Ένα τρένο με επιβάτες ευρωπαίους ηγέτες εγκαινίασε σήμερα στην Ελβετία τη σήραγγα του Σεν-Γκοτάρ, τη μεγαλύτερη στον κόσμο (57 χλμ.), η οποία χρειάστηκε 17 χρόνια φαραωνικών έργων για να δημιουργήσει έναν νέο άξονα σιδηροδρομικών μεταφορών βορρά-νότου.
Ο Πρόεδρος της Ελβετικής Συνομοσπονδίας Γιόχαν Σνάιντερ-Άμαν, η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ, ο Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι και ο νέος καγκελάριος της Αυστρίας Κρίστιαν Κερν επιβαίνουν στην αμαξοστοιχία «Gottardo 2016» για τη διέλευση αυτή, διάρκειας περίπου 30 λεπτών.
Λέγεται «Σήραγγα Βάσης Γκόταρντ» και το όνομά της μάλλον δεν δείχνει το μέγεθος του επιτεύγματος: Διανοίχτηκε κάτω από τις ελβετικές Άλπεις και είναι η μεγαλύτερη και βαθύτερη σιδηροδρομική σήραγγα του κόσμου, μετρώντας 57 χιλιόμετρα και ξεπερνώντας, μετά από δύο δεκαετίες έργων, κάθε προηγούμενο έργο ανάλογης φιλοδοξίας.
Η Ελβετία την εγκαινίασε την Τετάρτη χωρίς να φείδεται πανηγυρικών τόνων και θεωρεί πως, καθώς θα χρησιμοποιείται για σιδηροδρομική σύνδεση, θα αλλάξει τον χάρτη των εμπορικών μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή.
Η σήραγγα ξεκινά στο νότο στο Μπόντιο (καντόνιο Τιτσίνο) και στο βορρά στο Έρστφελντ (καντόνιο Ούρι). Η «κορδέλα» που κόβεται την Τετάρτη προηγείται της πλήρους λειτουργίας της σήραγγας από τον Δεκέμβριο.
Με τη σήραγγα, τα φορτηγά που μετέφεραν εμπορεύματα μέσω των δρόμων των Άλπεων θα δώσουν πλέον τη θέση τους σε υπερταχείες φορτίου, απλοποιώντας τη μεταφορά εμπορευμάτων στη διαδρομή που ξεκινά ουσιαστικά από το λιμάνι της ιταλικής Γένοβας και φτάνει μέχρι το Άμστερνταμ.
Η ίδια η Ελβετία δείχνει με κάθε τρόπο την υπερηφάνια της για το τεχνικό επίτευγμα: Τα ελβετικά ΜΜΕ την Τετάρτη είναι γεμάτα αφιερώματα για τα τεχνικά του στοιχεία και την κατασκευή του και την ιστορία των μεταφορών στις Άλπεις.
Ελβετικές πρεσβείες σε ξένες χώρες έχουν «στολιστεί» με επιγραφές και προσωρινές κατασκευές για το τούνελ ενώ στα εγκαίνια αναμένονται ο ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι, ο γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ και η γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως ένας από τους λόγους για τους οποίους κάθε Ελβετός συζητά για το τούνελ είναι η σημασία που έχουν οι ίδιες οι Άλπεις για την ταυτότητα των Ελβετών. H διάνοιξη της σήραγγας θεωρείται άλλη μία απόδειξη του πόσο η χώρα κατάφερε να δαμάσει το δύσκολο φυσικό της περιβάλλον και να λειτουργήσει ως κόμβος για την Ευρώπη -κρατώντας, για την ίδια, μία κάποια απόσταση.
Η φράση με την οποία γιορτάζουν οι υπεύθυνοι του έργου την ολοκλήρωσή του, όσο κι αν πρόκειται για «μάρκετινγκ», δείχνει ακριβώς αυτή τη διάσταση: «H Ελβετία ακολουθεί τον δρόμο της και συνδέει έτσι όλη την Ευρώπη».
Το έργο είχε εγκριθεί με δημοψήφισμα (με τον… παραδοσιακό δηλαδή ελβετικό τρόπο) το 1992 και η κατασκευή άρχισε τέσσερα χρόνια αργότερα. Είναι μόνο η αρχή, καθώς είναι το κεντρικό τμήμα ευρύτερου σχεδίου αναδιάρθρωσης του σιδηροδρομικού δικτύου που στοίχισε συνολικά πάνω από 12 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται από φόρους, τέλη σε φορτηγά και κρατικό δανεισμό που θα αποπληρωθεί εντός δεκαετίας. Κατά τις 20ετείς εργασίες για τη διάνοιξη της Σήραγγας Βάσης Γκόταρντ έχασαν τη ζωή τους εννέα εργάτες.