Την αμφίβολη βιωσιμότητα 6.000 έως 7.000 ξενοδοχείων μικρής και μεσαίας δυναμικότητας από τα 9.500 που υπάρχουν συνολικά στη χώρα, «εάν αλόγιστα επιβαρύνονται διαρκώς με φόρους και υποχρεώσεις και σε συνδυασμό με τα διαχρονικά εγγενή μας προβλήματα», παρά την «ευημερία του αριθμού αφίξεων τουριστών», τόνισε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) κ. Γ. Τσακίρης.

Τη δήλωση αυτή έκανε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης «Rethinking Greece – Ελληνικός Τουρισμός 2013: Η Αξιοποίηση των ερευνητικών εργαλείων για μια στοχευμένη στρατηγική μάρκετινγκ», που διοργάνωσε στο Μουσείο της Ακρόπολης το υπουργείο Τουρισμού και ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ), στο πλαίσιο της προσπάθειας επανακαθορισμού της θέσης της Ελλάδας στην παγκόσμια τουριστική αγορά.

«Για αυτόν το λόγο έχουμε επενδύσει τόσο σθεναρά σε ένα αναγκαίο σχέδιο εθνικής στρατηγικής επικοινωνίας», τόνισε στην ομιλία της η υπουργός Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη. Με την εκτίμηση ότι «το 2013 μπορεί να είναι μια πολύ καλύτερη χρονιά», πρόσθεσε την ανάγκη διαρθρωτικών αλλαγών στον ΕΟΤ, λειτουργίας του δορυφόρου λογαριασμού και προσδιορισμού συγκεκριμένων πεδίων συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, τους θεσμικούς φορείς του τουρισμού, τις Περιφέρειες και τους Δήμους της χώρας, με «κοινό στόχο την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Προσβλέπω στο δυναμισμό και τη δημιουργική διάθεση του ΣΕΤΕ, στο θεσμικό κύρος του ΞΕΕ, στη διάθεση για αλλαγή και πρόοδο όλων των δυνάμεων του ελληνικού τουρισμού», σημείωσε η υπουργός.
Εν τω μεταξύ, αναφερόμενος στις παραμέτρους που από κοινού με τον αριθμό των αφίξεων επηρεάζουν την αποδοτικότητα της τουριστικής παραγωγής, ο πρόεδρος του ΞΕΕ επισήμανε τα τουριστικά έσοδα, τη μείωση κατά 70% – 80% του εγχώριου τουρισμού, την κατάργηση του κοινωνικού τουρισμού, την τουριστική απαξίωση πολλών περιοχών της χώρας και την αύξηση της παράνομης ενοικίασης ιδιωτικών καταλυμάτων που στερεί από την ελληνική οικονομία 7% – 9% των εσόδων. Για την προσπάθεια του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) με την εταιρία Marketing Greece, υπογράμμισε ως προτεραιότητα να διασφαλιστεί «ότι θα είναι ξεκάθαρος ο ρόλος της, η αρμοδιότητα της καθώς και το αντικείμενό της», αλλά και η βιωσιμότητά της, διευκρινίζοντας ότι τα μεγάλα κονδύλια «για την προβολή της χώρας θα προέρχονται από το κράτος». Το ΞΕΕ θα εξετάσει τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας στο Διοικητικό Συμβούλιο της 23ης Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της έκθεσης Philoxenia στη Θεσσαλονίκη.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ι. Ρέτσος, σημείωσε την ανθεκτικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος που εν μέσω κρίσης τη φετινή χρονιά προσέλκυσε 16 εκατ. τουρίστες, συνεισφέροντας σταθερά στο ΑΕΠ με δέκα δις ευρώ. Παράλληλα τόνισε την ανάγκη για εξειδίκευση και στόχευση και για σχέδιο μεγάλου ορίζοντα.
Στην εκδήλωση παρεμβάσεις έγιναν μεταξύ άλλων από τον βουλευτή της ΔΗΜΑΡ κ. Γ. Ψαριανό ο οποίος στάθηκε στην ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας σε σχέση με τον ελληνικό τουρισμό, τον πρόεδρο της Ενωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος (Ε.Δ.Ε.Ε.) κ. Δ. Μαύρο, ο οποίος σημείωσε τον ρόλο της εκπαίδευσης στο τουριστικό προϊόν και τον πρόεδρο του Συλλόγου Εταιριών Δημοσκόπησης και Ερευνας Αγοράς (Σ.Ε.Δ.Ε.Α.) κ. Σ. Ζαβιτσάνο.
Παράλληλα σε έρευνα για τη βρετανική αγορά η οποία διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΕΟΤ και παρουσίασε ο διευθυντής της εταιρίας Arkenford κ. Ben Moxon, προκύπτει ότι η πλειονότητα των βρετανών καταναλωτών στρέφεται περισσότερο προς καταλύματα 4 και 5 αστέρων καθώς και τουριστικές επαύλεις. Οι δύο κύριες πελατειακές ομάδες είναι οι οικογενειάρχες 40 έως 60 ετών που ταξιδεύουν την περίοδο αιχμής, καθώς και νεότερα σε ηλικία ή συνταξιοδοτημένα ζευγάρια που ταξιδεύουν και εκτός περιόδου αιχμής. Οι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες της χώρας τείνουν να κάνουν τις κρατήσεις τους πολύ νωρίς, ενώ υπάρχει και ένας σημαντικός όγκος επισκεπτών που είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος ως προς το κόστος, που θεωρεί μεν τη χώρα ιδιαίτερα ελκυστική, αλλά περιμένει ευκαιρίες «τελευταίας στιγμής».

Σύμφωνα με την έρευνα, μεταξύ των Βρετανών που επισκέφθηκαν την Ελλάδα τα τελευταία πέντε χρόνια, ποσοστό 37% αναφέρει σοβαρή πιθανότητα νέου ταξιδιού στη χώρα, ενώ ένα ποσοστό 34% αναφέρει ότι είναι μάλλον πιθανό να ταξιδέψει ξανά σε ελληνικό προορισμό.