«Είμαι περισσότερο καλλιτέχνις παρά επιχειρηματίας» δηλώνει η Αντζελίνα Τζολί στον λογαριασμό της στο Instagram με αφορμή το νέο της σχέδιο που «φλερτάρει» και με τους δύο τομείς, υπό την ομπρέλα όμως του οικολογικού ακτιβισμού – ενός τομέα που ανέκαθεν την απασχολούσε πολύ.

Το Atelier Jolie, όπως αποκαλείται αυτό το project, είναι μια «δημιουργική κολεκτίβα κατασκευής ρούχων», ή αλλιώς ένα μέρος στο οποίο όλοι θα μπορούν ελεύθερα να δημιουργήσουν ενδύματα προερχόμενα από τον κάδο των απορριμμάτων. Ο στόχος της βραβευμένης με Οσκαρ 48χρονης ηθοποιού και σκηνοθέτριας δεν αναδεικνύει μόνο τις οικολογικές και καλλιτεχνικές ευαισθησίες της αλλά και τις ανθρωπιστικές. Γιατί με αυτόν τον τρόπο η Αντζελίνα Τζολί ελπίζει ότι θα δοθεί μεγαλύτερη σημασία και στην ανάδειξη ανθρώπων οι οποίοι δεν έχουν συνηθίσει να λαμβάνουν δημοσιότητα για τη δύσκολη δουλειά τους που είναι η ίδια η κατασκευή των απαιτητικών ενδυμάτων, των κεντημάτων και των λοιπών προϊόντων που σχετίζονται με τη μόδα.

Ενα άλλο ενδιαφέρον σημείο στο οποίο μπορούμε να σταθούμε, διότι αποδεικνύει τις προθέσεις της Τζολί, είναι ότι η ηθοποιός είναι επίσης γνωστή για την ανακύκλωση των ενδυμάτων της που φέρουν την υπογραφή σπουδαίων σχεδιαστών από όλον τον κόσμο. Οπως άλλωστε ανέφερε στον λογαριασμό της στο Instagram, που αυτή την περίοδο μετρά 14,5 εκατομμύρια ακολούθους, πηγή έμπνευσης του Atelier Jolie είναι αυτός ακριβώς ο σεβασμός και η μεγάλη εκτίμηση που τρέφει για όλους τους δημιουργούς των ρούχων που έχει φορέσει τις τελευταίες δύο δεκαετίες για τις επίσημες εμφανίσεις και τις πρεμιέρες των ταινιών της περπατώντας πάνω σε κόκκινα χαλιά ανά τον πλανήτη.

Το ύφος των δημιουργιών του Atelier Jolie παραπέμπει στη vintage αισθητική άλλων δεκαετιών, από την οποία η ηθοποιός ανέκαθεν γοητευόταν. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η Τζολί έχει κατά καιρούς κάνει απόπειρες στη σκηνοθεσία σε ταινίες εποχής, ανάμεσα στις οποίες το «Δίπλα στη θάλασσα» (2015) που εκτυλίσσεται στα μέσα των 70s, με συμπρωταγωνιστή τον Μπραντ Πιτ, όπως και ο «Αλύγιστος» (2014), μια ιστορία με φόντο τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Επίσης, μία από τις καλύτερες ταινίες της (όπου πετυχαίνει και μία από τις κορυφαίες ερμηνείες της) είναι η «Ανταλλαγή» (2008) του Κλιντ Ιστγουντ, η ιστορία της οποίας τοποθετείται στο Λος Αντζελες του 1928.

«Ο καθένας μας μπορεί να δημιουργήσει» διαβάζουμε στον επίσημο ιστότοπο του Atelier Jolie. «Γιατί λοιπόν περιμένουμε τις ετικέτες σχεδιαστών; Γιατί θα πρέπει απλώς να αγοράσει κάποιος το σχέδιο ενός άλλου ατόμου, από τη στιγμή που μπορεί να το δημιουργήσει μόνος του;».

Η φιλοσοφία του project Atelier Jolie είναι ότι όλος ο κόσμος μπορεί να συλλέξει, να εκτιμήσει αλλά και να επηρεαστεί από τα σχέδια άλλων ανθρώπων. Ωστόσο, η υψηλότερη μορφή έκφρασης – και για την Τζολί επίσης η πιο διασκεδαστική – είναι «η δημιουργία για τον ίδιο μας τον εαυτό». Η βραβευμένη ηθοποιός, σκηνοθέτρια και ακτιβίστρια παραδέχεται ότι η μόδα είναι μια τέχνη με την οποία είχε την ευκαιρία να «παίξει» όλα τα χρόνια που βρίσκεται στο καλλιτεχνικό προσκήνιο. Η ίδια έχει σχεδιάσει ρούχα και έχει διδαχθεί δίπλα σε πολλούς από τους καλύτερους και πιο διάσημους σχεδιαστές του κόσμου.

Ωστόσο ενώ αυτοί οι σχεδιαστές είναι που ανέκαθεν έλαμπαν κάτω από τα φώτα της δημοσιότητας σκιτσάροντας ή εγκρίνοντας σχέδια για ρούχα που καθιέρωσαν παγκόσμιες τάσεις, οι άνθρωποι που κάνουν τη σκληρή δουλειά, εκείνοι που υλοποιούν το όραμα των σχεδιαστών, είναι εκείνοι οι οποίοι, σύμφωνα με την Τζολί, κάνουν τη διαφορά. Είναι φυσικά οι «ανώνυμοι» ράφτες και οι «ανώνυμες» ράφτρες, οι οποίοι ποτέ δεν απολαμβάνουν την αναγνώριση που τους αξίζει και που σπάνια μνημονεύονται. «Με αυτούς τους τεχνίτες μού αρέσει πραγματικά να δημιουργώ» εξηγεί η ηθοποιός. Αυτοί οι τεχνίτες θα έχουν την πρωτοκαθεδρία στο εγχείρημα, προσφέροντας τις πολύτιμες γνώσεις τους από την εμπειρία χρόνων σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν το όραμα του Atelier Jolie.

Φωτ.: Collection ChristopheL via AFP)

Ποιοτικό vintage

Φυσικά, ένα project όπως το Atelier Jolie δεν δημιουργείται από τη μία ημέρα στην άλλη. Απεναντίας, χρειάστηκε να περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι το όραμα της ηθοποιού να υλοποιηθεί έτσι όπως το είχε, από την αρχή, φανταστεί. Εδώ εξάλλου φαίνεται και ο οικολογικός χαρακτήρας αυτού του σχεδίου. Η πρώτη ύλη που θα χρησιμοποιείται για την κατασκευή νέων προϊόντων θα είναι αποκλειστικά και μόνο ρετάλια, vintage υλικά, όπως και αναξιοποίητα ρούχα από παλαιότερες σεζόν. Λέει χαρακτηριστικά η Τζολί στον ιστότοπό της: «Θα δίνει σε όλους τη δυνατότητα επισκευής ή ανακύκλωσης κομματιών από την ντουλάπα σας στα οποία θέλετε να δώσετε και πάλι ζωή τελειοποιώντας την εφαρμογή τους και δίνοντας νέα πνοή σε ό,τι θα μπορούσε να είχε απλώς πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργήσετε ποιοτικά ρούχα-κειμήλια, τα οποία θα έχουν προσωπικό νόημα για τον καθένα που τα έφτιαξε». Για την Αντζελίνα Τζολί αυτός ο σχεδιασμός νέων ρούχων από παλιά υλικά δηλώνει ελευθερία. Δηλώνει, επίσης, αυτογνωσία. «Μια ευκαιρία για όλους μας να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας», όπως αναφέρει.

Πρόκειται όντως για έναν ευφάνταστο τρόπο ενασχόλησης για τα μέλη μιας κοινότητας στην οποία η δημιουργία και η έμπνευση θα έχουν τον πρώτο λόγο, ανεξαρτήτως του κοινωνικοοικονομικού υποβάθρου – αυτή είναι άλλωστε η λoγική του Atelier Jolie. Η ηθοποιός ελπίζει στην ανάδειξη των ανθρώπων που παίζουν κομβικό ρόλο σε κάθε δημιουργία. «Θα συγκεντρώσουμε μια διαφορετική ομάδα, στην οποία θα συμπεριλαμβάνονται μαθητείες για πρόσφυγες, όπως και άλλες ταλαντούχες αφανείς ομάδες, με θέσεις αξιοπρέπειας, βασισμένες στις ικανότητες του καθενός» αναφέρει στο λιτό κείμενο που υπογράφει η ίδια στο website του Atelier Jolie. «Και καθώς συνεργαζόμαστε με τεχνίτες και δημιουργούς από όλον τον κόσμο, ελπίζουμε να βοηθήσουμε να μοιραστούν τον πλούτο της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη των δικών τους επιχειρήσεων».