Την ώρα που απολύονται δημοσιογράφοι και ρεπόρτερ σε όλον τον κόσμο, η δημοσιογραφία από «ρομπότ» είναι σε άνοδο. Σχεδόν το ένα τρίτο του περιεχομένου που έχει το πρακτορείο οικονομικών ειδήσεων Bloomberg News έχει προκύψει από αυτοματοματοποιημένη τεχνολογία.

Το πρόγραμμα Cyborg που χρησιμοποιεί το Bloomberg παράγει χιλιάδες άρθρα τον χρόνο για τα τριμηνιαία κέρδη των εταιρειών.

Το πρόγραμμα μπορεί να εντοπίσει μια οικονομική έκθεση τη στιγμή που δίνεται στη δημοσιότητα και αμέσως να παράξει ένα ειδησεογραφικό άρθρο που να περιλαμβάνει τα κυριότερα στοιχεία. Ακούραστο και ακριβές, το Cyborg βοηθά το Bloomberg στον ανταγωνισμό του με το Reuters, τον κυριότερο ανταγωνιστή του στην οικονομική ειδησεογραφία, καθώς και με έναν νεοφερμένο παίκτη στον χώρο, τα hedge funds που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να στέλνουν στους πελάτες τους φρέσκα οικονομικά στοιχεία. Tα ρομπότ-ρεπόρτερ παράγουν επίσης άρθρα για αγώνες μπέιζμπολ (εκτός της πρώτης κατηγορίας) για το ειδησεογραφικό πρακτορείο Associated Press (ΑΡ), άρθρα για το σχολικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου για την «Washington Post» και άρθρα για σεισμούς για τους «Los Angeles Times».

Την περασμένη εβδομάδα, η αυστραλιανή έκδοση της βρετανικής εφημερίδας «Guardian» δημοσίευσε το πρώτο άρθρο της γραμμένο από μηχανή, έναν απολογισμό των ετήσιων δωρεών προς τα πολιτικά κόμματα της χώρας.

Και το περιοδικό «Forbes» ανακοίνωσε πρόσφατα ότι δοκιμάζει ένα πρόγραμμα ονόματι Bertie που θα παρέχει στους ρεπόρτερ προσχέδια άρθρων και τυποποιημένες ειδήσεις.

Οι υπεύθυνοι των μέσων ενημέρωσης αρνούνται ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί απειλή για τις θέσεις εργασίας των δημοσιογράφων και επιμένουν ότι η ιδέα είναι να επιτρέψει στους δημοσιογράφους να περνούν περισσότερο χρόνο κάνοντας ουσιαστική έρευνα.

«Η δουλειά των δημοσιογράφων είναι δημιουργική, απαιτεί περιέργεια, διήγηση, έρευνα, έλεγχο των κυβερνήσεων, κριτική σκέψη, κριτήριο – και σε αυτά θέλουμε να ξοδεύουν την ενέργειά τους οι δημοσιογράφοι μας» είπε στους «New York Times» η Λίσα Γκιμπς, εκ των διευθυντών του ΑΡ.

Το ΑΡ ήταν από τους πρώτους που υιοθέτησαν την τεχνητή νοημοσύνη το 2014, κάνοντας συμφωνία με την Automated Insights, τεχνολογική εταιρεία που ειδικεύεται στο λογισμικό που παράγει δισεκατομμύρια άρθρα γραμμένα από ρομπότ τον χρόνο. Το ΑΡ πέρασε από τα 300 άρθρα το τρίμηνο για τα κέρδη των εταιρειών στα 3.700.

Η «Washington Post» έχει το ρομπότ-ρεπόρτερ Heliograf που έδειξε τη χρησιμότητά του στην κάλυψη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2016 και των αμερικανικών προεδρικών εκλογών του 2016.

Το ΑΡ, η «Washington Post» και το Bloomberg έχουν ορίσει εσωτερικές ειδοποιήσεις για να καλούν τους ρεπόρτερ να εξετάσουν αν μια ιστορία χρειάζεται ευρύτερη κάλυψη (από άνθρωπο). Στη διάρκεια των Ολυμπιακών, για παράδειγμα, η «Washington Post» είχε ορίσει ειδοποιήσεις όταν ένα αποτέλεσμα ήταν 10% πάνω ή κάτω από ένα ολυμπιακό ρεκόρ.

Η δημοσιογραφία μέσω τεχνητής νοημοσύνης απαιτεί αρχικά πολλή δουλειά από πραγματικούς δημοσιογράφους που γράφουν διάφορες εκδοχές μιας ιστορίας. Μόλις τα στοιχεία γίνονται γνωστά – για ένα καιρικό φαινόμενο, έναν αθλητικό αγώνα ή τα κέρδη μιας εταιρείας – το ρομπότ τα χρησιμοποιεί για να παράξει το κατάλληλο άρθρο με βάση τις εκδοχές αυτές.

Η «Wall Street Journal» και ο Dow Jones πειραματίζονται με την τεχνολογία για διάφορες δουλειές, όπως την απομαγνητοφώνηση συνεντεύξεων ή τον εντοπισμό «deep fake» φωτογραφιών που έχουν παραχθεί πειστικά μέσω της τεχνητής νοημοσύνης.

Οι «New York Times» δεν σχεδιάζουν να δημοσιεύουν άρθρα γραμμένα από ρομπότ, αλλά πειραματίζονται με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για προσωποποιημένα newsletters, για τον χειρισμό των σχολίων από χρήστες στην ιστοσελίδα τους και για την κατηγοριοποίηση των φωτογραφιών στην ψηφιοποίηση του αρχείου τους.

Σύμφωνα με τον Μαρκ Ζίοντς, πρόεδρο της Automated Insights, τα ρομπότ πολύ απέχουν από το να αντικαταστήσουν τους πραγματικούς ρεπόρτερ και δημοσιογράφους. Η ίδια η κόρη του είναι δημοσιογράφος στη Νότια Ντακότα και, αν και δεν τη συμβουλεύει να αλλάξει εργασία, της τονίζει ότι οφείλει να μάθει τη νέα τεχνολογία. «Αν είσαι κάποιος που δεν μαθαίνει και δεν προσαρμόζεται, σε όποιον τομέα και αν είσαι, θα αντιμετωπίσεις δυσκολίες στην καριέρα σου» είπε στους «New York Times».