Τα πράγματα πολλές φορές είναι περίεργα και ενίοτε ιδιότροπα. Κάποιες φορές όταν κάνεις κάτι, για παράδειγμα συνεργάζεσαι με κάποιον και προκύπτει ένα αποτέλεσμα, ίσως τη στιγμή εκείνη δεν έχεις αντιληφθεί το μέγεθός του. Επειτα από 38 χρόνια όμως, όταν το αποτέλεσμα αυτό παραμένει ζωντανό και ο κόσμος το θέλει, τότε τα έχεις καταφέρει. Οπως για παράδειγμα συμβαίνει με το κλασικό πλέον άλμπουμ αλλά και παράσταση «Ρεσιτάλ» όπου η Μαρινέλλα και ο Κώστας Χατζής την πρωτοπαρουσίασαν την άνοιξη του 1976. Μετά την περσινή επιτυχία που γνώρισε το «Ρεσιτάλ» αποφάσισαν να την παρουσιάσουν εκ νέου. Πρεμιέρα του νέου κύκλου την προσεχή Τρίτη 1η Ιουλίου, στο Θέατρο Βράχων.
Η ιστορία του «Ρεσιτάλ» (αποτυπώθηκε live σε τριπλό δίσκο βινυλίου) αρχίζει για την ακρίβεια όχι την άνοιξη του 1976, αλλά κάποιους μήνες νωρίτερα. Οι πρόβες για την εμφάνιση στον «Σκορπιό» της Πλάκας άρχισαν από τον Αύγουστο του 1975. Και εφόσον η παράσταση πραγματοποιήθηκε στις 28 Μαρτίου του 1976, μιλάμε ούτε λίγο ούτε πολύ για επτά μήνες προετοιμασιών και αγωνιών. Η Μαρινέλλα για το εγχείρημα αυτό θα άφηνε τις λαμπερές τουαλέτες, τις πίστες και τα κοσμικά κέντρα της παραλίας για να ανηφορίσει για τις μπουάτ και την Πλάκα. Για ένα στέκι όπου γράφτηκαν από τις πλέον σημαντικές ιστορίες του ελληνικού τραγουδιού. Οπως θυμάται η ερμηνεύτρια σε συνέντευξή της, «ευτυχώς που μέναμε κοντά. Εγώ στη Βούλα και ο Κώστας στη Γλυφάδα. Κάναμε σε καθημερινή βάση 4ωρες πρόβες. Και το βράδυ δουλειά εκείνος στον «Σκορπιό» και εγώ στη «Νεράιδα»».
Και όπως δείχνει η ιστορία πλέον, οι πρόβες έφεραν καρπούς. Κομμάτια όπως είναι τα «Σύνορα η αγάπη δεν γνωρίζει», «Νεκρό μου όνειρο», «Σ’ αγαπώ», «Η αγάπη όλα τα υπομένει», «Σπουδαίοι άνθρωποι, αλλά» έχουν μείνει κλασικά. Η συνεργασία την εποχή που πραγματοποιήθηκε σχολιάστηκε και συζητήθηκε. Ουσιαστικά Κώστας Χατζής και Μαρινέλλα ήταν δύο κόσμοι διαφορετικοί. Αλλο ρεπερτόριο ο καθένας, άλλος τρόπος δουλειάς, άλλες αφετηρίες.

Η κύρια στιχουργός του «Ρεσιτάλ» Σώτια Τσώτου (συνεργαζόταν με τον Κ. Χατζή από τα πρώτα του βήματα) σε δηλώσεις της παρουσιάζει ίσως με τον πλέον γλαφυρό τρόπο τους δύο ετερώνυμους καλλιτέχνες. «Εκείνος μελαχρινός βάρδος, εκφραστής της πίκρας και της αγανάκτησης των λούμπεν, των αδικημένων και μιας νεολαίας που ονειρευόταν ένα καλύτερο αύριο το οποίο δεν ήρθε ποτέ. Εκείνη ξανθή αισθαντική ερμηνεύτρια του ερωτικού και του έντεχνου λαϊκού, η αγαπημένη του κατεστημένου και των σαλονιών. Γάμος αταίριαστος με όλη τη σημασία της λέξης. Κι όμως επιτεύχθηκε εκείνη η θαυμάσια χημεία που φέρνει την ευτυχία ή την επιτυχία. Ο ένας διείσδυσε στον κόσμο του άλλου».

Και μάλιστα διείσδυσε ο ένας τόσο πολύ στον άλλον ώστε η Μαρινέλλα σε συνεντεύξεις της να λέει ότι ο Κώστας Χατζής θυμίζει τον Νατ Κινγκ Κόουλ ή τον Λούις Αρμστρονγκ και ο Κώστας Χατζής να χαρακτηρίζει τη Μαρινέλλα κάτι σαν την Εντίθ Πιαφ ή την Αμάλια Ροντρίγκεζ. «Το «Ρεσιτάλ» ήταν το θάρρος της Μαρινέλλας να πει αυτό το είδος του τραγουδιού. Και το έκανε με πολλή δύναμη και πολλή ψυχή. Η Μαρινέλλα είναι η προσωποποίηση της τέχνης». Ολα τα τραγούδια του τριπλού άλμπουμ φέρουν την υπογραφή του Κώστα Χατζή στη μουσική. Ο ίδιος έχει σημειώσει στο παρελθόν ότι «έπρεπε να δώσουν να καταλάβουν ότι ο καλός τραγουδιστής πρέπει να τα λέει όλα. Αλλωστε είχα δοκιμάσει από δημοτικά, πανηγύρια ως και τζαζ. Εγώ χωνόμουν παντού. Το θέμα είναι να πιστεύεις αυτό που κάνεις, να μπορείς να το υποστηρίξεις».
Τη διάσταση του τι είναι το «Ρεσιτάλ» και το τι έχει προσφέρει τη δίνει η Σώτια Τσώτου. «Ακούσαμε μια καταπληκτική Μαρινέλλα να κατεβάζει στον δρόμο και να βάζει στον κόσμο τραγούδια κοινωνικού προβληματισμού και έναν ερωτικό Χατζή να κρατάει συντροφιά στο πικ απ σε μοναχικούς και ονειροπόλους. Κανείς από τους δύο δεν πρόδωσε τον εαυτό του, απλώς και οι δύο είχαν κάνει ένα βήμα ο ένας στον κόσμο του άλλου. Εκεί έγινε η μεγάλη συνάντηση που έφερε την επιτυχία, που ο απόηχός της θα ηχεί ίσως και 20 χρόνια μετά από σήμερα».
Ο απόηχός της δεν κράτησε μόνο 20 χρόνια αλλά 38. Το «Ρεσιτάλ» συνεχίζει να ζει και να αναπνέει, να παρουσιάζεται ανά την Ελλάδα και να προσφέρει ακόμη και σήμερα συγκίνηση. Πρόκειται μάλιστα για ένα έργο που έχει πουλήσει περισσότερο από 1 εκατομμύριο αντίτυπα.

πότε & πού:
Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη, Τρίτη 1η Ιουλίου. Εισιτήρια από €12. Σημεία προπώλησης εισιτηρίων: Viva.gr, τηλ. 11876, Public, IANOS, Βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, Seven Spots. www.ticketservices.gr, Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), τηλ. 210 7234.567

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ