Ομαλά ξεκίνησε η επανεκκίνηση της λειτουργίας των σχολείων, με τα παιδιά της Γ’ Λυκείου να παίρνουν το «βάπτισμα του πυρός». Μπορεί με βάση τους νέους κανόνες να προβλέπεται η παρουσία μέχρι και 15 μαθητών ανά τάξη, στην πραγματικότητα όμως οι μαθητές ήταν ακόμα πιο λίγοι καθώς η προσέλευση ήταν μειωμένη.

Είτε επειδή έμειναν σπίτι να διαβάσουν είτε επειδή φοβήθηκαν να πάνε στο σχολείο, πολλοί ήταν οι μαθητές που δεν είχαν την περιέργεια να δουν τη νέα πραγματικότητα των αντισηπτικών, των θερμομετρήσεων και των αποστάσεων που διαμορφώθηκε στα σχολεία. Και από αυτούς που πήγαν, αρκετοί ήταν αυτοί που δήλωσαν ότι απλά πήγαν να πάρουν μία… ιδέα και ότι θα συνεχίσουν το διάβασμα από το σπίτι.

Η απουσία των μαθητών της Γ’ Λυκείου από το σχολείο ένα μήνα πριν τις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι συνηθισμένη, ωστόσο εντείνει το μεγάλο «αγκάθι» που έχει δημιουργηθεί: τη ζωντανή καταγραφή των μαθημάτων με κάμερες για τους μαθητές εκείνους που αναγκαστικά πρέπει να μείνουν σπίτι.

Πέρα από το πόσο εφικτό είναι να πραγματοποιηθεί η εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης στις σχολικές αίθουσες όλης της Ελλάδας, υπάρχει και το ζήτημα των έντονων αντιδράσεων για παραβίαση των προσωπικών δικαιωμάτων από εκπαιδευτικούς, διευθυντές και γονείς.

Πόσοι μαθητές πήγαν σήμερα τα σχολεία

Αν και ακόμη το υπουργείο Παιδείας δεν έχουν βγάλει συγκεντρωτικά στοιχεία για το πόσοι μαθητές της Γ΄ λυκείου πήγαν σήμερα στα σχολεία, φαίνεται πως σε  κάποιες περιοχές δεν προσήλθαν όλοι.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ συγκέντρωσε κάποια στατιστικά στοιχεία από όλη την Ελλάδα:

  • Στους 508 ανέρχονται οι μαθητές της γ’ λυκείου, ποσοστό 76%, και στους 338 οι εκπαιδευτικοί, ποσοστό 92%, που προσήλθαν σήμερα στις σχολικές αίθουσες του Νομού Έβρου.
  • «Περίπου στο 50% φθάνει η προσέλευση των μαθητών της τρίτης λυκείου των κεντρικών σχολείων», είπε ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος, ενώ όσον αφορά στα περιφερειακά σχολεία προσθέτει, «η προσέλευση αγγίζει το 100%.»
  • Επέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών της τρίτης Λυκείου στα θρανία και στα σχολεία του Ηρακλείου. Το ποσοστό των απουσιών που καταγράφηκαν ήταν περιορισμένο σύμφωνα με την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Στέλλα Μακρυγιαννάκη, ενώ μικρός ήταν και ο αριθμός των καθηγητών που έκαναν χρήση άδειας ειδικού σκοπού και δεν επέστρεψαν στο σχολείο.

  • Τα στοιχεία ποικίλλουν στο σύνολο των 38 Λυκείων του Βόλου, αφού υπάρχουν λύκεια, κυρίως προαστιακά ή περιφερειακά, όπου η παρουσία μαθητών έφθασε περίπου στο 90%, αλλά υπάρχουν και κάποια κεντρικά λύκεια όπου η παρουσία των μαθητών κυμαίνεται μεταξύ 20 και 25%, ακολουθώντας την κοινότυπη τακτική των μαθητών της Γ’ Λυκείου να μη παρακολουθούν μαθήματα το τελευταίο διάστημα της σχολικής χρονιάς, επιλέγοντας το διάβασμα στο σπίτι. Γενικώς στα λύκεια του Βόλου οι παρόντες μαθητές είναι στο επίπεδο του 50% περίπου.
  • Στα σχολεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Καρδίτσας, τονίζει ο προϊστάμενος Μιχάλης Παπανούσκας, η προσέλευση των μαθητών της Γ΄ Λυκείου ανέρχεται στο 78%.
  • Το 64% των μαθητών ήταν παρόντες και το 36% απόντες κατά την πρώτη μέρα επιστροφής στα θρανία των μαθητών Γ΄ Λυκείου στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων.
  • Χαρακτηριστική η εικόνα στο 5ο Λύκειο Μυτιλήνης με το συμμετοχή να φτάνει στο 30%. Άλλα πάλι Λύκεια όπως στο Πειραματικό Λύκειο Μυτιλήνης η συμμετοχή ξεπερνά το 50%.
  • Το σύνολο των εκπαιδευτικών βρίσκεται στα σχολεία ενώ στα Λύκεια της Ρόδου και της Κω παρουσιάστηκε σήμερα το 50% των μαθητών της τρίτης Λυκείου και στα Λύκεια των άλλων νησιών το 80% με 90%.
  • Στη Λευκάδα το ποσοστό της επιστροφής των μαθητών της Γ΄ λυκείου έφτασε το 70%, το ίδιο περίπου και στη Ζάκυνθο και Κέρκυρα, ενώ στην Κεφαλλονιά άγγιξε το 86%.

Αντιδράσεις για τις κάμερες – Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Τετάρτη

Για την Τετάρτη 13 Μαϊου έχει προγραμματιστεί πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα και άλλες πόλεις της Ελλάδας, με αφορμή την ζωντανή καταγραφή των μαθημάτων με κάμερες.

Εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι η εν λόγω τροπολογία, η οποία πέρασε με το μεταναστευτικό νομοσχέδιο, δεν πήρε ποτέ την έγκριση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Παρά τις δηλώσεις της Νίκης Κεραμέως και του Στέλιου Πέτσα, δεν έχει παρουσιαστεί σχετικό επίσημο έγγραφο που να δείχνει ότι έχει γίνει διαβούλευση με την Αρχή για το θέμα.

Εκπαιδευτικοί, διευθυντές κάνουν λόγο για μάθημα που μετατρέπεται σε «ριάλιτι σόου».

«Η διδακτική πράξη δεν είναι μια στατική διαδικασία κατά την οποία ο διδάσκων, ακίνητος σε ένα σημείο, μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου. Είναι μια ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση», αναφέρει η ΟΛΜΕ σε σχετική ανακοίνωση με την οποία καλεί τους εκπαιδευτικούς να μην υλοποιήσουν την απόφαση.  Αντίστοιχες ανακοινώσεις εξέδωσαν τόσο η ΔΑΚΕ Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όσο και η αντίστοιχη παράταξη της Πρωτοβάθμιας, ενώ την αντίθεσή της εκφράζει και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Ελλάδας.

Για το θέμα των κάμερων μίλησε και ο Νίκος Φίλης, ο οποίος προχώρησε σε νέα επίθεση απέναντι στη Νίκη Κεραμέως.

Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να κατατεθεί γραπτώς στη Βουλή το αποτέλεσμα της διαβούλευσης του υπουργείου Παιδείας με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Ο κ. Φίλης τόνισε «Στο Κόκκινο» ότι πρόκειται για μια ανεξάρτητη Αρχή που είχε απαγορεύσει κάμερες ακόμη και σε προαύλια σχολείων αν έχει μαθητές.

Ο Ν.Φίλης σχολίασε ακόμα πως η βιντεοσκόπηση των μαθημάτων «δεν έχει καμία εκπαιδευτική ωφέλεια αυτό» και ότι αποτελεί «βλάβη».