«Μια βάφτιση δεν μπορεί να ακυρωθεί». Φράση κλειδί της ταινία «Απαγωγή» (Rapito) του έμπειρου Ιταλού σκηνοθέτη Μάρκο Μπελόκιο, γνωστού για την προκλητική συνήθως θεματολογία του, ο οποίος αυτή την φορά, μας οδηγεί  στους σκοτεινούς διαδρόμους της «λογικής» της Καθολικής Εκκλησίας και του Βατικανού με βάση του μια αληθινή ιστορία (μάλιστα, την ταινία επρόκειτο να σκηνοθετήσει ο Στίβεν Σπίλμπεργκ σύμφωνα με ανακοίνωσή του το 2016 αλλά τελικά το σχέδιο δεν προχώρησε με εκείνον).

Το περιστατικό συνέβη στα μέσα του 19ου αιώνα: το 1852, στην Μπολόνια, και ακολουθώντας τους δικούς της νόμους, η Καθολική Εκκλησία απέσπασε δια της βίας ένα Εβραιόπουλο από την πολύτεκνη οικογένειά του, επειδή όπως γίνεται γνωστό, εν αγνοία της οικογενείας, μια γυναίκα, κάποια στιγμή το βάφτισε Καθολικό.

Παρά τις προσπάθειες των γονιών  για την επανάκτηση του παιδιού τους, εκείνο θα μεγαλώσει στα χέρια των Καθολικών και ενώ  αρχικά θα αντισταθεί ζητώντας απεγνωσμένα το σπίτι του, εν συνεχεία θα μπολιαστεί στην Καθολική θρησκεία που ουσιαστικά του επιβλήθηκε και θα απορρίψει την εβραϊκή.

Ο σκηνοθέτης Μάρκο Μπελόκιο και το καστ της νέας του ταινίας στην προβολή της στο φεστιβάλ των Καννών/ Φωτ.: REUTERS/Gonzalo Fuentes

Οι καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να προκαλέσει μια τόσο ακραία αλλά νόμιμη (μέσα στον παραλογισμό της) πράξη, τόσο στην οικογένεια όσο βεβαίως στο ίδιο το παιδί, είναι το θέμα που απασχολεί τον Μπελόκιο. Η άμεση κριτική προς την Καθολική Εκκλησία δεν βρίσκεται στις προτεραιότητες του σκηνοθέτη παρότι η εικόνα που βγάζει ο Πάπας Πίος Θ’ στην ταινία, είναι ενός άκαμπτου δικτάτορα (σε κάποιες σκηνές ταπεινώνει με τον χειρότερο τρόπο τόσο τους Εβραίους, όσο και το παιδί).

Εξάλλου η συγκεκριμένη κεφαλή της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας συνέδεσε το όνομά της με δόγματα όπως η Άμωμος σύλληψη της Παρθένου Μαρίας. Επίσης η «έκφραση φυλακισμένος του Βατικανού» δημιουργήθηκε επί δική του θητείας, όταν το Νέο Βασίλειο της Ρώμης πολιόρκησε και εν τέλει κατέλαβε το Παπικό έδαφος της Ρώμης.

Αυτό που επί τοις ουσίας βρίσκεται στο στόχαστρο του Μπελόκιο είναι οι κίνδυνοι του δογματισμού σε οποιαδήποτε θρησκεία, ή σε οποιαδήποτε ανθρώπινη κατάσταση. Αναπόφευκτα μπορούν να προκαλέσει χάος στην ψυχή του οποιουδήποτε.

Ο Ιταλός σκηνοθέτης Μάρκο Μπελόκιο στις Κάννες/ Φωτ.: REUTERS/Eric Gaillard

Στα 83 του σημερα, ο Μάρκο Μπελόκιο έχει  πολλές φορές στην καριέρα του  συμμετάσχει στον διαγωνισμό του φεστιβάλ των Καννών διεκδικώντας τον Χρυσό Φοίνικα τον οποίο όμως, ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει κερδίσει (πριν από μερικά χρόνια του απονεμήθηκε ένας ειδικός τιμητικός Χρυσός Φοίνικας για το σύνολο της καριέρας του και από τότε έχει γυρίσει πολλές ακόμα ταινίες).

Το αν ήρθε αυτή η ώρα του Χρυσού Φοίνικα θα το ξέρουμε το Σάββατο. Σε κάθε περίπτωση η «Απαγωγή» έχει όλες τις προδιαγραφές για να κερδίσει κάποιο βραβείο.