1. Σύμφωνα με την ιστορία, ο Μιθριδάτης ΣΤ’ ο Ευπάτωρ Διόνυσος (132 π.Χ. – 63 π.Χ.) (κουρδικά: muhurdad) από τη δυναστεία των Μιθριδατιδών ήταν βασιλιάς του Πόντου και της Μικράς Αρμενίας στη Βόρεια Μικρά Ασία από το 120 π.Χ. έως το 63 π.Χ. Ηταν ένας από τους πιο εντυπωσιακούς και επιτυχημένους εχθρούς της ρωμαϊκής δημοκρατίας.

2. Σύμφωνα με τα λεξικά, μιθριδατισμός σημαίνει α) τη βαθμιαία εξοικείωση του ανθρώπινου οργανισμού σε δηλητήρια και β) τη βαθμιαία εξοικείωση του ανθρώπου σε δυσάρεστες καταστάσεις.

Δεν ξέρουμε αν ο Μιθριδάτης Χατζηχατζόγλου είχε τα παραπάνω στο μυαλό του όταν επέλεξε να ασχοληθεί με τη μουσική και τις τέχνες γενικότερα. Αλλά λογικά θα τα έμαθε στη διαδρομή. Συνθέτης, στιχουργός, ερμηνευτής, εικαστικός (ζωγραφική και video art), έγινε γνωστός ως μέλος του hip hop συγκροτήματος Ημισκούμπρια και σε όσους δεν ασχολούνται με τη μουσική με την αναγγελία της υποψηφιότητάς του ως βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στις επικείμενες εκλογές.

Γεννήθηκε στου Γκύζη στις 7 Μαρτίου 1975 και από έφηβος ανακάλυψε ότι ο πολιτισμός – όποια έννοια και να του δίνουμε – ήταν ο δρόμος που θα ακολουθούσε. Εργάστηκε ως σκιτσογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά, σε κατάστημα δίσκων, ενώ το 1994 πέρασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1996, παράλληλα με τις σπουδές του, συνάντησε και συναντήθηκε με τον Δημήτρη Μετζέλο και τον DJ Πρύτανη και γεννήθηκαν τα Ημισκούμπρια. Το όνομα του συγκροτήματος είναι όρος παρεΐστικος που, όπως οι ίδιοι δηλώνουν, χαρακτηρίζει τον άνθρωπο που μπορεί και ελίσσεται στις δύσκολες ώρες, σαν το σκουμπρί. Μάλλον δύσκολες ώρες δεν είχαν καθώς το συγκρότημα και ο Μιθριδάτης δεν τα πήγαν καθόλου άσχημα στη διαδρομή τους.

Οι «χρυσές» εποχές

Στον ρόλο του μουσικού, στιχουργού και ερμηνευτή κυκλοφόρησαν επτά δίσκους, από τους οποίους δύο έγιναν χρυσοί και ένας πλατινένιος, στις «χρυσές» εποχές της ελληνικής δισκογραφίας και εν πολλοίς της ελληνικής κοινωνίας. Τα Ημισκούμπρια απέσπασαν βραβεία, έδωσαν συναυλίες εντός και εκτός των τειχών της Ελλάδας και κάπου το 2016 έπεσαν οι τίτλοι τέλους. Αφησαν όμως μεταξύ άλλων τα σινγκλ «Η τσόντα», «Η μαγική τσατσάρα (ft. UNEEK)», «Κοίτα με (ως La Klikaria)» (2001), «Πάμε όλοι μαζί σε μια παραλία (ft. Μαριλέττα)», «Πώς να αντιμετωπίσετε τον σεισμό» (2003), «Greek Lover», «Είναι μόνο εκλογές», «Αντρικές γουρουνιές», «Ο κύρης του σπιτιού», «Λε Χαμ».

Το μανιφέστο στο YouTube

Πολυσχιδής και έντονη προσωπικότητα που τα «λέει» στην πρώτη ευκαιρία ο Μιθριδάτης είτε με τους στίχους του είτε με τις δηλώσεις του, το 2009, ύστερα από πολλά χρόνια επιτυχημένης πορείας με τα Ημισκούμπρια, κυκλοφόρησε το πρώτο solo album του με τίτλο «Αιρετικά ερωτικός». Τον Μάιο του 2021 αποφάσισε να ανεβάσει στο YouTube το διάρκειας 12 λεπτών «Για να μην τα χρωστάω», το οποίο κατά κάποιον τρόπο θα μπορούσε να θεωρηθεί ως κοινωνικό / πολιτικό μανιφέστο. Χρειάστηκαν μόλις πέντε ημέρες για να φτάσει το 1,5 εκατ. views και όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, άλλοι ενθουσιάστηκαν και άλλοι κατέκριναν, κυρίως στα κοινωνικά δίκτυα. Σε αυτό το… μακρύ ραπάρισμα ο Μιθριδάτης κρίνει την πολιτική της κυβέρνησης, την αστυνομική βία και τον αυταρχισμό της, το πώς διαχειρίστηκε την υγειονομική κρίση εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ δεν λείπουν και τα γνωστά του σχόλια για τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας.

Η ιστορία του Μιθριδάτη είτε μέσω του συγκροτήματος είτε με τη σόλο διαδρομή είναι ουσιαστικά η παραπάνω. Κριτική σε ό,τι απασχολεί κατ’ αρχήν τον ίδιο αλλά και τους ακροατές του, στίχοι διασκεδαστικοί που… ζωγραφίζουν την ελληνική κοινωνία και με πικρό ενίοτε χιούμορ. Ακολουθώντας τον δρόμο των hip hop συναδέλφων του (και του εξωτερικού), στον πρισματικό του φακό σχηματίζεται το είδωλο της εξουσίας. Κάθε μορφής και κάθε είδους. Δεν μασάει τα λόγια του με την ευρηματική του γραφή. Σε όλα αυτά απουσιάζει η πολιτική ορθότητα, την οποία φαίνεται να αναζητεί στην υποψηφιότητα του ως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στον Νότιο Τομέα της Αθήνας.

Μετά τα Ημισκούμπρια

Ο Μιθριδάτης παράγει έργο και μετά τα Ημισκούμπρια. Κάνει μεταγλωττίσεις, εμφανίζεται ως ηθοποιός στη σειρά του Mega «Μίλα μου βρώμικα», ζωγραφικά του σχέδια – σε ηλικία 10 ετών είχε δύο βραβεία ζωγραφικής – έχουν φιλοτεχνήσει αφίσες συναυλιών ξένων καλλιτεχνών (Geogre Benson, Jethro Tull κ.ά.), όπως και εξώφυλλα δίσκων ελλήνων καλλιτεχνών ( Ημισκούμπρια, Γιάννης Σπανός κ.ά.) και το 2017 ιδρύει την Amok Time Arts, μια κολεκτίβα καλλιτεχνών που σκοπό έχει τη δικτύωση και ανάδειξη όσων έχουν ταλέντο στη μουσική, στα εικαστικά, στη φωτογραφία, στη ζωγραφική, στις γραφικές τέχνες, στην υποκριτική. Επίσης, επιμελείται μουσικές παραγωγές και υποστηρίζει από blogs μέχρι και street art δραστηριότητες.

Δεν κάθεται ήσυχος και παραμένει δραστήριος κοινωνικά / πολιτικά. Τον Ιούνιο του 2022 συμμετέχει σε Hip Hop DJ Set, σε τριήμερο εικαστικών και μουσικών εκδηλώσεων, στον πολυχώρο τεχνών Piont Ephemere στο Παρίσι. Εκεί έδωσε και συνέντευξη για το τραγούδι «Για να μην τα χρωστάω», το οποίο αναφέρεται με το γνωστό του ύφος στην οικονομική / πολιτική / κοινωνική κατάσταση στην Ελλάδα.

Σε συνέντευξή του σε τηλεοπτική εκπομπή είχε δηλώσει μεταξύ άλλων ότι «δεν σε αλλάζουν τα χρήματα εκτός αν έχεις την τάση να αλλάξεις. Υπήρξαν προτάσεις να παίξουμε (με τα Ημισκούμπρια) στα μπουζούκια και είχαμε πει «όχι» σε όλα. Δεν έφτασε η κουβέντα να μιλήσουμε για χρήματα, αλλά θα ήταν πολλά. Δεν ήμουν τι θα αρπάξει ο κ@λ@ς μας». Μπορεί τα χρήματα να μην έχουν αλλάξει τον Μιθριδάτη, αλλά ο ίδιος καλείται πλέον να αλλάξει. Και μόνο η υποψηφιότητά του ως βουλευτή τον έφερε στην άλλη πλευρά. Ενώ ήταν απέναντι στην εξουσία συμπορεύεται μαζί της. Και οι κρίνοντες κρίνονται.