Σε άτυπη εκπτωτική περίοδο, που μπήκε σφήνα μεταξύ των θερινών και χειμερινών εκπτώσεων, έχει μετατραπεί η Black Friday, που παραδοσιακά γιορτάζεται την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου (φέτος στις 24/11). Τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου έρχεται η Cyber Monday, με τις εμπορικές επιχειρήσεις να διατηρούν υψηλές προσδοκίες.

Τον περσινό Νοέμβριο, όπως προκύπτει από την ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 100 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2021.

Οι πιο καυτές τάσεις της Black Friday για το 2023

Με βάση διεθνείς έρευνες, οι 10 κορυφαίες τάσεις που προβλέπονται για τη Black Friday 2023 είναι οι εξής:

  1. Αυξημένη μέση αξία παραγγελίας: Οι προσδοκίες δείχνουν αύξηση της μέσης αξίας αγορών, υποδηλώνοντας ότι οι καταναλωτές θα ξοδεύουν περισσότερα για κάθε ηλεκτρονική συναλλαγή.
  2. Ανάπτυξη στις συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου: Αναμένεται αύξηση των πωλήσεων μέσω κινητών συσκευών, σηματοδοτώντας μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές ψωνίζουν.
  3. Προσφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Οι μεγάλες μπράντες πρόκειται να ενισχύσουν τις προσφορές τους τη Μαύρη Παρασκευή στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων περισσότερο από κάθε προηγούμενο χρόνο.
  4. Επέκταση του Buy Now, Pay Later (BNPL): Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες οικονομικές προκλήσεις με την ακρίβεια στα τρόφιμα και τις υπηρεσίες να έχουν βάλει «φρένο» στις αγορές ειδών ένδυσης, τεχνολογίας και διαρκών αγαθών, όπως τα έπιπλα, οι επιλογές BNPL (αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα) έχουν αναδειχθεί ως δημοφιλείς επιλογές για τους καταναλωτές ώστε να προμηθεύονται τα προϊόντα που επιθυμούν χωρίς άμεση οικονομική πίεση.
  5. Προπώληση: Οι έμποροι λιανικής ετοιμάζονται να προωθήσουν περισσότερο την εμπορική πρακτική της «προπώλησης», με στόχο να αυξήσουν τον αγοραστικό ενθουσιασμό και να προσφέρουν μια επιπλέον υπηρεσία στους πελάτες τους.
  6. Διαφορετικές επιλογές πληρωμής: Οι έμποροι λιανικής που προσφέρουν ένα ευρύτερο φάσμα επιλογών πληρωμής είναι πιθανό ότι θα προτιμηθούν περισσότερο από τους καταναλωτές.
  7. Νεότεροι αγοραστές: Στις πωλήσεις της Μαύρης Παρασκευής (Black Friday) και της Ηλεκτρονικής Δευτέρας (Cyber Monday) αναμένεται να συμβάλλουν κυρίως οι νεαρότεροι αγοραστές (millennials, Gez Z).
  8. Συνεχιζόμενη εστίαση στο omnichannel: Η πολυκαναλική προσέγγιση στη λιανική αναμένεται να παραμείνει ισχυρή.
  9. Υβριδικό shopping: Η συγχώνευση των εμπειριών αγορών μεταξύ διαδικτύου και τα φυσικών καταστημάτων, π.χ. ηλεκτρονική παραγγελία και παραλαβή από το σημείο πώλησης, θα συνεχίσει να αυξάνεται.
  10. Livestream και TikTok: Οι εταιρείες λιανικής αναζητούν πλατφόρμες όπως το TikTok για να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους.

Εκτινάσσονται οι ηλεκτρονικές πωλήσεις

Οι διαδικτυακές αγορές κερδίζουν δυναμική, καθώς εκτιμάται ότι περισσότεροι καταναλωτές θα επιλέξουν ψηφιακές αγορές αντί για επισκέψεις σε φυσικά καταστήματα, αποτυπώνοντας μια ουσιαστική αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά όπως αναφέρει ο ot.gr.

Αυτή η τάση προς τις ηλεκτρονικές αγορές μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους παράγοντες. Πρώτον, η ευκολία της περιήγησης και της αγοράς αντικειμένων από την άνεση του σπιτιού είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Επιπλέον, οι διαδικτυακές πλατφόρμες προσφέρουν συχνά ένα ευρύτερο φάσμα προϊόντων και προσφορών, επιτρέποντας στους καταναλωτές να συγκρίνουν τις τιμές και να λαμβάνουν πιο συμφέρουσες αποφάσεις αγοράς.

Οι προσφορές/εκπτώσεις και η δωρεάν αποστολή είναι οι κρισιμότεροι παράγοντες για τους καταναλωτές όταν επιλέγουν πού να ψωνίσουν, ενώ η διαθεσιμότητα των προϊόντων, οι πολιτικές επιστροφών/ανταλλαγής, η γρήγορη αποστολή και οι διαδικτυακές κριτικές παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο.

Stress tests, διαφάνεια και πρόστιμα

Ήδη οι μεγάλες αλυσίδες έχουν δοκιμάσει τις αντοχές των συστημάτων τους, τα λεγόμενα stress tests, με τις περισσότερες να έχουν ενημερώσει ηλεκτρονικά τους πελάτες να σπεύσουν να γραφτούν στα ενημερωτικά τους δελτία (newsletters) για να μάθουν πρώτοι «τις μεγαλύτερες εκπτώσεις της χρονιάς».

Επιπλέον, οι μεγάλοι έμποροι λιανικής έχουν λάβει μέτρα για να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και να αντιμετωπίσουν τους εξωτερικούς κραδασμούς, ενώ χρόνο με τον χρόνο υιοθετούν ολοένα και πιο διαφανείς διαδικασίες σχετικά με το τι υπάρχει σε απόθεμα, πού είναι διαθέσιμο και πόσο χρόνο μπορεί να χρειαστούν οι παραδόσεις, κάτι που μπορεί να βοηθήσει τους αγοραστές να αποφασίσουν τι θα αγοράσουν και πότε.

Άλλωστε το υπουργείο Ανάπτυξης και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί καραδοκούν. Ήδη από το φετινό καλοκαίρι έχουν επιβληθεί βαριά πρόστιμα σε γνωστές αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών, ρούχων και καλλυντικών καθώς εντοπίστηκαν να κάνουν πλασματικές εκπτώσεις.