Στην ολοκληρωμένη υποστήριξη και χρηματοδότηση των μικρότερων επιχειρήσεων εστιάζει πλέον η λιανική τραπεζική. Η εποχή όπου οι τράπεζες πωλούσαν επιθετικά καταναλωτικά, στεγαστικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες και τα δίκτυα κυνηγούσαν υψηλούς στόχους μοιάζει εξαιρετικά μακρινή. Σήμερα τα πιστωτικά ιδρύματα επιστρέφουν στα βασικά της τραπεζικής λειτουργίας που στηρίζεται στην ουσιαστική αξιολόγηση του πελάτη και στην οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης.
Στο πλαίσιο αυτό προσφέρουν εξειδικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες, όχι μόνο για τη ρύθμιση προβληματικών δανείων, την αναδιάρθρωση και τη χρηματοδότηση μικρών βιώσιμων επιχειρήσεων αλλά επίσης την ένταξή τους σε επενδυτικά προγράμματα, τη διαχείριση των συναλλαγών, ακόμη και την προβολή τους.
Επανεκκίνηση


«Επειτα από έξι χρόνια κρίσης, ζητούμενο είναι η επανεκκίνηση της οικονομίας, τόσο μέσα από μεγάλα επενδυτικά έργα όσο και μέσα από την ολοκληρωμένη υποστήριξη μικρότερων επιχειρήσεων και επαγγελματιών που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας» αναφέρει η Ευτυχία Κασελάκη, ανώτερη γενική διευθύντρια της Τράπεζας Πειραιώς και επισημαίνει ότι «προτεραιότητα της τράπεζας και της λιανικής τραπεζικής είναι η στήριξη της μικρής επιχειρηματικότητας και των ιδιωτών πελατών μας με υπευθυνότητα, τεχνογνωσία, διαφάνεια, διαφοροποίηση στις επιλογές, προσωποποιημένη εξυπηρέτηση, τόσο μέσα από φυσικά δίκτυα όσο και από ηλεκτρονικά κανάλια και πάνω από όλα με πλήρη κατανόηση των διαφορετικών αναγκών τους, από τις καθημερινές συναλλαγές ως τους αναπτυξιακούς τους στόχους».
Αναγνωρίζει ωστόσο ότι μεγάλο μέρος των μικρών επιχειρήσεων αντιμετωπίζει πρόβλημα στην εξυπηρέτηση των δανείων του. «Αυτό δεν πρέπει να είναι τροχοπέδη για την ανασυγκρότηση, τη χρηματοδότηση και την ανάπτυξη μιας μικρής επιχείρησης» αναφέρει και εξηγεί ότι «διαθέτουμε εξειδικευμένες υπηρεσίες διαχείρισης προβληματικών δανείων, οι οποίες σε συνεργασία με τους πελάτες μας, εξατομικεύονται και συμφωνούμε σε μια ρεαλιστική λύση που επιτρέπει στην επιχείρηση να επιβιώσει και να ανακάμψει. Με τον τρόπο αυτόν, για δύο συνεχή τρίμηνα, το τέταρτο του 2015 και το πρώτο του 2016, στην Τράπεζα Πειραιώς καταγράφουμε μείωση μη εξυπηρετούμενων δανείων».
Η πολιτική της τράπεζας στη λιανική τραπεζική, σύμφωνα με την κυρία Κασελάκη, «υπακούει σε προτεραιότητες συμβατές με το νέο αναπτυξιακό μοντέλο που προκρίνεται για την ανάκαμψη της οικονομίας». Αυτό σημαίνει, όπως εξηγεί, σημαντικές δυνατότητες χρηματοδότησης, όπως το ΕΣΠΑ, και σύμπλευση με την αναπτυξιακή δυναμική που εμφανίζουν κλάδοι όπως ο τουρισμός, η ενέργεια, οι μεταφορές, η τεχνολογία, οι εξαγωγές, η πράσινη επιχειρηματικότητα. «Η τράπεζα προκειμένου να βοηθήσει τον καλύτερο προγραμματισμό και τις επιδιώξεις της μικρής επιχείρησης διαθέτει και αντίστοιχες κλαδικές προσεγγίσεις, με στοχευμένα προγράμματα και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των συμβουλευτικών. Και αυτό διότι», προσθέτει «οι μικρές επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες, εκτός από τη χρηματοδότηση, χρειάζονται μια νέα διευρυμένη σχέση με την τράπεζά τους. Χρειάζονται συμβουλευτική υποστήριξη, όπως για παράδειγμα στη σύνταξη ενός business plan, στη διαχείριση των οικονομικών τους, στην ένταξή τους σε επενδυτικά προγράμματα ή στην προβολή τους με έναν σύγχρονο τρόπο». Προς την κατεύθυνση αυτή η τράπεζα έχει στήσει δίκτυο 700 εξειδικευμένων συμβούλων σε όλη την Ελλάδα.
Συγχρηματοδότηση


Αναφορικά με το θέμα της χρηματοδότησης, ειδικότερα για τα αναπτυξιακά προγράμματα, η κυρία Κασελάκη σημειώνει ότι «η τράπεζα μπορεί να χρηματοδοτήσει βιώσιμες επιχειρήσεις με σοβαρά επενδυτικά σχέδια δίνοντας προτεραιότητα στη συγχρηματοδότηση. Ανάλογα με την περίπτωση μπορεί να χρηματοδοτηθεί ως το 75% του εγκεκριμένου business plan».
Πάντως, στην παρούσα φάση, οι μικρές επιχειρήσεις παραμένουν συντηρητικές και διστακτικές σε ανοίγματα και νέα βάρη. «Περιμένουν να δουν τις εξελίξεις στην οικονομία προτού αποφασίσουν αν θα επενδύσουν. Ωστόσο», προσθέτει, «παρά τα λίγα αιτήματα, έχουμε το ιστορικά υψηλότερο ποσοστό εγκρισιμότητας, που σημαίνει ότι υπάρχουν βιώσιμες επιχειρήσεις με σοβαρά επενδυτικά σχέδια».
Αυτό που φαίνεται να ενδιαφέρει περισσότερο στην παρούσα φάση τους μικρο-επιχειρηματίες είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. «Οι πελάτες μας ζητούν αποτελεσματική εξυπηρέτηση στο συναλλακτικό τους κύκλωμα με την καλύτερη δυνατή τιμολόγηση για να επιβιώσουν ενώ πλέον ζητούν τις υπηρεσίες τη στιγμή που επιθυμούν, στον τόπο και τον χρόνο που επιλέγουν».

Προς την κατεύθυνση αυτή έμφαση δίνεται στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και στον περιορισμό των μετρητών. «Περνάμε στην εποχή που οι μικροί επιχειρηματίες και επαγγελματίες χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, τα social media και τα smartphones και όχι μόνο τους ενθαρρύνουμε αλλά τους προσφέρουμε πλήρες φάσμα πολυκαναλικών και ψηφιακών δυνατοτήτων.

Προτεραιότητά μας είναι και να εξυπηρετούμε όσους ζητούν POS και να ευαισθητοποιήσουμε όσους ακόμη αντιστέκονται, για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών συναλλαγών όπως, για παράδειγμα, η ασφάλεια και το μειωμένο κατά 2,3% κόστος διαχείρισης σε σχέση με τα μετρητά».

«Παράλληλα»,
προσθέτει, «δημιουργήσαμε κατάλληλα προϊόντα, όπως κεφάλαιο κίνησης για τις επαναλαμβανόμενες δανειακές ανάγκες μικρών επιχειρήσεων με βάση τις συναλλαγές τους μέσα από το σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ