Η γεωπολιτική ρευστότητα στα ανατολικά διώχνει την κρουαζιέρα από τη Μεσόγειο πλήττοντας και τους ελληνικούς προορισμούς, με βάση τα στοιχεία των τελευταίων ετών, καθώς η αναστάτωση στην ευρύτερη περιοχή αναγκάζει τις διεθνείς εταιρίες κρουαζιέρας να μετακινήσουν τα πλοία τους. Η Ελλάδα συγκεντρώνει περίπου μισό δισ. ευρώ ετησίως από έσοδα που σχετίζονται με την κρουαζιέρα, αν και δεν έχει ακόμη αναπτύξει επαρκώς το homeporting, ενώ καταγράφει μείωση στις αφίξεις.

Ωστόσο είναι η μόνη χώρα στην περιοχή που παραμένει σήμερα σταθερή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν επηρεάζεται από την αρνητική κατάσταση γύρω της. Μπορεί το 2015 να κατέγραψε μία μικρή περιστασιακή αύξηση επισκεψιμότητας, που σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της CLIA ανήλθε σε 4,176 εκατ. επιβατο-επισκέψεις, αλλά η προσωρινή απώλεια του ζωτικού της «συνεταίρου» στην κρουαζιέρα – της Τουρκίας – επέφερε πολύ μεγάλο κόστος. Ελλάδα και Τουρκία οριακά συγκρατούσαν τη συνολική πτώση της κρουαζιέρας από τις κλιμακούμενες αναταραχές στην Ανατολική Μεσόγειο. Με τις τελευταίες όμως εξελίξεις, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα, οι προβλέψεις είναι ζοφερές και αυτό φάνηκε από την οξεία πτωτική τάση επισκεψιμότητας της Ελλάδος που ήδη ξεκίνησε από το 2016 και συνεχίζει πέρα από το 2017.

Με επίκεντρο τις προοπτικές ανάκαμψης της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο και την Μαύρη Θάλασσα, διεξάγεται το 4ο Posidonia Sea Tourism Forum. Η ανά διετία διοργάνωση για τη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας και το γιότινγκ θα πραγματοποιηθεί στις 23 και 24 Μαΐου στην Αθήνα, στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών.
Μιλώντας στη συνέντευξη τύπου την Τετάρτη ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) κ. Θεόδωρος Κόντες, εκτίμησε ότι η μείωση στην κρουαζιέρα θα διαμορφωθεί περίπου στο 15% σε σχέση με το 2016 εφέτος επισημαίνοντας ότι «οι πολιτικές αναταραχές, η μεταναστευτική κρίση και οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Τουρκία, σε συνδυασμό με την ασταθή κατάσταση στη Συρία, την Αίγυπτο, το Λίβανο και το Ισραήλ, έχουν αναγκάσει τις εταιρείες κρουαζιέρας να μεταφέρουν τα πλοία τους προς άλλους προορισμούς για το 2017».

Η ανασύσταση μίας συνολικά βιώσιμης εμπορικής δυναμικής ικανής να αντιστρέψει την τρέχουσα φθορά απαιτεί την ενεργή συμβολή όλων των σημαντικών τουριστικά χωρών της περιοχής, όπως της Αιγύπτου, του Ισραήλ και της Τουρκίας. Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο την ενίσχυση των συνδυασμένων προσπαθειών της περιοχής για την προσέλκυση περισσότερων κρουαζιερόπλοιων, μια υψηλού επιπέδου αντιπροσωπεία του υπουργείου Τουρισμού της Αιγύπτου θα συμμετάσχει στο 4ο Posidonia Sea Tourism Forum και θα συναντηθεί με εταιρείες κρουαζιέρας.
«Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα της συμβολής της διεθνούς βιομηχανίας κρουαζιέρας στις εθνικές οικονομίες, ενώ στην περίπτωση της Ελλάδας νέα οφέλη θα προκύψουν από τα ολοκληρωμένα ή δρομολογημένα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων σε κρίσιμες υποδομές, όπως λιμάνια, αερολιμένες και μαρίνες», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής της Εκθέσεις Ποσειδώνια ΑΕ κ. Θεόδωρος Βώκος, που διοργανώνει το Forum.

Η χάραξη νέων στρατηγικών και κατευθύνσεων για την ανάπτυξη και εμπορική ανασυγκρότηση της περιοχής είναι ένα από τα κεντρικά θέματα που θα συζητήσουν στο Συνέδριο ηγετικά στελέχη από τις πιο σημαντικές εταιρείες κρουαζιέρας. Μεταξύ αυτών Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises, MSC Cruises, Pullmantur, Silversea Cruises, Azamara Club Cruises, Celebrity Cruises, Crystal Cruises, Celestyal Cruises και η πολύ ενδιαφέρουσα start up, Virgin Voyages. Τα στελέχη αυτά θα έχουν την ευκαιρία να συναντηθούν και με τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Τουρισμού της Ελλάδος, καθώς και με άλλους αξιωματούχους της Ελληνικής Κυβέρνησης αλλά και με επικεφαλής μεγάλων λιμενικών ενώσεων και οργανισμών, όπως CLIA Europe, MedCruise, Global Ports Holding, Istanbul Port και Αρχή Λιμένων Κύπρου, προκειμένου να εργαστούν από κοινού πάνω σε στρατηγικές ανάπτυξης του κλάδου της κρουαζιέρας.

Μιλώντας στη συνέντευξη τύπου την Τετάρτη ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής εξέφρασε αισιοδοξία ότι «το αποτέλεσμα της κρουαζιέρας για την Ελλάδα φέτος θα είναι τελικά καλύτερο από τις αρχικές εκτιμήσεις» και έκανε λόγο για ένα «συνολικό στρατηγικό πλάνο το οποίο έχει καταρτίσει το υπουργείο για το χώρο της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού και το οποίο φιλοδοξεί, μέσα από διάλογο και συνεργασία με φορείς και πολιτικά κόμματα, να εξελιχθεί σε εθνική πολιτική».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ελληνικού Ναυτικού Επιμελητηρίου (HCS) κ. Γιώργος Πατέρας σημείωσε ότι «το ΝΕΕ συμμετέχει ενεργά σε όλες τις ομάδες εργασίας της Εθνικής Επιτροπής Συντονισμού Κρουαζιέρας, ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε ότι απαιτείται σοβαρή ερευνητική δουλειά προτού καταρτιστεί μια Κεντρική Πολιτική Κρουαζιέρας» και πρόσθεσε ότι «μια άλλη θετική εξέλιξη μπορεί να είναι η ανάκαμψη του τομέα επισκευών και ανακαίνισης κρουαζιερόπλοιων, μετά την αλλαγή της διοίκησης του λιμανιού του Πειραιά, την επανεργοποίηση της ζώνης του Περάματος και την πιθανή άρση των βαρών που αντιμετωπίζουν τα τρία μεγάλα ναυπηγεία μας».
Το 4ο Posidonia Sea Tourism Forum διοργανώνεται υπό την αιγίδα των υπουργείων Τουρισμού και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και υποστηρίζεται από το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, την Ενωση Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MEDCRUISE), την Ενωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), την Ενωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, την Ενωση Μαρίνων Ελλάδας, το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, την Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας και τον Σύνδεσμο των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA).