέχνης καθώς και από τα ευρήματα των ανασκαφών. Μέσα στα στάδια και τις παλαίστρες οι αρχαίοι Έλληνες καλλιεργούσαν το σύνολο που λέγεται άνθρωπος για να το αναδείξουν σε προσωπικότητα χρήσιμη στην πολιτεία και γι´ αυτό κατόρθωσαν να πλάσουν τον υπέροχο εκείνο σωματικό τύπο, που μόνο η ελληνική αρχαιότητα μας άφησε σαν Ερμή του Πραξιτέλη, σαν Έφηβο των Αντικυθήρων ή σαν Δορυφόρο του Πολυκλείτου.

Ωστόσο αν φανταζόμαστε τους αρχαίους Ολυμπιακούς αγώνες σαν κάτι το ιδεατό, έναν «ατσαλάκωτο» αθλητικό παράδεισο όπου οι νέοι επιδίδονταν στην ευγενή άμιλλα, έχοντας αναπτύξει αρμονικά το σώμα και το νου για να κερδίσουν ένα κλαδί ελιάς πέφτουμε έξω. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε και εδώ όλα τα στοιχεία της συμπεριφοράς που διέπουν άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες: ευγένεια, ήθος, πολιτισμό αλλά και ματαιοδοξία, απληστία, δωροδοκία, απάτη, φθόνο. Η φιλολογική έρευνα στα κείμενα των αρχαίων ελλήνων συγγραφέων, φωτίζοντας τα παρασκήνια, προσφέρει μια πλούσια σοδειά των αθέατων πλευρών των Ολυμπιακών αγώνων καθώς φέρνει στην ημερήσια διάταξη τα αποτυπώματα των πολεμικών συγκρούσεων για τον έλεγχο των αγώνων, περιπτώσεις πολιτικής εκμετάλλευσης της νίκης είτε από τη μεριά κρατών και ηγεμόνων είτε από τη μεριά αθλητών, παράνομες πολιτογραφήσεις αθλητών, δωροδοκίες και χρηματισμό, παραβιάσεις των κανονισμών, εξαπατήσεις των ελλανοδικών, έντονη βία, νίκες χωρίς συμμετοχή, χρησιμοποίηση της Ολυμπίας και των αγώνων για τη νομιμοποίηση παράνομων πράξεων ηγεμόνων, σφαγών και κατακτητικών ενεργειών.

Το ποιος θα οργανώνει και θα εκμεταλλεύεται τα ωφελήματα των αγώνων μετέτρεψε αρκετές φορές το ιερό της Ολυμπίας σε πεδίο αιματηρών πολεμικών συγκρούσεων. Η συγκέντρωση πλούτου από τη συρροή χιλιάδων πλουσίων και από τα αφιερώματα από όλες τις μεριές της Μεσογείου έγιναν η αιτία των αντιδικιών μεταξύ Πίσας (πόλη της Ηλείας έξι στάδια ανατολικά της Ολυμπίας), Ήλιδας (η μεγαλύτερη πόλη της Ηλείας), και Αρκάδων που φαίνεται ότι ήταν οι κύριοι διεκδικητές της οργάνωσης των Ολυμπιακών αγώνων. Π.χ το 364 π.Χ. στη διάρκεια της 104ης Ολυμπιάδας που διοργάνωναν οι Αρκάδες και ενώ, σύμφωνα με τον Ξενοφώντα ήδη είχαν τελεστεί οι ιπποδρομίες και το πένταθλο, εισβάλουν οι Ηλείοι με στρατό στον ιερό χώρο της Ολυμπίας και άρχισε μεγάλη μάχη κοντά στους αθλητικούς χώρους αλλά και γύρω από το Βουλευτήριο και το ναό του Δία, μπροστά στα κατάπληκτα μάτια των χιλιάδων θεατών.

Αρκετές ελληνικές πόλεις και ηγεμόνες για να εξασφαλίσουν Ολυμπιακές νίκες δεν δίσταζαν να εξαγοράσουν αθλητές από άλλες πόλεις και να τους εμφανίσουν ως δικούς τους πολίτες. Ιδιαίτερα οι τύραννοι Ελληνικών πόλεων της Σικελίας πρωταγωνιστούσαν στις περισσότερες συναλλαγές αυτού του τύπου με κύριο στόχο την προβολή και ανάδειξή τους. Από την άλλη αρκετοί αθλητές προκειμένου να κερδίσουν χρήματα παραχωρούσαν σε άλλες πόλεις την εκπροσώπηση της νίκης τους. Π.χ ο Σωτάδης από την Κρήτη αναγορεύτηκε το 384 π.Χ. στην 99η Ολυμπιάδα, νικητής στο Δόλιχο δρόμο. Στην επομένη, όμως, 100η Ολυμπιάδα το 380 π.Χ. παίρνοντας χρήματα από τους Εφέσιους αγωνίζεται ως Εφέσιος και κερδίζει την πρώτη θέση στο Δόλιχο δρόμο. Σύμφωνα με τον Παυσανία η στάση του αυτή τιμωρήθηκε από τους συμπατριώτες του Κρήτες με εξορία.

Στην πορεία των Ολυμπιακών αγώνων παρουσιάστηκαν κρούσματα δωροδοκίας. Μερικοί αθλητές προκειμένου να στεφθούν νικητές δεν δίσταζαν να δωροδοκήσουν τους αντιπάλους τους παραβαίνοντας έτσι τον όρκο τους. Από τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας φαίνεται καθαρά ότι η δωροδοκία και ο χρηματισμός δεν αφορούσε μόνο κάποιους αθλητές αλλά και ορισμένους προπονητές καθώς και Ελλανοδίκες. Π.χ κατά την 178η Ολυμπιάδα του 368 π.Χ. κατασκευάστηκαν άλλες δύο Ζάνες από πρόστιμο που επέβαλαν οι Ελλανοδίκες σε δύο Ρόδιους αθλητές. Οι δύο αθλητές συνελήφθησαν επ´ αυτοφώρω –όπως λέει ο Παυσανίας- ο Εύδηλος να δωροδοκείται από το Φιλόστρατο στο αγώνισμα της πάλης.

Το μόνο πράγμα που δεν μνημονεύεται είναι ίσως το ντόπινγκ. Ωστόσο ο Αριστοτέλης περιγράφει την παραμόρφωση του προσώπου των αθλητών, που μοιάζουν πλέον με ζώα, λόγω της ειδικής δίαιτας στην οποία υποβάλλονταν για αύξηση της μυϊκής τους μάζας. Ο σχολιασμός θυμίζει σημερινά πρόσωπα αθλητών που παραμορφώνονται από τη χρήση αυξητικών ορμονών.

* Η Ελένη Νικολαϊδου είναι φιλόλογος - ιστορικός και υπεύθυνη ύλης στo ενημερωτικό δίκτυο www.alfavita.gr - Συγγραφέας του βιβλίου "Οι ολυμπιακοί αγώνες στην αρχαία Ελλάδα. Οι αθέατες πλευρές"


Γνώμες περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (35)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Συγχαρητήρια | 14/05/2012 02:46
    Και κυρίως για το σχόλιο της ντόπας και κυρίως της νέας...
    Ανώνυμος / η
    απάντηση21
     
     
     
    1000 ευχαριστώ | 13/05/2012 12:19
    Ευχαριστώ πάρα πολύ! Είμαι 31 ετών με πτυχίο και μεταπτυχιακό. Είναι η πρώτη φορά που μαθαίνω αυτές τις πληροφορίες για τους ολυμπιακούς αγώνες. Παρακαλώ διαδώστε αυτό το άρθρο παραπάνω.
    Ανώνυμος / η
    απάντηση04
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Γιατι τοση εκπληξη; | 13/05/2012 06:45
    Μηπως ξεχναμε οτι επροκειτο επισης για ανθρωπους οι οποοι ομως εμειναν αθανατοι, επειδη ειχαν ττην περιεργεια και το νου να μελετησουν τον ανθρωπο και το περιβαλλον του σε δυσπροσιτο για τον συγχρονο ανθρωπο βαθος; Και πως θα μπορουσαν να το καταφερουν με διαφορετικα εργαλαια απο τα ανθρωπινα πλεονεκτηματα και μειονεκτηματα; Αν ηταν τελειοι γιατι να καθοντουσαν να αναρωτηθουν να ψαξουν και να βρουν και ποιος θα τους μελετουσε σημερα;
    Ενας μεταναστης
    απάντηση50
     
     
     
    Ὄχι στὴν σώστη διάστασι τῶν πραγμάτων! | 12/05/2012 17:09
    Ὅλως περιέργως μόνο τὶς ἀθέατες πλευρὲς τῶν ἀρχαίων μάθαινα ἀπὸ τὰ μαθητικά μου χρόνια. Δὲν ἔμαθα ποτὲ τὴν φωτεινὴ πλευρά. Λὲς καὶ ἔπρεπε νὰ εἶχα γεννηθεῖ μὲ αὐτὴν τὴν γνῶσι. Ἄκουγα ὅτι σ'αὐτὴν τὴν χώρα γεννήθηκαν ἡ Δημοκρατία, οἱ Ὀλυμπιακοὶ Ἀγῶνες, ἠ Φιλοσοφία, τὸ Θέατρο κτλ, ἀλλὰ πέρα τούτου οὐδέν· μετὰ ἄρχιζαν οἱ ἀντιῤῥήσεις. Δὲν καταπολεμᾶται ἔτσι ὀ Ἐθνικισμός. Οἱ ὐποτιθέμενοι ἀρχαιολάτρες δὲν ἀγαπᾶνε τὴν ἀρχαιότητα πραγματικά. Ὁ Ἑλληναραδισμὸς ἔχει τὶς ῥίζες του στὸ Βυζάντιο, ὅταν οἱ Ῥωμαῖοι μὲ τὸ ἑλληνόφωνο τυπικό, ἄρχιζαν νὰ αἰσθάνονται μειονεκτικὰ ἔναντι τῶν Ῥωμαίων μὲ τὸ λατινόφωνο τυπικό. Ῥωμαῖοι καὶ οἱ δύο, κάπου ἔπρεπε οἱ Ἑλληνόφωνοι νὰ ὑπερέχουν. Καὶ βρῆκαν τὴν καταγωγή.
    Ἀριστοκλῆς
    απάντηση23
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Αποκαλυπτικο | 12/05/2012 07:17
    Εξοχο αρθρο. Αποκαλυπτικο.
    Χρήστος
    απάντηση50
     
     
    Φαντάσου τί έχει να γίνη αργότερα... | 12/05/2012 03:21
    Άλλοι διαλέγουν να βλέπουν το ποτήρι μισογεμάτο και άλλοι μισοάδειο. Τυχαίο; Ίσως όχι. Οι επιλογές μας σαν λαός τα τελευταία 40 χρόνια δείχνουν και προς τα πού οδεύουμε. Η αποδόμηση έχει γίνει σπόρ ολυμπιακών διαστάσεων. Και εκεί σήμερα πρωτοπορούμε. Και πλέον και εκεί επι αμοιβη.
    Αρης
    απάντηση21
     
     
    Ποιόν ενδιαφέρουν οι αρχαίοι Ελληναράδες ; | 12/05/2012 01:56
    Εμείς δεν έχουμε σχέση με τους αρχαίους Ελληναράδες. Είμαστε ένα μίγμα Αλβανών, Σλάβων και Τούρκων. Μας το διδάσκει η πλειοψηφία των αρθρογράφων στην εφημερίδα σας για 30 χρόνια τώρα, μας το λένε μεγάλοι ιστορικοί και γενετιστές όπως ο Βερέμης, ο Τατσόπουλος, ο Τσίτος κι ο Καφετζόπουλος στην τηλεόραση, στο σινεμά, παντού. Τότε ποιος ο λόγος να ενισχύετε τη Χρυσή Αυγή με τέτοια άρθρα;
    Φώτης
    απάντηση04
     
     
     
    Συμπληρωματικά στο εξαιρετικό άρθρο | 11/05/2012 22:26
    Αλλη μια «αθέατη» πλευρά των αγώνων, η βία. Αθλητές της πάλης και της πυγμαχίας έμεναν ανάπηροι ή πέθαιναν. Κι ενώ στην καθημερινή ζωή των αρχαίων, οι ποινές στις περιπτώσεις τραυματισμού ή θανάτωσης ήταν βαρύτατες, στους Ολυμπιακούς ο υπαίτιος συχνά επιβραβεύονταν! Ο ρήτορας Δημοσθένης ήταν κατηγορηματικός: ας είχε το θύμα καλύτερη φυσική κατάσταση για ν' αντέξει τα χτυπήματα. Ο Αριστοτέλης πάντως απορούσε: πώς είναι δυνατόν η τόσο οδυνηρή πυγμαχία να προξενεί στους αθλητές τόση χαρά;
    Φιλόλογος
    απάντηση33
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Τι γράφει ο Ξενοφών | 11/05/2012 22:19
    Ο Αγησίλαος ο βασιλιάς της Σπάρτης επηρέασε τους Ελλανοδίκες ασκώντας πάνω τους την πολιτική του δύναμη με σκοπό να κάνουν δεκτό το γιο του Αθηναίου Ευάλκους στο αγώνισμα του Σταδίου παρόλο που αυτός ήταν πιο μεγάλος από τα παιδιά διαγωνίζονταν (Ξενοφών, Ελληνικά Δ΄, 1,40)
    Τάνια
    απάντηση20
     
     
    Οι πηγές | 11/05/2012 22:17
    ΟΙ ΠΗΓΕΣ : ΑΡΧΑΙΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Πλούταρχος, Γαληνός, Αθήναιος, Πίνδαρος, Αριστοτέλης, Παυσανίας, Λουκιανός, Αρτεμίδωρος, Δημοσθένης, Βακχυλίδης, Φιλόστρατος, Ξενοφών, Διόδωρος ο Σικελιώτης, Λουκίλιος, Αιλιανός, Ισοκράτης, Ευριπίδης, Πλάτων, Ξενοφάνης, Ιπποκράτης
    Δ.Π.
    απάντηση20
     
     
    Ολυμπιακοί αγώνες = Παιδοκτονία! | 11/05/2012 21:57
    Ο Πλάτων συνιστούσε τη παιδοκτονία. Οι ΟΑ είναι ένα μέσον παιδοκτονίας: http://www.youtube.com/watch?v=KXN4oj0SpDk
    Είδες εδώ το παιδί σου; (κ.μαρίτσας)
    απάντηση13
     
     
     
    αχ | 11/05/2012 18:24
    προς Απολλώνιο: Κάποιοι δείχνουν το φεγγάρι και κάποιοι κοιτάνε το δάκτυλο
    Αρχαίος
    απάντηση73
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    θελω να ξερω | 11/05/2012 18:09
    Δεν χρειαζετε να αναλυσω τις αξιες και τα ιδανικα που εμπνεουν οι Ολυμπιακοι Αγωνες, ειναι τοις πασις γνωστο, παγκοσμιως αποδεκτο ως ενα απο τα μεγαλυτερα επιτευγματα του Ανθρωπινου Πολιτισμου. Αλλα δεν μπορω να μην αναρωτηθω, ποιος ο λογος της δημοσιευσης αυτου του αρθρου στην σημερινη συγκυρια;; Για να δειξωμε οτι και οι προγονοι μας ηταν διεφθαρμενοι οπως εμεις; Πολυ πονηρο και υπουλο κ. Νικολαιδου, Προς τι στοχευετε; Εξηγειστε μας σας παρακαλω.
    απολλωνιος
    απάντηση713
    Απαντήσεις  2 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Έξοχο | 11/05/2012 17:46
    Έξοχη μελέτη δίνει την πραγματική διάσσταση των ολυμπιακών αγώνων χωρίς ωραιοποιήσεις αλλά και χωρίς στρεβλώσεις. Το καλύτερο άρθρο που έχω διαβάσει για το θέμα
    Σταματίνα Γ.
    απάντηση710
     
     
    Σόλων, Αρχαίον Ελληνικόν Δίκαιον, Πελεία, Αθήνα 1988, σελ. 363 | 11/05/2012 17:16
    Σύμφωνα με τον Σόλωνα, οι νικητές των αθλητικών αγώνων, και ειδικά των Ολυμπιακών, αμείβονταν αδρά. Κανείς δεν αγωνιζόταν για ένα κλαδί ή για τη (σκέτη) δόξα: «Αρθ.479. Τω Ολύμπια νικήσαντι δραχμάς πεντακοσίας δίδοσθαι. Τω Ίσθμια νικήσαντι δραχμάς εκατόν δίδοσθαι. Αρθ. 479. Οι νικηταί των Ολυμπιακών αγώννων θέλουν λαμβάνει δι’ αμοιβήν δραχμάς πεντακοσίας. Οι δε των Ισθμίων δραχμάς εκατόν. Κατ’ αρχάς οι αγώνες ούτοι αποκαθίστανται πολυδάπανοι, διότι οι νικηταί ανταμείβοντο αδρώς από το δημόσιο, αλλ’ ο Σόλων εμετρίασε και τούτην την πολυτέλειαν, προσδιορίσας δια μεν τους νικητάς των Ολυμπιακών αγώνων δραχμάς πεντακοσίας, δια δε των Ισθμίων δραχμάς εκατόν. Αθληταί δε και ασκούμενοι, πολυδάπανοι, και νικώντες επιζήμιοι, και στεφανούνται κατά της πατρίδος μάλλον, ή κατά των ανταγωνιστών, γέροντές τε γινόμενοι κατά τον Ευριπίδην. Τρίβονες ελλείποντες αίχονται κρόκας (Διογένης Λαέρτιος).»
    c.maritsas - www.costasmaritsas.com
    απάντηση54
     
     
    Πότε θα τους καταργήσουμε; | 11/05/2012 16:40
    Οι Ολυμπιακοί αγώνες είναι ντροπή για κάθε κοινωνία. Πρέπει να καταργηθούν για να λεγόμαστε πολιτισμένοι άνθρωποι. Πρέπει να οργανωθεί κίνημα κατάργησής τους πριν γίνει πολύ αργά!
    www.costasmaritsas.com - c.maritsas
    απάντηση314
     
     
     
    Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών ΑΕ, Αθήνα, τ. Β, σελ. 496. | 11/05/2012 15:21
    Στο παρακάτω απόσπασμα από την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, φαίνονται πώς στ’ αλήθεια ήσαν οι Ολυμπιακοί αγώνες στην αρχαιότητα: «Ποίηση, τέχνη και παράδοση συνεργάζονται στον αφηρωισμό και στην αποθέωση των αθλητών και ανοίγουν τον δρόμο της εκτροπής από το γνήσιο αθλητικό πνεύμα. Ο απέραντος θαυμασμός προς το πρόσωπο του ολυμπιονίκη και η αίγλη που τον περιβάλλει, οι τιμές, οι διακρίσεις και τα οικονομικά οφέλη που αποκτά, δημιουργούν γρήγορα κρίση στο αθλητικό ήθος. Ο αθέμιτος συναγωνισμός, η δωροδοκία των αντιπάλων κατά τον Δ΄ αιώνα π.Χ. και η εξαγορά ανήθικων αθλητών, που καταπατώντας τον όρκο τους δέχονται να εμφανισθούν ως εκπρόσωποι άλλης πόλεως, είναι οι βαριές ηθικές επιπτώσεις του επαγγελματισμού στον αθλητισμό και συμπτώματα της γενικής κρίσεως ηθών και αξιών, που ακολούθησε τον Πελοποννησιακό πόλεμο. Τότε εμφανίζεται, για πρώτη φορά, μια νέα τάξη αθλητών, που θέτει ως αποκλειστικό σκοπό την επιτυχία. Ο σκληρός συναγωνισμός δημιουργεί την ειδίκευση σε ωρισμένο αγώνισμα, που προϋποθέτει ριζική αλλαγή των συντελεστών της σωματικής αγωγής και συστηματοποίηση της προετοιμασίας, της δίαιτας και του τρόπου ζωής. Με το ήθος του αθλητή αλλάζει και ο σωματικός του τύπος, όπως δείχνουν και τα έργα τέχνης, και η παλαιά εκείνη αρμονική ισορροπία του σώματος και του πνεύματος παραχωρεί τη θέση της σε μια δυσανάλογη μυική έμφαση των μελών. Η μεγάλη δημοτικότητα που αποκτούν τα βαρέα αγωνίσματα (πάλη, παγκράτιο, πυγμή) δημιουργεί τον πιο δημοφιλή τύπο αθλητή, τον παλαιστή, παγκρατιστή και πυγμάχο, που με την κρεατοφαγία και τον συστηματικό υπερσιτισμό (αναγκοφαγία) αποκτά υπερφυσική δύναμη και δύσμορφη εμφάνιση. Έτσι εμφανίζονται οι επαγγελματίες αθληταί, που κυριαρχούν στους πανελλήνιους και τοπικούς αγώνες και στις πανηγύρεις. Η εμφάνισή τους απεθάρρυνε τους ερασιτέχνες αθλητάς και κατέστρεψε τις ευγενικές φιλοδοξίες και τις αγνές χαρές τους. Η αναμέτρηση μαζί τους ήταν μάταιη πια. Οι ερασιτέχνες αθληταί άρχισαν σιγά-σιγά να απέχουν από τους τόπους ασκήσεως και τ
    Καιρός να καταργήσουμε και εμείς τους ΟΑ
    απάντηση45
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
     
    Κρίμα | 11/05/2012 15:10
    Φυσικά υπήρχαν αρνητικές πτυχές και στους Ολυμπιακούς της αρχαιότητας. Με εκπλήσσει πάντως η ιδιαίτερη "χαρά" στην ανάδειξη αυτών των στοιχείων, χαρά που διαπερνά όλο το άρθρο της κ.Νικολαϊδου. Χαρακτηριστική τάση ισοπέδωσης...κ μετά ψάχνουμε για ιδανικά...τι κρίμα..
    Λένα
    απάντηση135
    Απαντήσεις  1 | Εμφάνιση όλων
     
     
    Ολυμπιακοι | 11/05/2012 14:15
    Πολυ στοχευμενο κειμενο για ενα θεμα που προβληματιζει και σημερα τους ολυμπιακους αγωνες
    Βαγγέλης
    απάντηση66