Αυξήθηκε κατά σχεδόν 20% η επιβατική κίνηση του «Ελ. Βενιζέλος» κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2014, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) κ. Γιάννη Παράσχη.

Όπως τόνισε ο επικεφαλής του αερολιμένα την Τετάρτη τόσο η επιβατική κίνηση όσο και οι νέοι προορισμοί αυξήθηκαν το 2014, και μάλιστα παρόμοιες τάσεις αναμένεται να καταγραφούν και τη χειμερινή περίοδο.

Μάλιστα, ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι η Αθήνα σταδιακά ανακτά χαρακτηριστικά αεροπορικού κόμβου, ιδιότητα την οποία απέδωσε στην ανάπτυξη της Aegean Airlines, επαναλαμβάνοντας την πάγια θέση του Διεθνούς Αερολιμένα ότι τα hubs γίνονται από τις αεροπορικές εταιρείες και όχι από τα αεροδρόμια.

Επίσης, έκανε γνωστό ότι από το «Ελ. Βενιζέλος» δραστηριοποιούνται πλέον 16 αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, ενώ υπογράμμισε ότι η Αθήνα ανακτά τη θέση της στη διεθνή τουριστική αγορά.

Παράλληλα, ο κ. Παράσχης, αναφερόμενος στο γνωστό ζήτημα του ΦΠΑ, σημείωσε ότι το αεροδρόμιο δικαιώθηκε στα διεθνή διαιτητικά δικαστήρια και τόνισε ότι εξετάζει την προσφυγή στη Δικαιοσύνη για την ανατροπή απόφασης εις βάρος της εταιρείας που εκδόθηκε από τα ελληνικά δικαστήρια.

«Η Αθήνα γίνεται πρωτοσέλιδο στο εξωτερικό»

Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε ο κ. Παράσχης, το αεροδρόμιο κατέγραψε αύξηση της επιβατικής κίνησης 19,7% από τον Ιανουάριο ως τον Σεπτέμβριο του 2014 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Οι επιβάτες εσωτερικού αυξήθηκαν κατά 18,3%, ενώ οι επιβάτες εξωτερικού κατά 20%, με την άνοδο της επιβατικής κίνησης να φτάνει σχεδόν τα δύο εκατ. ταξιδιώτες.

Ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι «η Αθήνα με αυτά τα νούμερα κάνει πρωτοσέλιδα διεθνώς διότι δεν είναι συνηθισμένο ένα μητροπολιτικό αεροδρόμιο να έχει ανάπτυξη τέτοιου επιπέδου». «Τέτοια νούμερα βλέπει κανείς σε μικρά αεροδρόμια ή σε αεροδρόμια της Ασίας και της Μέσης Ανατολής» είπε.

Η αύξηση των αεροπορικών θέσεων έφτασε το 15% και των πτήσεων το 8%, ενώ η μέση πληρότητα βελτιώθηκε από το 75% στο 77%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. «Παρόλο που έχουμε αυξημένες θέσεις, η ζήτηση ανταποκρίνεται» σχολίασε.

Τη θερινή σεζόν του 2014 το «Ελ. Βενιζέλος» κατέγραφε 168 νέες διεθνείς εβδομαδιαίες πτήσεις, επίδοση που οφείλεται πρωτίστως στην έντονη ανάπτυξη νέων προορισμών από την Aegean Airlines, αλλά και στη δραστηριοποίηση και άλλων εταιρειών, όπως η Ryanair, η Transavia, η SAS, η Vueling, η Gulf Air κ.ά.

«Το σημαντικό νέο είναι ότι τον χειμώνα θα έχουμε 107 νέες εβδομαδιαίες πτήσεις εξωτερικού και 85 εσωτερικού σε σχέση με πέρυσι» είπε ο κ. Παράσχης, υπογραμμίζοντας ότι πλέον από την Αθήνα δραστηριοποιούνται 16 low cost αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες εξυπηρετούν 40 προορισμούς και αντιπροσωπεύουν το 15% της αεροπορικής κίνησης του αεροδρομίου. Η αύξηση των εταιρειών χαμηλού κόστους, πρόσθεσε, έφτασε το 33% σε σχέση με το 2013 και η άνοδος των εξυπηρετούμενων προορισμών τους το 40%.

Πλέον, συνέχισε, το δίκτυο και η διασυνδεσιμότητα της Αθήνας έχει αυξηθεί, καθώς βρίσκονται στο «ραντάρ» του «Ελ. Βενιζέλος» 108 προορισμοί, εκ των οποίων 15 είναι νέοι, ενώ προστέθηκαν 33 συχνότητες.

Ο επικεφαλής του «Ελ. Βενιζέλος» σημείωσε ότι η εξέλιξη των διεθνών αφίξεων των ξένων επιβατών φτάνει το 28%, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, με τις καλύτερες επιδόσεις να έρχονται από την Ισπανία (59%), τη Γερμανία (57%), την Ιταλία (45%), την Ολλανδία (34%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (30%). «Συνολικά θεωρούμε ότι αναμένονται περίπου 800 χιλιάδες περισσότερες αφίξεις ξένων σε σχέση με πέρυσι» τόνισε.

Ο κ. Παράσχης υπογράμμισε ότι πλέον υπάρχει «θετικό πρόσημο», καθώς συνυπάρχουν οι τρεις παράγοντες που συνδέονται με την ανάπτυξη του αεροδρομίου, δηλαδή η βελτίωση της οικονομίας και οι εξελίξεις στο ΑΕΠ, η ποιότητα και η εκλυστικότητα του προορισμού και η πολιτική του αερομεταφορέα βάσης, δηλαδή της Aegean.

«Και η οικονομία πηγαίνει καλύτερα –έστω και αν κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για πολύ ορατά αποτελέσματα σε ευρεία κοινωνική βάση–, οι οικονομικοί δείκτες είναι θετικοί, η Αθήνα ανακάμπτει και είναι εξαιρετικά ελκυστικός προορισμός και μετά την περίοδο όλης αυτής της εικοσαετίας που η χώρα βρέθηκε σε δύσκολη κατάσταση, μπαίνουμε σε έναν κύκλο ανάπτυξης για την ελληνική αεροπορική εταιρεία» είπε.

Ο κ. Παράσχης επισήμανε ότι «οι προοπτικές είναι εξαιρετικά θετικές». «Το βλέπουμε και, εάν δεν έχουμε εκπλήξεις, θεωρούμε ότι και το 2015 θα είναι θετική χρονιά» τόνισε.

Πρωτοβουλία για τα Ελγίνεια

Επίσης, όπως σημείωσε, το «Ελ. Βενιζέλος» ξεκινά τον Νοέμβριο μία πρωτοβουλία ανάδειξης της υπόθεσης των Γλυπτών που εκλάπησαν από την Ακρόπολη και εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.

Στο αεροδρόμιο θα τοποθετηθούν ειδικές οθόνες σε χώρους αφίξεων και αναχωρήσεων, στις οποίες μέσω ψηφιακής εφαρμογής οι ταξιδιώτες θα μπορούν να «συναρμολογούν» με δύο κινήσεις τη Δυτική Μετόπη του Παρθενώνα, να επαναφέρουν την Έκτη Καρυάτιδα στον φυσικό της χώρο και να εκφράζουν με διαδραστικό τρόπο τη γνώμη τους για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

«Είναι ένας τρόπος προβολής για να γίνει διεθνώς συζήτηση γύρω από Αθήνα με θετικά μηνύματα για τα εκθέματα που μπορεί κανείς να επισκεφτεί» είπε ο κ. Παράσχης και σημείωσε ότι η επίσημη ανακοίνωση της πρωτοβουλίας θα γίνει στα μέσα Νοεμβρίου, στο πλαίσιο διεθνούς αεροπορικού συνεδρίου που θα πραγματοποιηθεί στην πρωτεύουσα.

Ο επικεφαλής του αεροδρομίου αναφέρθηκε στις δράσεις προώθησης της Αθήνας που έχουν γίνει από το αεροδρόμιο, όπως η πρόσφατη καμπάνια σε 18 διεθνή φιλικά αεροδρόμια, το εφετινό παγκόσμιο αεροπορικό συνέδριο, η κάρτα athenspotlighted κτλ.

Στα δικαστήρια για τον ΦΠΑ

Ο κ. Παράσχης τοποθετήθηκε και για τη γνωστή υπόθεση του ΦΠΑ, σημειώνοντας ότι το αεροδρόμιο δεν έχει καμία ληξιπρόθεσμη οφειλή προς το Δημόσιο. Μάλιστα, τόνισε ότι καθώς το 55% του ΔΑΑ ανήκει στο κράτος, το οποίο εισπράττει και 25% φόρο από το αεροδρόμιο, οποιοδήποτε πρόβλημα αποτελεί «διαφορά του ελληνικού Δημοσίου με το ελληνικό Δημόσιο κατά 70%».

Ο κ. Παράσχης τόνισε ότι οι αριθμοί των 500-600 εκατ. ευρώ είναι εκτός πραγματικότητας και, όπως έχει δηλώσει το υπουργείο Οικονομικών, η διαφορά είναι 167 εκατ. ευρώ και έχει προκύψει από διαφωνία για τον τρόπο της επιστροφής του ΦΠΑ κατά την περίοδο κατασκευής.

Όπως δήλωσε, καθώς ο νόμος περί για την προστασία των ξένων επενδύσεων και η σύμβαση ανάπτυξης του αερολιμένα παρέχουν τη δυνατότητα πλήρους συμψηφισμού του ΦΠΑ ως το 2015, «η εταιρεία λειτούργησε με αυτή τη λογική».

Όμως, συνέχισε, το 2010 το Δημόσιο έκρινε ότι η ρύθμιση που περιγράφεται σε δύο νόμους αντίκειται σε ευρωπαϊκές οδηγίες περί ΦΠΑ και καταλόγισε πρόστιμο 40 εκατ. ευρώ, που με τις προσαυξήσει έφτασε τα 167 εκατ. ευρώ.

Το «Ελ. Βενιζέλος» κατέβαλε τον κύριο φόρο και προσέφυγε στα ελληνικά δικαστήρια και στο διεθνές δικαστήριο του Λονδίνου, τα οποίο δικαίωσε την εταιρεία και, όπως είπε ο κ. Παράσχης, βάσει της σύμβασης παραχώρησης είναι αρμόδιο για την επίλυση των διαφορών.

Ωστόσο, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους επέλεξε να προσφύγει στα ελληνικά δικαστήρια και να μη γίνει εφαρμογή της απόφασης της διαιτησίας και προσέφυγε στο Εφετείο, το οποίο απεφάνθη υπέρ των θέσεων του Δημοσίου. Όπως είπε ο κ. Παράσχης, το αεροδρόμιο εξετάζει τις νομικές επιλογές του, ανάμεσα στις οποίες είναι και η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.