Η μουσική αλλάζει ραγδαία. Και αλλάζει όχι μόνο ο τρόπος που την ακούμε με τις μουσικές πλατφόρμες να έχουν εν πολλοίς υποκαταστήσει το φυσικό προϊόν (CD, βινύλιο, κασέτα) αλλά πλέον να δημιουργούν τις υποδομές εκείνες (ψηφιακές) στις οποίες ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί με οδηγό την ανάπτυξη της τεχνολογίας να παράγει και να διανέμει τη μουσική του. Σε τέτοιο σημείο που ενδεχομένως να αντικατασταθούν τα studios από λογισμικά. Από ό,τι φαίνεται, η παραγωγή μουσικής τείνει να γίνει ολιγοπώλιο, όπου λίγες επιχειρήσεις θα ελέγχουν ολόκληρη την παραγωγή και προσφορά της μουσικής ή έστω το μεγαλύτερο μέρος της.

Προσφάτως σε δηλώσεις του ο σουηδός δισεκατομμυριούχος Ντάνιελ Εκ, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Spotify, ανακοίνωσε ότι ο στόχος της μουσικής πλατφόρμας που ηγείται είναι να φτάσει τα 50.000.000 δημιουργών μέχρι το 2030, ενώ το αντίπαλον δέος, που δεν είναι άλλο από το BandLab, έχει ήδη 60.000.000 δημιουργούς. «Ως παγκόσμια πλατφόρμα δημιουργών, θα παρέχουμε την υποδομή και τους πόρους που θα επιτρέψουν σε περισσότερους από 50 εκατομμύρια καλλιτέχνες και δημιουργούς να αναπτυχθούν και να διαχειριστούν το έργο τους, να αποκτήσουν έσοδα από το έργο τους και να το προωθήσουν αποτελεσματικά» είναι το όραμα του συνιδρυτή του Spotify. Η αλήθεια είναι ότι βάζει τον πήχη πολύ ψηλά, αλλά κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν θα τα καταφέρει. Στοχεύει επίσης να φτάσει η μουσική πλατφόρμα στο 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες.

Πάνω από 60 εκατ. δημιουργοί

Υπάρχει, ωστόσο, τουλάχιστον μια μουσική πλατφόρμα που εμφανίστηκε την τελευταία δεκαετία που έχει ήδη ξεπεράσει το όριο των 50 εκατομμυρίων δημιουργών που ονειρεύεται ο Ek. Ο λόγος για το BandLab, την πλατφόρμα δημιουργίας μουσικής που προσφέρει εργαλεία στους δημιουργούς ώστε να φτιάχνουν μουσική, να μοιράζονται τη μουσική τους με τους θαυμαστές τους, να κερδίζουν τα προς το ζην, ακόμη και να ανεβαίνουν στα charts. Η εταιρεία, που έχει έδρα τη Σιγκαπούρη, επιβεβαίωσε στο σάιτ Music Business WorldWide ότι πλέον διαθέτει πάνω από 60 εκατομμύρια εγγεγραμμένους δημιουργούς στην υπηρεσία της, από τα 50 εκατομμύρια που είχε τον Ιούνιο του 2022. Αυτό σημαίνει ότι το BandLab έχει προσθέσει περίπου 10 εκατομμύρια δημιουργούς στην πλατφόρμα του σε λίγο περισσότερο από έξι μήνες – έχοντας ήδη προσθέσει 20 εκατομμύρια σε 15 μήνες, μεταξύ Μαρτίου 2021 και Ιουνίου 2022.

Ο διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρείας Meng Ru Kuok αποκάλυψε πρόσφατα σε συνέντευξή του στο «Billboard» ότι οι χρήστες του BandLab είναι πλέον «υπεύθυνοι» για τη δημιουργία περίπου 16-17 εκατομμυρίων τραγουδιών στην πλατφόρμα κάθε μήνα.

Κολοσσιαίος αριθμός τραγουδιών

Τα νούμερα έχουν αρχίσει να ζαλίζουν και καλό είναι να τα βάλουμε σε τάξη. Δεκαεπτά εκατομμύρια νέα τραγούδια δημιουργούνται τώρα στο BandLab κάθε μήνα. Αυτό είναι περίπου 200 εκατομμύρια νέα τραγούδια τον χρόνο. Η παραγωγή αυτών των τραγουδιών είναι περίπου διπλάσια από τον κολοσσιαίο αριθμό των συνολικών κομματιών που διατίθενται αυτή τη στιγμή σε υπηρεσίες ροής όπως το Spotify, το Apple Music και το Amazon Music (δηλαδή 100 εκατομμύρια). Επίσης, 17 εκατομμύρια τραγούδια τον μήνα αντιπροσωπεύουν, κατά μέσο όρο, περίπου 567.000 τραγούδια που δημιουργούνται στο BandLab την ημέρα. Και να σκεφτεί κανείς ότι οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες συνεχίζουν να ενοχλούνται για το γεγονός ότι μόλις 100.000 τραγούδια ανεβαίνουν σε υπηρεσίες ροής κάθε 24 ώρες.

Προφανώς, δεν έχουν όλοι και 60 εκατομμύρια και πλέον δημιουργοί μουσικής στο BandLab επαγγελματικές φιλοδοξίες ή – προφανώς – δεν ενοχλούνται καν να διανείμουν τα κομμάτια τους σε κορυφαίες πλατφόρμες ροής. Το BandLab, το οποίο ιδρύθηκε το 2015, μιλά για τις δυνατότητές του ως πλατφόρμα «κοινωνικής δημιουργίας μουσικής», τοποθετώντας τον εαυτό του κάπου ανάμεσα σε μια σοβαρή υπηρεσία δημιουργίας μουσικής και ενός διασκεδαστικού κοινωνικού δικτύου. Η όλη ιδέα βασίζεται στο γεγονός ότι οποιοσδήποτε – είτε ένας μουσικός μαέστρος είτε ένας μουσικός που δεν ξέρει τίποτα – μπορεί να δημιουργήσει ένα κομμάτι και παράλληλα να διασκεδάσει.

Η προοπτική της μουσικής

Ο Meng Ru Kuok του BandLab πιστεύει ότι οι μουσικοί «δημιουργοί» στη σύγχρονη εποχή μπορούν να αποφύγουν ένα τραγούδι ή σύνθεση μεγάλης διάρκειας. Εμπνευσμένος από πλατφόρμες όπως το TikTok, πιστεύει ότι τα τραγούδια επιτυχιών μπορεί σύντομα να γίνουν «10 έως 30 δευτερόλεπτα», ιδέα που σημειώνει ότι τη βρίσκει τόσο «τρομακτική» όσο και «ουσιαστική». Αδικο δεν έχει. Σαφώς είναι τρομακτική ως προοπτική της μουσικής. Το «ουσιαστικό» είναι άλλο θέμα που δεν έχει σχέση με τη μουσική αλλά κυρίως με το μάρκετινγκ.

Για δωρεάν λογισμικό, το «Studio» του BandLab είναι εκπληκτικά εξελιγμένο, προσφέροντας δυνατότητες όπως προσομοιώσεις ενισχυτή κιθάρας, χρονική επέκταση, αυτόματη διόρθωση τόνου, κιθάρα/μπάσο/φωνητικά εφέ και πάνω από 200 εικονικά όργανα. Εκτός από το «Studio», το BandLab διαθέτει επίσης την προσφορά «Ηχοι». Ανάμεσα στα άλλα το BandLab φιλοξενεί το «Songstarter» – εργαλείο δημιουργίας τεχνητής νοημοσύνης – που βοηθά τους δημιουργούς εκθέτοντας ιδέες για τραγούδια χωρίς δικαιώματα.

Αλλάζει η μουσική βιομηχανία

Επειδή καλοί είναι οι αριθμοί, ας δούμε και τι γίνεται στην πράξη με ένα από τα πολλά παραδείγματα. Το περασμένο καλοκαίρι, ο έφηβος καλλιτέχνης του Χιούστον d4vd (πραγματικό όνομα David Burke) χρησιμοποίησε το τηλέφωνό του και ηχογράφησε το «Romantic Homicide» στην… ντουλάπα της αδελφής του. Χρησιμοποίησε μια αλυσίδα φωνητικών σημάτων ηχογραφημένα ήδη και αποθηκευμένα στο BandLab. Χρησιμοποίησε επίσης τη δωρεάν υπηρεσία αλγοριθμικού/αυτοματοποιημένου mastering του BandLab – BandLab Mastering – για να ολοκληρώσει το κομμάτι. Το ανέβασε στο TikTok και σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων το «Romantic Homicide» έχει παιχτεί πάνω από 807 εκατομμύρια φορές. Μέχρι σήμερα το ίδιο κομμάτι έχει μεταδοθεί περισσότερες από 380 εκατομμύρια φορές στο Spotify και πάνω από 30 εκατομμύρια φορές στο YouTube. Και στο τέλος υπέγραψε στην εταιρεία παραγωγής ισχύος Interscope/Darkroom, το «σπίτι» της Billie Eilish.

Η δουλειά του BandLab με ανεξάρτητους καλλιτέχνες έχει ήδη αποτελέσματα που μεταμορφώνουν τη μουσική βιομηχανία, το Spotify θέλει να το ακολουθήσει διεκδικώντας σημαντικό κομμάτι από την πίτα (οικονομική) και τελικά σε μερικά χρόνια τίποτα δεν θα είναι ίδιο στη μουσική.