Οι 750.000 υπογραφές υποστήριξης που συγκέντρωσε στο Λονδίνο ασφαλώς ενισχύουν την Uber στην προσπάθειά της να αποφύγει την έξωση από τη βρετανική πρωτεύουσα εφεσιβάλλοντας την αρχική απόφαση της αρμόδιας για τις μεταφορές υπηρεσίας της δημοτικής αρχής της πόλης. Ωστόσο η αμερικανική εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων με οδηγό την εβδομάδα που πέρασε απολογήθηκε στον δήμαρχο του Λονδίνου και υποσχέθηκε να αναθεωρήσει ορισμένες πρακτικές της.
Διορθωτικές κινήσεις όμως ίσως να είναι απαραίτητο να κάνει η Uber σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επεξεργάζεται τρόπους για να βάλει μια τάξη στις δραστηριότητες της εταιρείας.
Την περασμένη Δευτέρα ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Uber Ντάρα Χοσροβσάχι –ανέλαβε τα καθήκοντά του μόλις πριν από λίγες εβδομάδες –ζήτησε συγγνώμη για τα «λάθη που έκανε η εταιρεία» και τα οποία τής στοίχισαν την απώλεια της άδειας κυκλοφορίας των αυτοκινήτων με τα οποία συνεργάζεται στο Λονδίνο. Σε ανοιχτή επιστολή που δημοσίευσε σε βρετανικά μέσα ενημέρωσης ο ιρανικής καταγωγής μάνατζερ παραδέχθηκε ότι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργούσε η Uber «πρέπει να αλλάξουν».
Η παραδοχή αυτή ήλθε έπειτα από την απόφαση της αρμόδιας για την κυκλοφορία στο Λονδίνο δημοτικής υπηρεσίας TfL (Transport for London) να μην ανανεώσει την άδεια κυκλοφορίας των αυτοκινήτων της Uber στην πόλη επικαλούμενη ζητήματα δημόσιας ασφάλειας. Η Uber και ο μάνατζέρ της υποστηρίζουν ότι εφαρμόζουν τους κανόνες των αρμόδιων ρυθμιστικών αρχών και ότι συνεργάζονται στενά με τη Μητροπολιτική Αστυνομία της βρετανικής πρωτεύουσας.
Παραβίαση δικαιωμάτων
Την Τετάρτη η Uber, η οποία δραστηριοποιείται σε ολόκληρο τον κόσμο μέσω μιας εφαρμογής που μπορεί να «κατεβάσει» όποιος διαθέτει έξυπνο κινητό τηλέφωνο, ανακοίνωσε ότι απευθύνθηκε σε εταιρεία συμβούλων για να προσλάβει έναν μη εκτελεστικό πρόεδρο για τη Βρετανία, μια διοικητική θέση που αποφάσισε να δημιουργήσει έπειτα από τη συνεργασία που είχε με τις Αρχές του Λονδίνου για την καλύτερη εκπροσώπησή της στη βρετανική Δικαιοσύνη, όπου έχει παραπεμφθεί για παραβίαση των δικαιωμάτων των εργαζομένων που απασχολεί.
«Φέραμε την επανάσταση»

«Η Uber έφερε την επανάσταση στον τρόπο μετακίνησης των ανθρώπων στις μεγάλες πόλεις του πλανήτη. Αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι ερχόμενοι φέραμε πλήρη ανατροπή των πραγμάτων σε ορισμένες περιπτώσεις. Δεσμεύομαι να συνεργαστώ με τις Αρχές του Λονδίνου για να αποκαταστήσουμε την ηρεμία και να διασφαλίσουμε ασφαλείς μετακινήσεις για τους κατοίκους αυτής της μεγάλης πόλης» σημειώνει χαρακτηριστικά ο Χοσροβσάχι, ο οποίος αντικατέστησε τον Τράβις Κάλανικ, έναν εκ των ιδρυτών της Uber, ο οποίος παραιτήθηκε υπό την πίεση των μετόχων εξαιτίας σειράς σκανδάλων που ξεκινούν από τη διαρροή εμπορικών μυστικών και φθάνουν ως τη σεξουαλική παρενόχληση.
Λίγες ημέρες νωρίτερα η TfL ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας της Uber λόγω «έλλειψης υπευθυνότητας» εκ μέρους της και δημιουργίας «συνθηκών στην κυκλοφορία που θέτουν σε πιθανό κίνδυνο τη δημόσια ασφάλεια». Η Uber έχει εξυπηρετήσει προσώρας περί τα 3,5 εκατομμύρια Λονδρέζους που χρησιμοποίησαν την εφαρμογή της στο Διαδίκτυο, ενώ απασχολεί περί τους 40.000 ιδιώτες οδηγούς στην πόλη.

«Επιθετική συμπεριφορά»
Λίγες ώρες πριν από τη δημοσίευση της επιστολής συγγνώμης του επικεφαλής της Uber, ο δήμαρχος του Λονδίνου Σαντίκ Χαν είχε κατηγορήσει την εταιρεία για «επιθετική συμπεριφορά». Μιλώντας στο ραδιόφωνο του BBC ο Χαν είπε ότι έχει επίγνωση πως «η Uber διαθέτει μια στρατιά από ειδικούς στην επικοινωνία και άλλη μια στρατιά από νομικούς» και ότι αυτό «επιτρέπει στην εταιρεία να ενεργεί με επιθετικό τρόπο». Η κόντρα της Uber με τις Αρχές του Λονδίνου δεν είναι η πρώτη. Η εταιρεία, η οποία έχει παρουσία σε 70 χώρες του πλανήτη, έχει έρθει σε σύγκρουση με τις Αρχές πολλών από τις… 633 πόλεις στις οποίες δραστηριοποιείται. Εχει καταδικαστεί πάμπολλες φορές και έχει καταβάλει πρόστιμα, ενώ είχε απαγορευθεί προσωρινά η κυκλοφορία των αυτοκινήτων της στο Νέο Δελχί έπειτα από τον βιασμό πελάτισσας από οδηγό της εταιρείας. Προσφάτως η Δανία και η Ουγγαρία υιοθέτησαν νόμους που απαγορεύουν την κυκλοφορία αυτοκινήτων της Uber.
Κανόνες και πλαίσιο λειτουργίας θέλει να βάλει η Κομισιόν

«Πολλοί Αμερικανοί κερδίζουν κάποια χρήματα νοικιάζοντας ένα μικρό δωμάτιο, σχεδιάζοντας ιστοσελίδες, πουλώντας προϊόντα που σχεδίασαν μόνοι τους στο σπίτι ή ακόμα οδηγώντας το ΙΧ τους. Αυτή η κατά παραγγελία οικονομία δημιουργεί επιπλέον εισοδήματα και προωθεί την καινοτομία. Αλλά ταυτόχρονα εγείρει σημαντικές ενστάσεις που έχουν να κάνουν με την προστασία των εργαζομένων, με το ερώτημα πώς θα μοιάζει άραγε μια καλή δουλειά στο μέλλον».
Η Χίλαρι Κλίντον τα είχε πει όλα προ διετίας, όταν ξεκινούσε την άτυχη, φευ, προεκλογική εκστρατεία της για τον Λευκό Οίκο. Η gig economy ή τα gigonomics, η οικονομία των εκτάκτων εργασιών ή εμφανίσεων (αν πρόκειται για τον χώρο του θεάματος) –όπου χρησιμοποιείται ευρέως στην Ελλάδα και ένας πολύ επιτυχημένος καθότι ακριβής όρος, η αρπαχτή -, δημιουργεί έξτρα πλούτο και συμβάλλει στη διατήρηση των τιμών χαμηλά με αθέμιτο βέβαια ανταγωνισμό, διότι εντάσσεται στην παραοικονομία –συνιστά, θα λέγαμε, ένα είδος παρασιτισμού.
Δεν πρόκειται για συμμετοχική οικονομική δραστηριότητα, δεν πρόκειται δηλαδή για ανταλλαγή μιας υπηρεσίας με μιαν άλλη (παραδίδω μαθήματα μαντολίνου στο παιδί ενός μαθηματικού και αυτός βοηθά στα μαθηματικά το δικό μου παιδί). Δεν πρόκειται επίσης για «mini job», αν και η απασχόληση είναι κατά κανόνα μερική, διότι είναι επίσης κατά κανόνα αφορολόγητη, αρρύθμιστη και «άναρχη», στο μέτρο που δεν υπάγεται σε κανέναν έλεγχο ασφαλείας ή προστασίας του καταναλωτή. Και βέβαια συμβάλλει στην εξαχρείωση του εργαζομένου που είναι εντελώς απροστάτευτος, δημιουργώντας ερωτήματα σαν και αυτό που έθεσε η Χίλαρι Κλίντον για το εργασιακό μέλλον των επόμενων γενεών, το οποίο τις τελευταίες δεκαετίες μοιάζει όλο και πιο ζοφερό.
Την περασμένη Δευτέρα το Reuters αποκάλυψε σχέδια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη ρύθμιση της gig economy, η οποία «δεν προωθεί την ευημερία αλλά την ανισότητα και τις εργασιακές διακρίσεις στις ευρωπαϊκές οικονομίες». Στόχος της Κομισιόν είναι η καλύτερη κοινωνική προστασία και η προστασία των δικαιωμάτων των περιστασιακά εργαζομένων, οι οποίοι θα πρέπει να χαρακτηριστούν «εξαρτημένοι εργολάβοι» και να αποκτήσουν εργασιακά δικαιώματα.
Οριοθέτηση της ευελιξίας
Οι πρωτοβουλίες των Βρυξελλών αποδίδονται σε «πιέσεις λαϊκιστικών πολιτικών δυνάμεων που κατηγορούν τις Βρυξέλλες ότι ευνοούν ακραία φιλελεύθερες πολιτικές εις βάρος των εργαζομένων», όπως μεταδίδει χαρακτηριστικά από τη βελγική πρωτεύουσα ο ανταποκριτής του βρετανικού πρακτορείου Φρανσέσκο Γκαράσιο.
Τα έγγραφα της «λαϊκίζουσας», κατά Γκαράσιο, Κομισιόν υποστηρίζουν την αναθεώρηση των κοινωνικών δικαιωμάτων στην ΕΕ προς την κατεύθυνση της οριοθέτησης της ευελιξίας των εργαζομένων και της ανάσχεσης του κύματος εργασιακής ανασφάλειας το οποίο δημιούργησαν οι νέες μορφές απασχόλησης που προσφέρουν εταιρείες όπως η Uber και η εταιρεία διανομής φαγητού Deliveroo.
Νομοθετική ρύθμιση για τις εν Ελλάδι δραστηριότητες της Uber επεξεργάζεται, ως γνωστόν, και η ελληνική κυβέρνηση έπειτα από τις έντονες διαμαρτυρίες των ιδιοκτητών ταξί τους οποίους ανταγωνίζεται η αμερικανική εταιρεία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ