Τεχνολογικές επιχειρήσεις που έχουν ως βάση το υψηλής προστιθέμενης αξίας λογισμικό, είναι καινοτόμες και βρίσκονται είτε σε πολύ αρχικό στάδιο είτε ήδη έχουν έτοιμο προϊόν, χρηματοδοτεί το επενδυτικό ταμείο Jeremie Οpenfund II, που βρίσκεται σε λειτουργία σχεδόν έναν χρόνο.
Σύμφωνα με τον εκ των διαχειριστών του, κ. Γιώργο Τζιραλή, ήδη το Ταμείο έχει ανακοινώσει οκτώ επενδύσεις σε start-ups, συνολικού προϋπολογισμού περί το 1,5 εκατ. ευρώ –από τα 10 εκατ. ευρώ που είναι η συνολική «δύναμη πυρός» του. Αυτές οι εταιρείες είναι μέχρι στιγμής η Ιncrediblue (100.000 ευρώ), η Workable (600.000 ευρώ), η Locish (60.000 ευρώ), η Dopios (120.000 ευρώ), η Longaccess (110.000 ευρώ), η Total Eclipse (430.000 ευρώ), η Discoveroom (110.000 ευρώ) και η Singularity Lab (80.000 ευρώ). Σημειωτέον ότι σε ορισμένες εξ αυτών των επενδύσεων συμμετείχαν και angel investors και στα ποσά περιλαμβάνονται το σύνολο της χρηματοδότησης που έλαβαν οι εταιρείες, πέραν της συμμετοχής του Οpenfund II. Πάντως ήδη ορισμένες από αυτές τις ομάδες πηγαίνουν καλά.
«Ευκαιρίες περισσότερες από τις προσδοκίες»


Σύμφωνα με τον κ. Τζιραλή, στόχος του Οpenfund II είναι ως το τέλος του 2015, όταν και θα ξεκινήσει η περίοδος αποεπένδυσης του Ταμείου, να έχουν προχωρήσει 25 ως 30 επενδύσεις σε start-ups και μέχρι στιγμής το χρονοδιάγραμμα φαίνεται να επαληθεύεται. «Παρά τα αυστηρά κριτήρια, η αγορά είναι πιο ώριμη από ό,τι εκτιμούσαμε και οι ευκαιρίες σίγουρα περισσότερες από τις αρχικές προσδοκίες μας» σχολιάζει. Τα κεφάλαια του Οpenfund II αντλούνται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα JEREMIE (Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, ΕΣΠΑ) και 11 ιδιώτες επενδυτές. Αλλωστε, ο κ. Τζιραλής αναγνωρίζει ως ιδιαίτερα χρήσιμη την εμπειρία του Οpenfund I, το οποίο έφερε ως σήμερα πίσω σε ονομαστικές τιμές τέσσερις φορές τα κεφάλαια, τα οποία είχε επενδύσει σε οκτώ εταιρείες.
Το Οpenfund II χρηματοδοτεί με 50.000 ως 500.000 ευρώ εταιρείες που βρίσκονται σε πολύ αρχικό ή αρχικό στάδιο. Η πρώτη περίπτωση αφορά εκείνους που δεν έχουν ακόμη προϊόν, οι οποίοι, αν επιλεγούν, λαμβάνουν μια μικρή χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν και να δείξουν αν αυτό που κάνουν έχει λόγο ύπαρξης στην αγορά. Από την άλλη, αν υπάρχει έτοιμο προϊόν με κάποια έσοδα, η επένδυση γίνεται μεγαλύτερη προκειμένου η εταιρεία να αναπτυχθεί περισσότερο.
«Σκοπός μας είναι να δώσουμε την ευκαιρία σε ανθρώπους να κάνουν τις ιδέες τους προϊόντα, τα προϊόντα εμπορική δραστηριότητα και τη δραστηριότητα επιτυχημένη εταιρεία. Μπορούμε να τους πάμε μακριά» σημειώνει ο κ. Τζιραλής. Ηδη ορισμένες από τις εταιρείες στις οποίες το Οpenfund II έχει επενδύσει πηγαίνουν καλά. Το Workable μέσα σε έναν χρόνο έχει περί το 80% των πελατών του στο εξωτερικό, εκ των οποίων οι μισοί βρίσκονται στην Αμερική. Η Incrediblue είχε μια εξαιρετική σεζόν, ενώ παρουσία στις ΗΠΑ, σε Νέα Υόρκη και Σαν Φρανσίσκο έχει και το Locish.
«Η λειτουργία μας είναι συνυφασμένη με το ρίσκο ή και την αποτυχία. Δεν είμαστε τράπεζα» σημειώνει ο κ. Τζιραλής. Βασικό κριτήριο για να επενδύσει το Οpenfund II σε κάποια επιχειρηματική ομάδα είναι η ιδέα της να φέρνει λύσεις που να στηρίζονται στο λογισμικό και να φέρνουν τεχνολογική καινοτομία, να έχει γνώση της αγοράς στην οποία απευθύνεται και να είναι πλήρως αφοσιωμένη στο εγχείρημα.

«Η ομάδα είναι για εμάς το πρώτο κριτήριο. Είναι αυτό που αλλάζει πιο δύσκολα και αποτελεί το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο. Δεύτερο κριτήριό μας είναι η αγορά στην οποία απευθύνεται ένα προϊόν. Μας ενδιαφέρει να είναι αρκετά μεγάλη» εξηγεί ο κ. Τζιραλής, σημειώνοντας ότι στόχος είναι αγορές αξίας του 1 δισ. ευρώ και άνω. Αυτό άλλωστε είναι και το πρόβλημα και των περισσότερων ιδεών, προσθέτει, αφού στοχεύουν σε μικρότερες αγορές. Το τρίτο κριτήριο, συνεχίζει, είναι το ίδιο το προϊόν διότι αλλάζει πολύ πιο εύκολα από την ομάδα και την αγορά-στόχο και οι εμπνευστές του μπορούν να το τροποποιήσουν ούτως ώστε σε μικρό διάστημα να είναι διαφορετικό.

Οι καλές ιδέες, υπογραμμίζει, προκύπτουν συνήθως οργανικά από τις παραστάσεις και τις εμπειρίες κάθε επιχειρηματία. «Δεν μπορείς να μεταλαμπαδεύσεις σε κάποιον καλές ιδέες. Αυτές συνήθως έρχονται από την έκθεση και την τριβή κάποιων ανθρώπων, που έχουν αναλωθεί καθημερινά κάνοντας κάτι που μπορεί να γίνει καλύτερο» τονίζει. Επίσης, επισημαίνει ότι μεταξύ άλλων μεγάλο πρόβλημα των νέων τεχνολογικών εταιρειών σήμερα είναι οι προσλήψεις, αφού σε συγκεκριμένες ειδικότητες η ανεργία είναι ακόμη και σήμερα άγνωστη λέξη, όπως για παράδειγμα για προγραμματιστές κινητών εφαρμογών, web designers ή έμπειρους marketeers.
Παράλληλα, ο κ. Τζιραλής υπογραμμίζει ως προαπαιτούμενο την καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ νέων επιχειρηματιών και επενδυτών, ενώ τονίζει ότι οι σχέσεις αυτές απαιτούν χρόνο καθώς χτίζονται και ωριμάζουν βήμα – βήμα, μέσα από την πλήρωση των προσδοκιών και την ωρίμανση των επαφών και της επικοινωνίας.
Ο εκπρόσωπος του Οpenfund II θεωρεί ότι το λογισμικό αποτελεί θεμελιώδη μοχλό για την ανάπτυξη και απόδειξη αυτού είναι ότι οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες του κόσμου συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με το software, ενώ επισημαίνει ότι από αυτόν τον τομέα θα προκύψουν και οι νέες μεγάλες επιχειρήσεις στο εγγύς μέλλον. «Από τις μεγάλες ελληνικές εταιρείες που θα δημιουργηθούν στα επόμενα 15-20 χρόνια, μία ή δύο στις τρεις θα είναι εταιρείες τεχνολογίας με διεθνή προσανατολισμό και καινοτομία. Αυτό θεωρώ δεδομένο ότι θα συμβεί» εξηγεί, ενώ προσθέτει ότι η τοπική αγορά συνεχίζει να αποτελεί ενδιαφέροντα τόπο για να πειραματιστεί κανείς.
«Open Coffee» για την καινοτομία


Οι ανθρώπινες σχέσεις έχουν αποδειχθεί σε βάθος χρόνου να είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για να χτιστεί μια κοινότητα, παρατηρεί ο κ. Τζιραλής, ο οποίος, έχοντας πραγματοποιήσει πάνω από εξήντα events υπό την ονομασία «Open Coffee» για την καινοτομία και την τεχνολογία στην Αθήνα, διακρίνει ότι μέσα από αυτά έχουν έρθει σε επαφή άνθρωποι, οι οποίοι στη συνέχεια ανέπτυξαν συνεργασίες και ξεκίνησαν από κοινού δουλειές.
«Από αυτό το οικοσύστημα προκύπτουν όλο και περισσότερα πράγματα» σημειώνει και επισημαίνει τη σημασία που διαδραματίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε αυτόν τον σκοπό. «Ολα αυτά δεν συνέβησαν σε μία νύχτα. Βλέπουμε τους κόπους μιας προσπάθειας που αριθμεί κάποια έτη» σημειώνει.
Στο μεταξύ, επισημαίνει ότι στο μυαλό ενός νέου επιχειρηματία τα περί γραφειοκρατίας οφείλουν να μην αποτελούν ένα τόσο μεγάλο εμπόδιο, ούτε να λαμβάνουν μεγαλύτερες διαστάσεις από τις πραγματικές τους. «Δεν είναι λόγος η γραφειοκρατία για να μην ξεκινήσει κανείς. Σύμφωνα με την εμπειρία μας, αυτά τα θέματα δεν είναι τα σημαντικά. Τα πραγματικά προβλήματα μιας εταιρείας είναι αν η ιδέα και η ομάδα της παράγουν αξία, δεν είναι η γραφειοκρατία» εξηγεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ