Η Dalida, η γυναίκα-μύθος της Γαλλίας, η «αγαπημένη γαλλίδα τραγουδίστρια» και η «58η κορυφαία γαλλίδα όλων των εποχών», παρουσιάζεται στο ελληνικό κοινό στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από τις 27 έως και τις 30 Δεκεμβρίου. Τίτλος: «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος» («En chantant jusqu’au bout»). Πρόκειται για μουσικο-θεατρική παράσταση για τη ζωή και τα τραγούδια της εμβληματικής γυναίκας που έγραψε ιστορία στη γαλλική αλλά και την παγκόσμια μουσική σκηνή.

Με τον τίτλο της παράστασης δανεισμένο από το τραγούδι «Να πεθάνω επί σκηνής» («Mourir sur scène»), 35 χρόνια μετά τον θάνατό της Dalida, η παράσταση που θα ανεβάσει η Ελληνογαλλίδα Εύα Κοτανίδη (βασισμένη σε κείμενα δικά της και σε σκηνοθεσία της Νεκταρίας Γιαννουδάκη) επιχειρεί να συστήσει ξανά στο ελληνικό κοινό αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα και αντιφατική προσωπικότητα που κινήθηκε σε όλη της τη ζωή από το φως στο σκοτάδι και έζησε μέσα στις τραγικές αντιφάσεις της.

Η Εύα Κοτανίδη στην παράσταση «Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος»

Απολογισμός ζωής

Στην παράσταση, η Yolanda Christina Gigliotti, η κατά κόσμον Dalida, συνδιαλέγεται με το κοινό μέσα από τα τραγούδια της, κάνοντας εξομολογήσεις, τον απολογισμό της ζωής και της καριέρας της, για να αποκαταστήσει αλήθειες, να ξανασυστηθεί, ξεδιπλώνοντας τη διττή της φύση που την ταλαιπώρησε, την απογείωσε καλλιτεχνικά αλλά και την εξουθένωσε. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Βήμα της Κυριακής» η Εύα Κοτανίδη, η οποία υποδύεται τη μυθική γαλλίδα τραγουδίστρια, τη χαρακτηρίζει ως «επιτυχημένη, αισθησιακή και φωτεινή προσωπικότητα, αλλά από την άλλη η Yolanda Christina Gigliotti (όπως ήταν το πραγματικό της όνομα) ήταν γυναίκα τραυματισμένη, σκοτεινή, μοναχική, που υπέφερε. Και οι δύο συμβίωναν στο ίδιο κορμί, δίνοντας υπόσταση σε αυτό το μοναδικό πλάσμα που επηρέασε το γαλλικό τραγούδι, υπήρξε πρωτοπόρος, πούλησε εκατομμύρια δίσκους, που τραγούδησε σε πάνω από 7 γλώσσες, που έκανε εκατομμύρια κόσμου να τη λατρέψουν ανά την υφήλιο και άφησε έντονο το στίγμα της στη chanson française αλλά και στην pop διεθνή σκηνή της εποχής».

Αυτή ουσιαστικά ήταν η αιτία και η αφορμή για να ανέβει η εν λόγω παράσταση, η οποία συνδυάζει το θέατρο με τη μουσική. «Τα τραγούδια που ερμηνεύω στη σκηνή», σημειώνει η Εύα Κοτανίδη, και συνεχίζει «είναι στα γαλλικά και θα παρουσιαστούν στο κοινό με ελληνικούς υποτίτλους. Για να μπορούν όλοι να αντιληφθούν τι σημαίνουν οι μεγάλες επιτυχίες. Για να μπορέσουν μέσω αυτού του τρόπου να εισχωρήσουν στην ψυχοσύνθεσή της. Οπως και η παράθεση των τραγουδιών δεν έρχεται για να καλύψει το χρονολόγιο της πορείας της στο τραγούδι, αλλά χρησιμοποιούνται δραματοποιημένα για την εξέλιξη της παράστασης σε συνδυασμό με τη ζωή της. Στοχεύουμε ώστε να καταδείξουμε συνολικά την προσωπικότητά της. Η Dalida έγινε μύθος όχι μόνο για την προσφορά της στη μουσική και το τραγούδι, αλλά για το σύνολο της προσωπικότητάς της. Ενώ είχε την καθολική αποδοχή, η ίδια ήταν δυστυχής».

Οι προσωπικές σχέσεις

Ενώ η Dalida ήταν επαγγελματικά πολύ επιτυχημένη, η ιδιωτική της ζωή στιγματίστηκε από μια σειρά αποτυχημένων σχέσεων και προσωπικών προβλημάτων. Ο αρραβωνιαστικός της Tenco αυτοκτόνησε στις 27 Ιανουαρίου 1967. Τον βρήκε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του με ένα τραύμα από σφαίρα στον αριστερό κρόταφο. Εναν μήνα αργότερα η Dalida προσπάθησε να αφαιρέσει τη ζωή της από υπερβολική δόση ναρκωτικών στο ξενοδοχείο Prince de Galles στο Παρίσι. Πέρασε πέντε ημέρες σε κώμα και αρκετούς μήνες αναρρώνοντας. Τον Δεκέμβριο του 1967 έμεινε έγκυος από τον 22χρονο ιταλό φοιτητή, τον Lucio. Επέλεξε να κάνει έκτρωση με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ξανακάνει παιδιά. Τον Σεπτέμβριο του 1970 ο πρώην σύζυγός της (1956-1961) Lucien Morisse, με τον οποίο είχαν καλές σχέσεις, αυτοκτόνησε, πυροβολώντας τον εαυτό του στο κεφάλι. Τον Απρίλιο του 1975 ο στενός της φίλος, τραγουδιστής Mike Brant πήδηξε στο κενό από ένα διαμέρισμα στο Παρίσι. Ηταν 28 ετών. Τον Ιούλιο του 1983 ο αγαπημένος της από το 1972 έως το 1981 Ρίτσαρντ Τσανφρέι αυτοκτόνησε εισπνέοντας τα καυσαέρια του αυτοκινήτου του. Τη νύχτα της 2ης προς 3η Μαΐου 1987 η Dalida αυτοκτόνησε κάνοντας υπερβολική δόση βαρβιτουρικών. Αφησε πίσω της ένα σημείωμα που έγραφε «La vie m’est unsupportable. Pardonnez-moi» («Η ζωή μου είναι ανυπόφορη. Συγχωρέστε με»).

Κι όμως αυτή η προσωπικότητα, που ήταν τριγυρισμένη από τον θάνατο, ερμήνευσε με μοναδικό τρόπο το ελληνικό Ντιρλαντά, το οποίο διασκεύασε στα γαλλικά και ιταλικά ως Darla dirladada, τον «Ζορμπά» του Μίκη Θεοδωράκη με γαλλικό στίχο (Zorba), «Τα παιδιά του Πειραιά», επίσης στα γαλλικά (Les enfants du Pirée), όπως και τα «Je suis malade», «Parole Parole», «C’est fini la comédie», «Il venait d’avoir 18 ans», «Histoire d’un amour», «Zoum zoum zoum», «Bambino»

Πληροφορίες παράστασης

Από τις 27 έως τις 30 Δεκεμβρίου, στην Αίθουσα διδασκαλίας Μουσικής βιβλιοθήκης, Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής».

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Νεκταρία Γιαννουδάκη.

Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστιάννα Μαριόλη.

Βοηθός σκηνοθέτη: Πάνος Κούλης.

Κείμενα: Εύα Κοτανίδη με τη συμβολή της Ευσταθίας.

Στο πιάνο ο Παντελής Μπενετάτος.

Ενδυματολόγος – σκηνογράφος: Βασιλική Σύρμα.

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα.Χορογράφος: Αννα Αθανασιάδη.

Video παράστασης: Κλεοπάτρα Κοραή.

Μουσική επιμέλεια: Νίκος Ασημάκης Music Art Lab.

Παραγωγή: Σαλτιμπάγκοι.Με τη χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού.

Με την υποστήριξη των εκδόσεων Κάκτος.

Εισιτήρια: 18€, 14€ Μειωμένο.

Για αγορά εισιτηρίων: online στο ticketservices.gr, τηλεφωνικά στο 210-7234567 και στο εκδοτήριο της Ticket Services στην Πανεπιστημίου 39.