Σε τροχιά υλοποίησης με ορίζοντα διετίας μπαίνει ο διαγωνισμός για το έργο του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα με την έγκριση της χρηματοδότησης συνολικά με 466.240 ευρώ για τη διαμόρφωση του επενδυτικού σχεδίου, την ολοκλήρωση της μελέτης λειτουργίας και την επιτυχή ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Πρόκειται για έναν σύγχρονο μεταφορικό κόμβο που εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί ετησίως 16 εκατ. επιβάτες και αναμένεται να αναβαθμίσει την ευρύτερη περιοχή.

Η ολοκλήρωση της μελέτης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τις τεχνικές λεπτομέρειες του έργου, κόστους περί το 1 εκατ. ευρώ, καθώς και η ολοκλήρωση, πριν από περίπου 7 μήνες, της δεύτερης φάσης των απαλλοτριώσεων έχουν θέσει τις βάσεις για την έναρξη της διαδικασίας.

Χρηματοοικονομικός σύμβουλος του έργου αναλαμβάνει η Grant Thornton, με συνολικό προσφερόμενο κατ’ αποκοπή τίμημα 369.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (457.560 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Σημειώνεται ότι ο μοχλός της πολιτείας που έχει αναλάβει τον ρόλο project manager είναι η Αττικό Μετρό, ενώ αρμόδιος φορέας για τη δημοπράτηση του έργου, προς τον οποίο και εγκρίνεται η χρηματοδότηση, είναι ο συνεταιρισμός ΚΣΑΥΛΕ.

Στους 24 μήνες εκτιμάται η συμβασιοποίηση

Σύμφωνα με την απόφαση έγκρισης της χρηματοδότησης που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, έργο του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι η υλοποίηση του πολυλειτουργικού συστήματος του ΚΣΥΛ στον Ελαιώνα. Η διάρκεια του έργου ορίζεται σε συνολικά 24 μήνες, που αντιστοιχούν σε δύο φάσεις. Η πρώτη, διάρκειας 12 μηνών, ουσιαστικά αφορά την ωρίμαση της διαγωνιστικής διαδικασίας, ενώ η δεύτερη φάση που θα διαρκέσει ένα ακόμη έτος αφορά την κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης και όλη την υποστήριξη μέχρι τη συμβασιοποίηση.

Σε αυτό περιλαμβάνεται η διαμόρφωση του επενδυτικού σχεδίου του έργου, το οποίο αφορά τη διερεύνηση και τον καθορισμό των λειτουργικών και επενδυτικών απαιτήσεων του έργου, τη διεξαγωγή των απαραίτητων χρηματοοικονομικών και κοινωνικοοικονομικών αναλύσεων με την ανάπτυξη των απαραίτητων μοντέλων, τον προσδιορισμό, επιμερισμό και διαχείριση κινδύνων και τη συγκριτική αξιολόγηση των ευλόγως πιθανών εναλλακτικών σχημάτων υλοποίησης του έργου με ανάδειξη του βέλτιστου, ώστε να διασφαλίζονται η βιωσιμότητα του έργου συνολικά και η οικονομική ανταποδοτικότητα. Αναλαμβάνει ακόμη την επιτυχή ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Επίσης, διατίθεται ποσό 8.680 ευρώ για την ολοκλήρωση του συμπληρωματικού τμήματος της μελέτης λειτουργίας, που θα εστιάσει στη διακίνηση δεμάτων. Μελέτη που περιλαμβάνει την αναλυτική περιγραφή, με λεκτική διατύπωση και χρήση διαγραμμάτων, όλων των επιμέρους λειτουργιών της διακίνησης δεμάτων και του συσχετισμού τους με τις υπόλοιπες λειτουργίες του ΚΣΥΛ, όπως αυτές διατυπώθηκαν στον σχεδιασμό που έχει προηγηθεί.

Ακόμη, περιγραφή του συσχετισμού με καθεμία από τις επιμέρους λειτουργίες του σταθμού, και κυρίως τη λειτουργία του χώρου διακίνησης δεμάτων, με άλλες λειτουργίες του ευρύτερου περιβάλλοντος, συσχέτιση των ανωτέρω και επεξήγηση με μετρικά μεγέθη εμβαδού χώρων και αποστάσεων κίνησης. Η διάρκεια για την ολοκλήρωση αυτού του έργου είναι 60 ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης.

Σαν τέρμιναλ μεγάλου αεροδρομίου

Με ντιζάιν που θα θυμίζει τέρμιναλ μεγάλου αεροδρομίου, συνολικής επιφάνειας 40.000 τ.μ., ο νέος κεντρικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα σχεδιάζεται να γίνει «τοπόσημο» για την Αθήνα. Θα περιλαμβάνει εμπορικούς χώρους που θα απλώνονται σε 11.750 τ.μ., χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος 1.500 τ.μ., χώρους στάθμευσης 572 θέσεων και ελεύθερους χώρους πρασίνου 20.000 τ.μ. Αναμένεται ακόμη να δώσει αναπτυξιακή ώθηση στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα, ενώ παράλληλα θα αποφορτίσει τις γειτονιές που σήμερα φιλοξενούν τις εγκαταστάσεις των δύο υφιστάμενων ΚΤΕΛ.

Η αναγκαιότητα του έργου γίνεται ξεκάθαρη εάν αναλογιστούμε τις τριτοκοσμικές καταστάσεις που επικρατούν στους δύο υφιστάμενους σταθμούς, στον Κηφισό που εξυπηρετεί 36 λεωφορειακές γραμμές και στη Λιοσίων που εξυπηρετεί 13. Οι δύο σταθμοί, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι λεωφορειακές γραμμές εξωτερικού που βρίσκονται σκόρπιες ανά την Αθήνα, εξυπηρετούν συνολικά 24.650-44.200 επιβάτες ημερησίως. Περίπου δηλαδή 12 εκατ. επιβάτες ετησίως, όσους ένα μεγάλο αεροδρόμιο δηλαδή.

Σήμερα, η προσβασιμότητα εξασφαλίζεται κυρίως με ιδιωτικά οδικά μέσα (ΙΧ, ταξί) και με λίγες λεωφορειακές γραμμές, ενώ οι χώροι αναμονής δεν επαρκούν. Επίσης, επικρατούν απαράδεκτες συνθήκες αερισμού / κλιματισμού αιθουσών. Η λύση σε όλα τα παραπάνω σχεδιάζεται να είναι ο μεταφορικός «υπερ-κόμβος» του Ελαιώνα που θα στεγάσει τις υπεραστικές λεωφορειακές συνδέσεις της Αθήνας με την υπόλοιπη Ελλάδα (ΚΤΕΛ), το δίκτυο του μετρό στον σταθμό Ελαιώνα (στη γραμμή που ενώνει το λιμάνι με το Αεροδρόμιο), τον τοπικό σταθμό αστικών λεωφορειακών γραμμών, οργανωμένους χώρους στάσης για αποβιβάσεις/επιβιβάσεις από/προς ταξί και ΙΧ και χώρο στάθμευσης για τους επιβάτες του μετρό και για τις ανάγκες των υπεραστικών λεωφορείων.