Βερολίνο, Αποστολή

«Η ταινία μας θα μπορούσε κάλλιστα να ονομάζεται “Καμία πατρίδα για τους μελλοθάνατους”» λέει η Πολωνή σκηνοθέτρια Ανιέσκα Χόλαντ για την τελευταία ταινία της «Pokor». «Ο κόσμος μας _και σίγουρα η Πολωνία στην οποία η ιστορία εκτυλίσσεται_ είναι σίγουρα τέτοιος.» Το «Pokor» που στα ελληνικά μπορεί να μεταφραστεί ως «Ιχνος» (από ζώο)παίχτηκε την Κυριακή στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Μπερλινάλε και έχει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα, με το οποίο μπορεί να επικοινωνήσουν θεατές από κάθε γωνιά του κόσμου.

Η Τζανίνα (Ανιέσκα Μαντάτ) είναι συνταξιούχος ανθρωπολόγος που τρέφει απεριόριστη αγάπη για τα ζώα. Ζει απομονωμένη στην επαρχία, καλύτεροι φίλοι της τα δυο σκυλιά της, τα οποία μια μέρα εξαφανίζονται. Μήνες αργότερα η Τζανίνα ανακαλύπτει τη σορό ενός γείτονα. Θα ακολουθήσουν κι άλλα πτώματα. Από τα στοιχεία που προκύπτουν, η Ανιέσκα, μια γυναίκα που έχει μελετήσει αστρολογία λόγος για τον οποίο δεν την παίρνουν στα σοβαρά, αναπτύσσει μια δική της θεωρία: οι φόνοι διαπράττονται από ζώα καθώς όλα τα ανθρώπινα θύματα κακοποιούσαν ζώα…

Βασισμένη στο διάσημο στην Πολωνία μυθιστόρημα της Ολγκα Τοκαρτσούκ «Οδήγα το άροτρό σου πάνω από τα κόκαλα των νεκρών», η ταινία εκ πρώτης πραγματεύεται ένα πολυ σοβαρό θέμα, την κακοποίηση των ζώων, το οποίο η Χόλαντ χειρίζεται με άξονα το θρίλερ από το οποίο δεν λείπει το χιούμορ. Κατά προέκταση η ταινία εξετάζει μια ολόκληρη κοινωνία, την πολωνική, η οποία ενδεχομένως να μην έχει και τόσο μεγάλες διαφορές σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου: κάθε μορφή εξουσίας είναι σάπια ως το μεδούλι , η απόγνωση πνίγει την Τζανίνα, σταυροφόρο σε μια μάχη που όλα δείχνουν ότι δεν μπορεί να κερδίσει.

Η’ μήπως μπορεί;

«Με έλκυσε το μήνυμα του μυθιστορήματος» είπε η Χόλαντ που γεννήθηκε πριν από 68 χρόνια στη Βαρσοβία αλλά θεωρεί πατρίδα της το Λος Αντζελες της Καλιφόρνια όπου συμμετέχει στην σκηνοθεσία επεισοδίων πολύ γνωστών τηλεοπτικών σειρών όπως το «Thewire» και το «Houseofcards». «Ανήκει στο είδος της περιπέτειας με το οποίο δεν είχα ασχοληθεί στο παρελθόν.Για μένα ήταν ένα πείραμα.»(θυμίζω ότι δύο ταινίες της Χόλαντ, το «indarkness» και το «Αngryharvest» έχουν προταθεί για το βραβείο Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, ενώ η ίδια έχει προταθεί για το οσκαρ σεναρίου του «EuropaEurapa»)

Αν και η Πολωνή σκηνοθέτρια πιστεύει ότι το «Ιχνος» δεν είναι μια ανοιχτά πολιτική ταινία, θεωρεί ότι μέσα στο συγκεκριμένο περιεχόμενο της πολιτικής κατάστασης σήμερα στην Πολωνία, μιλά για πολιτικά θέματα. «Η σημερινή κυβέρνηση είναι βαθιά αντιδημοκρατικ_ δημοκρατία για αυτήν σημαίνει δικτατορία, μισογυνισμός και αντι- οικολογία. Το λόμπι των κυβερνητικών που είναι κυνηγοί αποτελεί τρανό παράδειγμα. Ψηφίζουν νόμους που όχι απλώς είναι εναντίον των ζώων αλλά και εκείνων που είναι εναντίον των κυνηγών! Ο Υπουργός εξωτερικών της Πολωνίας έχει μιλήσει ξεκάθαρα εναντίον των οικολόγων ,των ζωόφιλων και των χορτοφάγων. Αισθάνομαι την δημιουργία μιας πολύ επικίνδυνης υποκουλτούρας.»