Από τον ερχόμενο μήνα ξεκινά, αν όλα πάνε καλά, ο εξωδικαστικός συμβιβασμός. Πρόκειται για έναν νέο θεσμό με στόχο υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, οι οποίες όμως είναι βιώσιμες, να τα «βρουν» με τους πιστωτές τους και να απαλλαγούν από βάρη που δεν μπορούν να σηκώσουν. Στη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες που μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016 είχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές και οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των οποίων είχαν μία τουλάχιστον κερδοφόρα χρήση τα τρία τελευταία χρόνια.

Οι οφειλές αφορούν χρέη προς την Εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, τράπεζες, προμηθευτές, εργαζομένους και άλλους πιστωτές.

Οι ενδιαφερόμενοι μέσω του TAXISnet μπορούν να «φορτώσουν» τα στοιχεία τους σε μια ειδική εφαρμογή και ανάλογα με κριτήρια θα κριθεί αν είναι επιλέξιμοι ή όχι για να ενταχθούν στη ρύθμιση. Αν είναι, τότε ένας συντονιστής τον οποίο ορίζει το Δημόσιο διαμορφώνει μια πρόταση για τη ρύθμιση των υποχρεώσεών τους με βάση τις δυνατότητές τους. Στη συνέχεια, οι πιστωτές καλούνται να την εγκρίνουν ψηφίζοντας ανάλογα με τη συμμετοχή του καθενός στις συνολικές υποχρεώσεις του ενδιαφερομένου. Αν υπάρξει πλειοψηφία άνω του 60%, τότε οι υπόλοιποι πιστωτές οφείλουν να την αποδεχθούν και αυτοί.
Για τη διαμόρφωση της πρότασης λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές οφειλές του ενδιαφερομένου μέχρι 31.12.2016 και όχι οι μεταγενέστερες, η περιουσιακή του κατάσταση (ακίνητα, καταθέσεις, συμμετοχές, άλλα περιουσιακά στοιχεία), το πόσα χρέη μπορεί να «σηκώσουν» τα προσδοκώμενα έσοδα των επαγγελματικών του δραστηριοτήτων και με βάση όλα αυτά δημιουργείται ένα πρόγραμμα αποπληρωμής, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει και «κούρεμα» χρεών.
Θεωρητικά πρόκειται για έναν θεσμό ο οποίος σε σύντομο χρονικό διάστημα μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα δεκάδων χιλιάδων υπερχρεωμένων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών που σήμερα ασφυκτιούν κάτω από τα χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο, προμηθευτές κ.λπ. και οι οποίες αν απαλλαγούν από μέρος αυτών μπορούν να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν.

Επιπλέον, λειτουργεί θετικά και στο πρόβλημα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων των τραπεζών, η επίλυση του οποίου είναι ζωτικής σημασίας για το τραπεζικό σύστημα και τη δυνατότητά του να χρηματοδοτήσει την οικονομία. Επίσης, μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού θα έλθουν πρόσθετα έσοδα στο Δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία.

Ωστόσο, στην πράξη ο θεσμός κινδυνεύει να ακυρωθεί και να καταστεί ανενεργός. Και κινδυνεύει από όσους έχουν συμφέρον να οχυρωθούν πίσω από νομικές και γραφειοκρατικές διαδικασίες για να κερδίσουν χρόνο. Το έργο το έχουμε ξαναδεί με τον περίφημο «νόμο Κατσέλη» που ναι μεν είχε ως στόχο να επιλύσει προβλήματα αδύναμων υπερδανεισμένων δανειοληπτών, όμως πίσω από αυτόν βρήκαν τρόπο να κρυφτούν πολλοί επιτήδειοι.
Οπως και τότε, έτσι και τώρα, ένα σύστημα νομικών και λογιστικών κύκλων προσπαθεί να εκμεταλλευθεί τα κενά και τις αδυναμίες του νόμου και να μπλοκάρει τον μηχανισμό που είναι εξυγιαντικός για τους επιχειρηματίες και τους ελεύθερους επαγγελματίες που αγωνίζονται να επιβιώσουν παραγωγικά, προς όφελος όσων εσκεμμένα έχουν πτωχεύσει τις επιχειρήσεις τους λεηλατώντας τες και θέλουν να τη βγάλουν «καθαρή».
Είναι προς το συμφέρον της πολιτείας, της κοινωνίας, της χώρας ο θεσμός του εξωδικαστικού συμβιβασμού να εφαρμοστεί προς τη σωστή κατεύθυνση: προς το συμφέρον των υγιών επιχειρηματικών δυνάμεων που αγωνίζονται να επιβιώσουν.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ