Μετά από τρία χρόνια πανδημίας, πολλές αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να εμφανίζουν και πάλι κέρδη.

«Ο κλάδος θα επιστρέψει στην κερδοφορία μέσα στο 2023, δηλαδή πιο νωρίς απ’ ότι αναμενόταν», αναφέρει ο Μίλο Μπόγκαερτς, επικεφαλής του αντασφαλιστικού οργανισμού Allianz Trade για τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία. Μάλιστα, ήδη για το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους η γερμανική Lufthansa αναμένει κέρδη, τα οποία υπερβαίνουν τα επίπεδα του αντίστοιχου διαστήματος το 2019, της τελευταίας χρονιάς πριν από την πανδημία. Στο μεταξύ, η γερμανική αεροπορική προετοιμάζεται για «το καλοκαίρι με τον μεγαλύτερο τζίρο στην ιστορία του ομίλου», όπως λέει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Lufthansa Κάρστεν Σπορ.

Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου ADAC, τα αεροπορικά εισιτήρια από τις αρχές της χρονιάς καταγράφουν αύξηση 46%, κατά μέσο όρο, ενώ ιδιαίτερα υψηλές θεωρούνται οι ανατιμήσεις στα εισιτήρια της Lufthansa και της ελβετικής θυγατρικής Swiss.

Και αυτό, παρότι οι τιμές των καυσίμων συνεχώς υποχωρούν.

Αυτό όμως δεν δείχνει να αποθαρρύνει (ακόμη) τους καταναλωτές. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Allianz Trade οι πωλήσεις αεροπορικών εισιτηρίων στο πρώτο τρίμηνο του 2023 αυξήθηκαν κατά 58% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022, φτάνοντας το 86% του τζίρου προ πανδημίας. Ακόμη μεγαλύτερη αύξηση (κατά 125,5%) εμφανίζει η ζήτηση για προορισμούς στην Ασία, ιδιαίτερα μετά την άρση των υγειονομικών μέτρων στην Κίνα. «Αλλά και η Ευρώπη ανακάμπτει», δηλώνει η Μαρία Λατόρε, στέλεχος της Allianz Trade, στο Reuters.

Έλλειψη αεροσκαφών

Όπως μεταδίδει το Bloomberg, ένας από τους βασικούς λόγους για τα ακριβά εισιτήρια είναι ότι υπάρχει έλλειψη αεροπλάνων. Οι αεροπορικές εταιρείες αδρανοποίησαν μεγάλα τμήματα του στόλου τους επειδή η ταξιδιωτική ζήτηση ήταν εξαιρετικά υποτονική κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τώρα, παρά το μεγάλο χρονικό διάστημα που έχει μεσολαβήσει από την άρση των περιοριστικών μέτρων, εξακολουθούν να δυσκολεύονται να επαναφέρουν το σύνολο του στόλου τους σε υπηρεσία – είναι ενδεικτικό ότι χρειάζονται 100 εργάσιμες ώρες για να ετοιμαστούν τα μεγάλα αεροσκάφη να πετάξουν ξανά μετά από κάποιο διάστημα αδράνειας.

Μέχρι και 16.000 αεροσκάφη – περίπου τα δύο τρίτα του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – είχαν καθηλωθεί στο έδαφος στο αποκορύφωμα της πανδημίας. Το να επανέλθουν τα αεροσκάφη αυτά σε πτητική κατάσταση, απαιτεί τον έλεγχο κάθε εξαρτήματος για να διασφαλιστεί ότι είναι ασφαλή. Πολλά από αυτά φυλάσσονταν σε ερήμους στις ΗΠΑ και την Αυστραλία, όπου είναι λιγότερο εκτεθειμένα στη φθορά, ωστόσο εξακολουθούν να παρουσιάζουν προβλήματα όπως κατεστραμμένο εσωτερικό και κινητήρες.

Στον τομέα της κατασκευής αεροσκαφών, οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία έχουν καταστήσει δυσκολότερη την πρόσβαση των Airbus και Boeing σε πολύτιμες πρώτες ύλες όπως το τιτάνιο. Η έλλειψη ανταλλακτικών κρατά επίσης καθηλωμένα πολλά αεροσκάφη.