Μετά το Facebook και το Τwitter που κατείχαν τα ηνία στο κομμάτι της παραπληροφόρησης και των fake news, σειρά φαίνεται πως πήρε το… ακίνδυνο ως τώρα TikΤok, με τους επιτήδειους να επιδιώκουν την προσέλκυση ψηφοφόρων σε νεότερα ηλικιακά κοινά.

Την ώρα που οι τεχνολογικοί κολοσσοί όπως το Facebook και η Google, προσπαθούν με αλγοριθμικά (και όχι μόνο) εργαλεία να περιορίσουν τη διασπορά ανακριβών δεδομένων, στο TikTok τα fake news κυκλοφορούσαν ανεξέλεγκτα και με μορφές που κανείς μας δεν είχε συνηθίσει.

@jojobiden46T-minus 7 days… #fyp #countdown #jojobiden #TikTokForBiden♬ CountDown – T.M.T

Αναφορές του ινστιτούτου Media Matters, εξακρίβωσαν περισσότερες από 11 υποθέσεις (μόνο την Τετάρτη) που συνολικά προσέγγισαν 200.000 χρήστες πριν το TikTok προβεί στην απαγόρευση του περιεχομένου.

Η παραπληροφόρηση στόχευε κυρίως στο να πλήξει τον Τζο Μπάιντεν, με τα βίντεο που αναρτήθηκαν να παρουσιάζουν ψευδείς καταστάσεις όπως παρανομίες σε κάλπες και ψηφοδέλτια.

@jojobiden46Character attributes: Believes in science✔️Listens to doctors ✔️Won’t end life on earth ✔️ #f#yp #c#hooseyourcharacter #t#iktokforbiden #b#iden♬ original sound – Jojobiden46

Οι λογαριασμοί που συνέβαλαν στη διασπορά των «διηγημάτων», άνηκαν και επίσημα στους Ρεπουμπλικάνους, με accounts όπως το Republican Hype House και το The Republican Boys να αναπαράγουν τη ρητορική Τραμπ για «κλεμμένες εκλογές και αλλοιωμένο αποτέλεσμα».  Η αντίδραση του TikTok ήταν άμεση με τους υπεύθυνους να «κατεβάζουν» άμεσα τις δημοσιεύσεις που παραβίαζαν τις πολιτικές του δημοφιλούς Μέσου.

«Εργαζόμαστε σκληρά και συστηματικά για να προστατεύσουμε την αξιοπιστία της πλατφόρμας μας την ώρα που οι εκλογές συνεχίζονται» δήλωσαν χαρακτηριστικά οι υπεύθυνοι του TikTok, συμπληρώνοντας: «Κατεβάζουμε από την πλατφόρμα οποιαδήποτε πηγή παραπληροφόρησης, προλαμβάνοντας τις ψευδείς ειδήσεις και με τεχνολογικά εργαλεία αλλά και με το ανθρώπινο δυναμικό μας που τις ερευνά».

Παρόλο που τα βίντεο τα οποία τελικά «κατέβηκαν» από την πλατφόρμα δεν ήταν πολλά σε αριθμό, υπήρξε ένας μεγάλος όγκος περιεχομένου που επισημάνθηκε μέσα στην πλατφόρμα ως ψευδής και η απήχηση του μειώθηκε σημαντικά μη επιτρέποντας τους χρήστες να έχουν πρόσβαση σε αυτό.

Το TikTok μέχρι τις αμερικανικές εκλογές δεν είχε χαρακτηριστεί ως μία πλατφόρμα που θα μπορούσε να γίνει χώρος για πολιτική διαμάχη, παρόλα αυτά, φαίνεται πως μετά το Facebook και το Twitter, οι πολιτικές καμπάνιες βρήκαν ακόμη μια αρένα με αρκετούς θεατές για να οργανώσουν το δικό τους πλάνο.

Το αν οι αμερικανικές εκλογές υπήρξαν το τέλος ενός αθώου και γεμάτου viral στιγμές Μέσου όπως το TikTok, θα φανεί σύντομα και αν ισχύσει, η πτώση της σχετικά νέας πλατφόρμα ενδέχεται να είναι απότομη.