Ηπρο διετίας άρση των κυρώσεων της διεθνούς κοινότητας προς το Ιράν –απόρροια της απόφασης του Μπαράκ Ομπάμα να δεχθεί τις εγγυήσεις της Τεχεράνης για τον περιορισμό του πυρηνικού της οπλοστασίου –άνοιξε διάπλατα τους δρόμους που οδηγούν τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην ιρανική αγορά. Ωστόσο, η αναπάντεχη εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ επανέφερε την καχυποψία στις σχέσεις της Δύσης με το Ιράν. Πολλοί κατασκευαστές αναγκάστηκαν να παγώσουν τα σχέδιά επέκτασής τους στην πλούσια πετρελαιοπαραγωγό χώρα και να περιμένουν να αποκρυσταλλωθεί, όσο είναι δυνατόν αυτό, η πολιτική που θα ακολουθήσει έναντι της Τεχεράνης ο απρόβλεπτος αμερικανός πρόεδρος.

Συμβόλαια 700 εκατ. ευρώ
Μόνο οι γάλλοι κατασκευαστές δεν πτοήθηκαν από την εκλογή Τραμπ. Διότι εν προκειμένω το μειονέκτημα της απουσίας τους από την αμερικανική αγορά έχει μετατραπεί σε πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους, που φοβούνται ότι θα υποστούν κυρώσεις σε περίπτωση που ο Τραμπ ξαναγράψει το Ιράν στη λίστα των «εχθρών της Αμερικής». Τις γαλλικές επενδύσεις στη χώρα του προβάλλει όμως, ως καρπό της μετριοπαθούς και εξωστρεφούς πολιτικής του, και ο ιρανός πρόεδρος Χασάν Ρουχανί.
Τις επενδύσεις της PSA (Peugeot Citroen) και της Renault από το 2015 και εντεύθεν προέβαλε κατά κόρον ο Ρουχανί ως απόδειξη της καρποφορίας της πολιτικής περιορισμού του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης. Η PSA έχει υπογράψει συμβόλαια αξίας 700 εκατ. ευρώ στις μονάδες παραγωγής της στο Ιράν, ενώ η Renault έχει ανακοινώσει την κατασκευή μιας νέας μονάδας με σκοπό να αυξήσει την παραγωγή της στα 350.000 οχήματα ετησίως στη χώρα.
Ο υπεύθυνος της PSA για τις αγορές της Μέσης Ανατολής Ζαν-Κριστόφ Κεμάρ μιλώντας πρόσφατα στο Reuters παραδέχθηκε ότι η αλλαγή της πολιτικής της Ουάσιγκτον έναντι του Ιράν μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ αποτέλεσε ευκαιρία για την εταιρεία του να κερδίσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών της, κυρίως των Γερμανών. Η PSA, όπως και η Renault, ανανέωσε τις προ των κυρώσεων συνεργασίες της με τις ιρανικές εταιρείες Khodro και SAIPA.
Η άρση των διεθνών κυρώσεων προς το Ιράν επέτρεψε την επιστροφή της χώρας στις διεθνείς πετρελαϊκές αγορές και τη θεαματική ανάκαμψη της οικονομίας της την τελευταία διετία.
Εκτόξευση των πωλήσεων
Το πρώτο τρίμηνο του 2017 οι πωλήσεις αυτοκινήτων εκτινάχθηκαν κατά 50% υψηλότερα συγκριτικά με τις πωλήσεις του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της HIS Automotive. Και πρώτα σε πωλήσεις είναι τα μοντέλα της Peugeot, της Renault και της ιρανικής εταιρείας SAIPA. Πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι η ιρανική αγορά αυτοκινήτου είχε «απογειωθεί» προτού ακόμη αρθούν οι κυρώσεις. Η εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων εκτινάχθηκε από τα 796.000 οχήματα το 2013 στα 1,23 εκατ. οχήματα πέρυσι και οι ειδικοί της IHS προβλέπουν την παραγωγή να φθάσει εφέτος στα 1,34 εκατ. οχήματα και το 2018 να φθάσει στα 1,49 εκατομμύρια, να πλησιάσει δηλαδή τα 1,65 εκατ. οχήματα που ήταν το ρεκόρ παραγωγής της χώρας το 2011.

«Οταν υπογράψαμε την πυρηνική συμφωνία κάποιοι έλεγαν ότι δεν πρόκειται για ένα κομμάτι χαρτί, για κάτι που δεν επρόκειτο να εφαρμοσθεί. Με τη συμφωνία όμως ήρθησαν οι κυρώσεις, η εγχώρια βιομηχανία υπέγραψε νέες κοινοπραξίες και ιδού ένα νέο αυτοκίνητο στις γραμμές παραγωγής»
δήλωσε περιχαρής ο ιρανός πρόεδρος απευθυνόμενος στους σκληροπυρηνικούς κληρικούς της πατρίδας του που διαφωνούν με το άνοιγμα των ιρανικών αγορών. Σε αντίθεση με τις γαλλικές εταιρείες, η Volkswagen, η BMW και η Daimler έχουν παγώσει τα σχέδια επέκτασής τους στο Ιράν φοβούμενες κυρώσεις από την κυβέρνηση Τραμπ λόγω της μεγάλης έκθεσής τους στην αμερικανική αγορά. Επικαλούμενο βιομηχανικές πηγές το Reuters αποδίδει τις κινήσεις αυτές στον φόβο κυρώσεων από την κυβέρνηση Τραμπ λόγω της μεγάλης έκθεσης των γερμανικών εταιρειών στην αμερικανική αγορά.
Πρόκειται για μια «κρύα» εκδίκηση που παίρνουν οι γάλλοι κατασκευαστές από τους υπερόπτες Γερμανούς, οι οποίοι χρησιμοποιούν τα τελευταία χρόνια τη διείσδυσή τους στην αμερικανική αγορά ως απόδειξη της ανωτερότητάς τους –σημείωναν ότι μόνο η Renault έχει μια υποτυπώδη παρουσία στις ΗΠΑ και αυτό χάρη στην ιαπωνική θυγατρική της, Nissan.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ