Πέρα από τα δημοφιλή ελληνικά νησιά και τα μαγευτικά χωριά, το υπέροχο ελληνικό φαγητό και τις επιλογές εναλλακτικού τουρισμού που προσελκύουν εκατομμύρια επισκέπτες στην Ελλάδα κάθε χρόνο, μια νέα τάση έχει αρχίσει να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος: η ευεξία

Και ενώ οι ιθύνοντες του ελληνικού τουρισμού συνεχίζουν να καταστρώνουν στρατηγικές και πολιτικές με στόχο τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας και την επέκταση της τουριστικής περιόδου σε όλη τη διάρκεια του έτους, ο τουρισμός ευεξίας όχι μόνο αποφέρει έσοδα, αλλά προβάλλει και την Ελλάδα διεθνώς μέσω event στα οποία συμμετέχουν μερικοί από τους επιφανέστερους ηγέτες της ευεξίας στον κόσμο.

Για να κατανοήσουμε περαιτέρω τη σημασία των retreats τόσο για τον τουρισμό όσο και για την προβολή της χώρας μας, το ΒΗΜΑ συνομίλησε με τη Νίκη Σμυρνή, η οποία ίδρυσε και διευθύνει την Travelgems, μια από τις κορυφαίες εταιρίες διοργάνωσης retreats στην Ευρώπη.

Δίνοντας ουσιαστικό νόημα στα ταξίδια

Ο τουρισμός ευεξίας είναι σίγουρα ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τουριστικούς τομείς στον κόσμο. Σε μια εποχή που το άγχος κυριαρχεί, ιδιαίτερα μετά την πανδημία COVID-19, όλο και περισσότεροι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στην ευεξία και αναζητούν ταξιδιωτικές εμπειρίες που μπορούν να προσφέρουν αυθεντικότητα, πολιτισμό, αναψυχή, οφέλη για την υγεία και ανθρώπινη επαφή.

Credit: Travelgems

Σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό Παγκόσμιο Ινστιτούτο Ευεξίας (Global Wellness Institute – GWI), ο κλάδος του τουρισμού ευεξίας αναμένεται να σημειώσει άνοδο 21% περίπου έως το 2025. Όσο για τις μελλοντικές τάσεις, οι γνώστες της αγοράς αναμένουν ότι θα αυξηθεί το ενδιαφέρον για ταξίδια ευεξίας όπως και οι δαπάνες για θεραπείες ευεξίας.

«Οι άνθρωποι συνειδητοποιούν πλέον ότι το πιο πολύτιμο αγαθό που μπορούν να προσφέρουν στον εαυτό τους είναι ο χρόνος».

Ενδεικτικά, το 2022 οι τουρίστες ευεξίας ξόδεψαν 175% περισσότερα ανά ταξίδι από τον μέσο εγχώριο τουρίστα. Ταυτόχρονα, πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την Mabrian, εταιρία που ειδικεύεται στην έρευνα αγοράς στον τουρισμό, διαπίστωσε ότι τελευταία παρατηρείται στροφή από τις παραδοσιακές δραστηριότητες αναψυχής προς την «ενεργή ευεξία».

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την εταιρία Virtuoso, που ειδικεύεται στον τουρισμό πολυτελείας, σχεδόν οι μισοί από όσους κλείνουν ταξίδια ευεξίας είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν 5.000 έως 10.000 δολάρια ανά ταξίδι.

Με οικονομικούς όρους, η αγορά του τουρισμού ευεξίας αναμένεται να φτάσει από τα 651 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022 στα 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2027. Παράλληλα, το GWI αναφέρει ότι ο αριθμός των ταξιδιών ευεξίας παγκοσμίως αναμένεται να αγγίξει τα 1,63 τρισεκατομμύρια μέχρι το 2027, από 819 εκατομμύρια το 2022.

«Τα ταξίδια ευεξίας αντιπροσωπεύουν μια βαθιά αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε την αυτογνωσία. Πρόκειται για την καλλιέργεια μιας βαθύτερης κατανόησης του εαυτού μας και του κόσμου», εξηγεί η κ. Σμυρνή, προσθέτοντας ότι οι άνθρωποι συνειδητοποιούν πλέον ότι το πιο πολύτιμο αγαθό που μπορούν να προσφέρουν στον εαυτό τους είναι ο χρόνος.

«Οι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι όταν βρίσκονται στο παρόν είναι πιο κοντά στον εαυτό τους και στα αγαπημένα τους πρόσωπα και δημιουργούν ευημερία. Τα retreats ευεξίας είναι ο καλύτερος τρόπος για να το καταφέρουν αυτό», εξηγεί.

«Οι άνθρωποι έρχονται σε ένα retreat για να μάθουν καινούργια πράγματα»

Για να επιτευχθεί αυτή η ευημερία και πνευματική επαφή τα retreats της Travelgems σχεδιάζονται γύρω από τρεις άξονες: την εκπαίδευση και τη μάθηση όπως την όρισε φιλοσοφικά ο Σωκράτης, την εξέλιξη, και την ενσωμάτωση διδαγμάτων στην καθημερινή ζωή.

«Με απλά λόγια, οι άνθρωποι έρχονται σε ένα retreat για να μάθουν καινούργια πράγματα, να εξελιχθούν μέσα από την αλληλεπίδραση με τους ανθρώπους που συναντούν και να βιώσουν βαθιά τον πολιτισμό και τη φύση του τόπου που επισκέπτονται. Επιστρέφοντας στην πατρίδα τους, προσπαθούν να ενσωματώσουν τις νέες γνώσεις που έχουν αποκτήσει στους ρυθμούς της καθημερινότητας τους», εξηγεί η κ. Σμυρνή στο ΒΗΜΑ

Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στον τομέα της ευεξίας

Οι αγορές των ΗΠΑ, του Μεξικού και της Ευρώπης είναι οι πρώτες σε ζήτηση για ταξίδια ευεξίας.

Αποτελούν επίσης κορυφαίο προορισμό για τον εισερχόμενο διεθνή τουρισμό ευεξίας με περίπου 7,1 εκατομμύρια διεθνή εισερχόμενα ταξίδια. Υπολογίζεται ότι ως το 2032 η αξία του τομέα στη Βόρεια Αμερική θα αποτιμάται συνολικά στα 1.784,05 δισεκατομμύρια δολάρια.

Επομένως, πώς καταφέρνει η Ελλάδα να διεκδικεί ένα κομμάτι της πίτας;

«Οι συνέργειες μεταξύ καταξιωμένων ηγετών στο χώρο και Ελλήνων εταίρων έχουν συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση του τουρισμού ευεξίας στην Ελλάδα, φέρνοντας τη χώρα μας στο προσκήνιο όσον αφορά την προσφορά ολιστικών εμπειριών που θρέφουν το σώμα, το μυαλό και την ψυχή», εξηγεί η κ. Σμυρνή.

Είναι ιδιαίτερα περήφανη που έφερε στην Ελλάδα έναν από τους πιο σημαντικούς πνευματικούς δασκάλους στον κόσμο και πρωτοπόρο στην ολιστική ιατρική και την προσωπική μεταμόρφωση, τον Ντίπακ Τσόπρα (Deepak Chopra).

Credit: Travelgems

Πέρυσι, ο Τσόπρα, τον οποίο το περιοδικό TIME συμπεριέλαβε ανάμεσα στους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως, προσκλήθηκε για ένα retreat στο W Costa Navarino και φέτος επιστρέφει στην Αθήνα για ένα retreat μακροζωίας που διοργανώνει η Travelgems στο Σούνιο στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.

Επιπλέον, προσθέτει η κ. Σμυρνή, συγγραφείς βιβλίων που συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των μπεστ σέλερ των New York Times, όπως η Madeline Miller και η Natalie Haynes, ή διάσημοι ειδικοί σε θέματα fitness, όπως η Elise Joan, προωθούν την Ελλάδα ως προορισμό ευεξίας μέσω retreats.

«Είναι η υπέρτατη προβολή και νιώθουμε περήφανοι που συμβάλλουμε σε αυτό», προσθέτει.

Η Ελλάδα κάτι παραπάνω από προορισμός – μια ολιστική εμπειρία

«Ο τουρισμός ευεξίας έχει να κάνει με την ισορροπία», λέει η πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) Άντζελα Γκερέκου, η οποία χρησιμοποιεί τον αρχαιοελληνικό όρο «ευ ζην» για να περιγράψει αυτό που αναζητούν σήμερα οι ταξιδιώτες.

Η φιλοσοφία του «ευ ζην» ξεπερνά την έννοια της ευεξίας, εξηγεί στο ΒΗΜΑ· ενσωματώνει όλες τις πτυχές της ευεξίας που οι άνθρωποι αναζητούν πλέον μέσω των ταξιδιών: σωματική, ψυχική και πνευματική ανάπτυξη. «Και η Ελλάδα μπορεί να τα ικανοποιήσει και τα τρία», προσθέτει η κ. Γκερέκου.

«Η Ελλάδα διαθέτει επίσης μια τεράστια κληρονομιά παραδόσεων ευεξίας από την οποία μπορεί να αντλήσει κανείς έμπνευση».

Η κ. Σμυρνή πιστεύει πως το καθοριστικό πλεονέκτημα της Ελλάδας είναι η «φωτεινότητά» της.

Η κ. Γκερέκου και η κ. Σμυρνή συμφωνούν ότι εκτός από τα μοναδικά της τοπία, την ιστορία, τον πολιτισμό, τη φιλοξενία και τη διάσημη ελληνική διατροφή, η Ελλάδα διαθέτει επίσης μια τεράστια κληρονομιά παραδόσεων ευεξίας από την οποία μπορεί να αντλήσει κανείς έμπνευση.

«Πέρα όμως από αυτό», εξηγεί η κ. Σμυρνή στο ΒΗΜΑ, «είναι η ενέργεια που συμβάλλει ενεργά στο θεραπευτικό ταξίδι. Στην ουσία, η Ελλάδα δεν είναι απλά ένας προορισμός –είναι μια ολιστική εμπειρία– μια εμπειρία που θρέφει το σώμα και αναζωογονεί το πνεύμα».

Η Ελλάδα, ο επόμενος ταξιδιωτικός προορισμός ευεξίας;

«Σίγουρα ναι», τονίζει η κ. Γκερέκου, προσθέτοντας ότι το αυξανόμενο ενδιαφέρον είναι εμφανές στο πλήθος των διεθνών ξενοδοχειακών ομίλων που επενδύουν στην Ελλάδα καθώς και στις όλο και περισσότερες εγχώριες επιχειρήσεις του κλάδου που ενσωματώνουν τέτοιες εμπειρίες στις παροχές τους.

Παράλληλα, η κ. Σμυρνή υπογραμμίζει πόσο σημαντικό είναι να δίνεται προσοχή στη λεπτομέρεια και προτεραιότητα στην ποιότητα έναντι της ποσότητας. «Η Ελλάδα θα πρέπει να παραμείνει σταθερά προσηλωμένη στην ποιότητα έναντι της ποσότητας. Είναι πολύ σημαντικό να διατηρήσουμε την αρτιότητα του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει η χώρα μας, να προστατεύσουμε την ιστορία, τη φύση και τους ανθρώπους μας. Μόνο έτσι θα εξακολουθήσουμε να προσελκύουμε και να γοητεύουμε ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο», εξηγεί.

«Ταξιδιώτες να αναζητούν τρόπους να συνδεθούν με τους άλλους ανθρώπους και να αποσυνδεθούν από την τεχνολογία».

«Έτσι πρέπει να προωθούμε τα ελληνικά retreats ευεξίας. Οι τιμές δεν θα είναι ποτέ το δυνατό μας σημείο, καθώς έχουμε να ανταγωνιστούμε άλλες, μεγαλύτερες αγορές σε αυτόν τον τομέα, όπως η Ασία», προσθέτει.

Τα ελληνικά retreats ευεξίας ήρθαν για να μείνουν

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, μετά την πανδημία, όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες, ιδίως οι νεότερες γενιές, επιλέγουν την ευεξία και την αυτοφροντίδα. Σύμφωνα με τις τάσεις που καταγράφει το GWI για το 2024, αυξάνεται η ζήτηση για διακοπές ευεξίας με παιδιά, για retreats «αποκατάστασης» που προσελκύουν άτομα με πολυάσχολο τρόπο ζωής, για ψυχική ευεξία και αυτοφροντίδα, για ταξίδια ευεξίας που απευθύνονται σε άνδρες, κυρίως Millennials και Gen Z, για ταξίδια σε συνδυασμό με ιατρικές και διαγνωστικές εξετάσεις, για βαθιές βιωματικές εμπειρίες τέχνης και ευεξίας, για αναβίωση πολιτισμικών παραδόσεων και ιαματικών πρακτικών, αναζήτηση αυθεντικών, μεταμορφωτικών εμπειριών, για τουρισμό ύπνου και ανάλογες θεραπείες, ακόμη και για ταξίδια ειδικά σχεδιασμένα για γυναίκες στην εμμηνόπαυση.

Η κ. Σμυρνή προσθέτει ότι βλέπει τους ταξιδιώτες να αναζητούν τρόπους να συνδεθούν με τους άλλους ανθρώπους και να αποσυνδεθούν από την τεχνολογία. Οι κορυφαίες τάσεις κατ’ αυτήν περιλαμβάνουν τα retreats ψηφιακής αποτοξίνωσης με ζώνες και συνεδρίες χωρίς τεχνολογία· τα retreats εμβάθυνσης σε προορισμούς που προβάλλουν την τοπική κουλτούρα και τα τοπικά προϊόντα ενώ παράλληλα στηρίζουν τις τοπικές κοινότητες· τα ειδικά προγράμματα που παρέχουν οι επιχειρήσεις στο προσωπικό τους για ευεξία και ενδυνάμωση της ομάδας· και τα retreats γιόγκα.

Ένας ενημερωμένος κατάλογος που κυκλοφόρησε η Ένωση Τουρισμού Ευεξίας (Wellness Tourism Association – WTA) με έδρα τις ΗΠΑ, ένα παγκόσμιο δίκτυο για οργανισμούς διαχείρισης τουριστικών προορισμών (DMOs), καταλύματα, ταξιδιωτικούς πράκτορες, ταξιδιωτικούς συμβούλους, επαγγελματίες ευεξίας και μέσα ενημέρωσης, θέτει τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι προορισμοί εάν επιθυμούν να διεισδύσουν σε αυτόν τον καινούργιο τομέα τουρισμού. Η Ελλάδα τα διαθέτει όλα.