Με συνολικό προϋπολογισμό 461.094.000 ευρώ θα πατήσει γκάζι πριν το Πάσχα ο διεθνής διαγωνισμός για την προμήθεια συνολικά 750 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Το πρώτο όχημα αναμένεται να φτάσει επτά μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, γεγονός που καλώς εχόντων των πραγμάτων μας φέρνει στο 2020, δεδομένου ότι το μίγμα της χρηματοδότησης αναμένεται να «κλειδώσει» στα τέλη του 2019. Κι αυτό εφόσον δεν υπάρξουν δικαστικές εμπλοκές, με τη διεθνή εμπειρία να δείχνει τουλάχιστον δύο χρόνια για την ολοκλήρωση τέτοιων διαγωνισμών.

Στο θέμα της χρηματοδότησης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αποσπάσει, σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, τη δέσμευση της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση έως του 75% του προϋπολογισμού, που αφορά όμως αποκλειστικά τα οχήματα φυσικού αερίου και τα ηλεκτρικά. Από το ΕΣΠΑ αναμένεται η αποδέσμευση περίπου 70 εκατ. ευρώ. Από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη συνταχθεί το σχέδιο-αίτημα που θα σταλεί στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για την ένταξη του έργου στο ΠΔΕ 2019.

Η ολοκλήρωση της προμήθειας, που περιλαμβάνει 400 νέα λεωφορεία για την Αθήνα εκ των οποίων 170 ηλεκτρικά, 180 φυσικού αερίου και 50 πετρελαίου, προσδιορίζεται σε 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού έχουν συνταχθεί κι έχουν λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρμόδιες εθνικές υπηρεσίες και από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να συμμετάσχουν είτε για έναν, είτε για δύο ή και για τους τρεις τύπους οχημάτων.

Συνολικά, με την προμήθεια των 492 νέων οχημάτων, καθώς ο ΟΑΣΑ έχει ήδη στα σκαριά ξεχωριστό διαγωνισμό για 92 ακόμη λεωφορεία, θα έχουμε ανανέωση σχεδόν του μισού στόλου των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Έτσι, το μίγμα των λεωφορείων για την Αθήνα θα διαμορφωθεί ως εξής: 182 ηλεκτρικά, 180 φυσικού αερίου και 130 πετρελαίου (αντιρρυπαντικής τεχνολογίας). Στις προβλέψεις των δυο διαγωνισμών θα περιλαμβάνεται και η πολυετής συντήρηση των οχημάτων.

Μάλιστα, όπως έχει γράψει το «Βήμα της Κυριακής», το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στην τεχνική διαπραγμάτευση για τον διαγωνισμό των 92 λεωφορείων ήταν σημαντικό, δίνοντας τον τόνο και για τον μεγάλο διαγωνισμό των 750 οχημάτων. Στη διαδικασία συμμετείχαν όλοι οι μεγάλοι του κλάδου, IVECO, Solaris, MAN και Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ (εκπροσωπεί τη Scania στην Ελλάδα). Το έργο έχει ενταχθεί από στο ΕΠ «Αττική 2014-2020» της Περιφέρειας Αττικής, με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Η πράξη είναι ύψους 29,96 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για 20 οχήματα με κινητήρα diesel, 12μετρα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ΕURO VI, 60 οχήματα με κινητήρα diesel, 18-μετρα (αρθρωτά), αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ΕURO VI και  12 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τεχνολογίας ΕURO VI, μικρού μεγέθους (mini bus), χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας και με αυτονομία κίνησης, συμπεριλαμβανομένου του συνοδευτικού εξοπλισμού και αναγκαίων υποδομών, όπως οι φορτιστές.

Άμεσες δράσεις για τη Θεσσαλονίκη

Στην Θεσσαλονίκη, τα πράγματα είναι ακόμη πιο πιεστικά, με τον υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ να προχωρά σε σύμβαση με τα ΚΤΕΛ για την κάλυψη ορισμένων περιφερειακών δρομολογίων που κάλυπταν τα αστικά λεωφορεία. Στόχος είναι η βελτίωση στις συχνότητες δρομολογίων εντός αστικού ιστού μέσω της εξοικονόμησης, όπως πρόσφατα είπε ο αρμόδιος Υπουργός,  18 λεωφορείων και 57 οδηγών. Η σχετική σύμβαση βρίσκεται προς έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Δεν παύει όμως η παραχώρηση έργου στα ΚΤΕΛ να ξεσηκώνει αντιδράσεις κυρίως στους κύκλους των εργαζομένων, αλλά και ερωτήματα για το πώς ο οργανισμός που βρίσκεται σε ένα επ’ αόριστον καθεστώς εκκαθάρισης συνάπτει τέτοιες συμβάσεις.

Ενδεικτικό της απαξίωσης του στόλου της συμπρωτεύουσας είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με τη γενική διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το 16% της συνολικής δυναμικότητας του στόλου της Θεσσαλονίκης είναι σήμερα άνω του ορίου των 15 ετών. Ποσοστό όμως που μέσα στην επόμενη πενταετία θα φτάσει στο 84%, σε απαγορευτικά για την «αντοχή» του Οργανισμού επίπεδα.

Για τη Θεσσαλονίκη, ο κοινός διαγωνισμός προμήθειας του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει την προμήθεια 350 λεωφορείων που χωρίζονται σε 150 ηλεκτρικά, 150 φυσικού αερίου και 50 πετρελαίου.