Τίποτα δεν είναι καλύτερο από μια κρίση για να γίνουμε καινοτόμοι, όπως προκύπτει από συμπόσιο για το ανθρώπινο δυναμικό, με τίτλο «Adopt, Evolve, Thrive!» που διοργάνωσε η KPMG, στο οποίο έγινε ιδιαίτερη αναφορά για τον σημαντικό ρόλο του ανθρώπινου δυναμικού στην καινοτομία κατά τη διάρκεια της κρίσης. Επιπλέον, στο συμπόσιο τονίστηκε ότι το κρίσιμο ζήτημα στις συντάξεις δεν είναι η χρηματοδότηση, ούτε ο ρόλος του κράτους αλλά η ποιότητα διακυβέρνησης, ενώ το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί αύξηση των περιστατικών στελεχών επιχειρήσεων με κατάθλιψη.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ο Dr. Fons Trompenaars τόνισε ότι καινοτομία είναι ο συνδυασμός αξιών που δεν μπορούν να ενωθούν εύκολα. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο ελληνικός και ο γενικότερα ο δυτικός τρόπος σκέψης βασίζονται σε ένα διπολικό μοντέλο στο οποίο πρέπει να επιλέξεις ανάμεσα σε 2 λύσεις. Με αυτό τον τρόπο όμως δεν μπορείς να πάρεις αξία. Για να μπορεί να είναι κάποιος καινοτόμος χρειάζεται να συσχετίσει 2 αντίθετες έννοιες, να αναζητήσει λύσεις που να συσχετίζουν τα 2 άκρα πετυχαίνοντας ενσωμάτωση και όχι ισορροπία. Στο ανθρώπινο δυναμικό αυτό αντικατοπτρίζεται με την επιλογή διαφορετικών ανθρώπων (ηλικία, background, εθνικότητα) μέσα στην επιχείρηση.
Λίγο νωρίτερα ο κ. Πλάτων Τήνιος, οικονομολόγος και επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς ανέλυσε τις τρέχουσες εξελίξεις στο Ασφαλιστικό. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι οι συνεχείς αλλαγές των νόμων και οι συνεχείς ανατροπές με μειώσεις μισθών χωρίς σαφήνεια προκαλούν σύγχυση και αβεβαιότητα. Επίσης σημείωσε ότι ακόμη και μετά το 2010 η Ελλάδα έχει ένα «απολύτως μονολιθικό σύστημα που παραμένει φρουρός των παλαιών κεκτημένων αντί συμπαραστάτης της νέας ανάπτυξης». Τέλος κατέληξε ότι το κρίσιμο ζήτημα στις συντάξεις δεν είναι η χρηματοδότηση, ούτε ο ρόλος του κράτους αλλά η ποιότητα διακυβέρνησης.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου υπήρξε και πάνελ συζήτησης με θέμα «Αξιοποιώντας τη γνώση του σήμερα για να διασφαλίσουμε την επιτυχία του αύριο» με συντονιστή τον κ. Λευτέρη Χαλουλάκο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, Ελλάδος και Κύπρου της Kraft Foods και συμμετέχοντες τους Δημήτρη Αρτικόπουλο, vice president, Human Resources / Organizational Development του AB Βασιλόπουλος, Εύα Βαλαβάνη, διευθύντρια ανθρώπινου δυναμικού του Ομίλου S&B Βιομηχανικά Ορυκτά, Μανώλη Θεοδωράκη, διευθυντή ανθρώπινου δυναμικού & διοικητικών υπηρεσιών της Toyota Ελλάς, Ελένη Κυρίμη, διευθύντρια ανθρώπινου δυναμικού, Ελλάδα & Κύπρου της JTI Hellas και Αντώνη Παπαχρίστου, διευθυντή ανθρώπινου δυναμικού, Housemarket (ΙΚΕΑ).
Στη συζήτηση αναλύθηκαν οι στρατηγικές που έχουν εφαρμοστεί για την αντιμετώπιση της κρίσης στους διαφορετικούς κλάδους. Μερικές από αυτές που εφάρμοσαν οι εταιρείες των ομιλητών ήταν: χρήση καινοτομίας, αύξηση του μεριδίου αγοράς, αύξηση after sales, στενός έλεγχος και περιορισμός του κόστους, λειτουργικός επανασχεδιασμός, περισσότερη βάση στην εξυπηρέτηση πελάτη, αλλαγή του τρόπου που δίνεται το bonus, μείωση ανθρώπινου δυναμικού διατηρώντας σταθερές αποδοχές και παροχές, εκπαίδευση ανθρώπων σε multi service και multi task, καταγραφή και απλοποίηση διαδικασιών, ενώ σε κάποιες πιο ειδικές περιπτώσεις υπήρξε και αναθεώρηση αξιών, σκοπού και οράματος.
Στη συνέχεια η ψυχολόγος κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου μίλησε για την ερμηνεία των συναισθημάτων σε περιόδους αλλαγών, η οποία τόνισε ότι το τελευταίο διάστημα έχει παρατηρηθεί αύξηση των περιστατικών στελεχών επιχειρήσεων με κατάθλιψη, και άλλες αγχώδεις διαταραχές Το λόγο πήρε αμέσως μετά η κυρία Αθανασία Γκιουλέκα, διευθύνουσα σύμβουλος Νοτιοανατολικής Ευρώπης της UCB η οποία επικεντρώθηκε στον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις μπορούν να κρατήσουν τους «καλύτερούς σας» σε δύσκολες εποχές. Υπογράμμισε ότι χρειάζεται οι εταιρείες να αφήσουν τα «ταλέντα» τους να αναπτυχθούν, δίνοντας τους χώρο, ευθύνες, όραμα και εμπιστοσύνη.
Το συμπόσιο έκλεισε με την ομιλία της η κ. Αγγελική Χριστοφορίδου, γενική διευθύντρια ανθρώπινου δυναμικού της Citi Ελλάδος με θέμα «Διαχείριση της ολοκλήρωσης μιας κρίσιμης διαδικασίας» όπου αναλύθηκε ο τρόπος αντιμετώπισης μαζικών απολύσεων και κλεισίματος πολλών καταστημάτων. Προκείμενου να αντιμετωπιστεί κάτι τόσο σοβαρό και αναπάντεχο χρειάστηκε να δοθεί βάση στο σχεδιασμό του έργου, τον καθορισμό του πλαισίου επικοινωνίας και του μηνύματος, και στη διαχείριση των συναισθημάτων.