«A la guerre comme à la guerre»! Μετά τον υπουργό Δράσεων και Δημοσίων Οικονομικών της Γαλλίας Ζεράλντ Νταρμανέν, ο οποίος δήλωσε την Τρίτη ότι η πρόβλεψη για έλλειμμα 2,2% του ΑΕΠ δεσμεύει την κυβέρνηση «εν καιρώ ειρήνης και όχι εν καιρώ πολέμου, όπως αυτός που ζούμε» προαναγγέλλοντας έλλειμμα 3,9% του ΑΕΠ, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ δήλωσε «έτοιμος να χρησιμοποιήσει όλα τα εργαλεία για να προστατεύσει τις επιχειρήσεις που κατακρεουργούνται στο Χρηματιστήριο».

Σε τηλεφωνική συνέντευξη Τύπου ο Λεμέρ προανήγγειλε «συμμετοχή της γαλλικής κυβέρνησης στο μετοχικό κεφάλαιο των ιδιωτικών επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας», δηλαδή εθνικοποιήσεις. Και πρώτη στον κατάλογο των υπό εθνικοποίηση επιχειρήσεων είναι η Air France KLM.

Η παρεμβατική δράση της κυβέρνησης του Παρισιού θα γίνει, σύμφωνα με το γαλλικό τύπο, σε συντονισμό με την κυβέρνηση της Χάγης δεδομένου ότι προ ολίγων ετών ο πρώην εθνικός αερομεταφορέας της Γαλλίας έχει συγχωνευθεί από το 2004 με τον ολλανδικό (KLM). Η γαλλική κυβέρνηση κατέχει ακόμη μερίδιο 17,6% της ενοποιημένης εταιρείας (πριν από τη συγχώνευση έλεγχε το 54,4% της Air France).

«Εθνική» και η Alitalia

Την πρόθεσή της να εθνικοποιήσει την Alitalia, στο πλαίσιο των οικονομικών μέτρων που λαμβάνει ενόψει της πανδημίας του κορωνοϊού ανακοίνωσε και η ιταλική κυβέρνηση. Η Alitalia αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα επιβίωσης προτού ακόμα ξεσπάσει η παγκόσμια υγειονομική κρίση που «γονάτισε», ως γνωστόν, τον κλάδο των αερομεταφορών.

Η κυβέρνηση της Ρώμης σκέπτεται, κατά τον ιταλικό Τύπο, να εκταμιεύσει 600 εκατ. ευρώ ως αρωγή για το σύνολο του τομέα των αερομεταφορών στη χώρα, στον οποίο η Alitalia κατέχει τη μερίδα του λέοντος. Η εταιρεία συσσωρεύει ζημιές εδώ και χρόνια (χάνει περί τα 300 εκατ. ευρώ ετησίως) και από το 2017 έχει τεθεί υπό τη διοικητική εποπτεία του ιταλικού υπουργείου Μεταφορών.

Ο πρώην (και μελλοντικός, όπως όλα δείχνουν) εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας είχε ιδιωτικοποιηθεί το 2009 από την τότε κυβέρνηση του Σίλβιο Μπερλουσκόνι. Έκτοτε το μερίδιό της στην ιταλική αεροπορική αγορά συρρικνώνεται διαρκώς προς όφελος των εταιρειών χαμηλού κόστους. Το 2018 είχε υποχωρήσει στο 14% έναντι 25% που κατείχε ηRyanair.

Υπενθυμίζεται ότι αγωνιώδη έκκληση για κυβερνητική στήριξη απηύθυνε το περασμένο Σαββατοκύριακο και η Lufthansa. Ο πρώην γερμανικός εθνικός αερομεταφορέας είχε ανακοινώσει ότι λόγω του κλεισίματος των αμερικανικών συνόρων και της αναστολής σχεδόν του συνόλου των υπερατλαντικών της πτήσεων πρόκειται να θέσει σε αναγκαστική αργία περίπου 10.000 εργαζομένους της.

Λίγο πριν από τις δραματικές ανακοινώσεις της Lufthansa οι υπουργοί Οικονομίας και Οικονομικών της Γερμανίας Πέτερ Αλτμάιερ και Ολαφ Σολτς αντίστοιχα σε συνέντευξη τύπου που έδωσαν είχαν εκφράσει τη βούληση της κυβέρνησης «να εμποδίσει την κατάρρευση και την χρεοκοπία υγειών επιχειρήσεων και την απώλεια θέσεων εργασίας» και είχαν προαναγγείλει την εκταμίευση 550 δισ. ευρώ, μέσω της κρατικής τράπεζας KfW προς τον σκοπό αυτό.

Ξεκαθάρισε, είναι αλήθεια, ο Χριστιανοδημοκράτης Πέτερ Αλτμάιερ ότι «το κράτος δεν είναι ο καλύτερος μάνατζερ». Αλλά σύμφωνα με τη διάσημη από 17ο αιώνα ρήση των Γάλλων… «στον πόλεμο ενεργεί κανείς όπως στον πόλεμο».