Να απαντήσει στην πρόταση της Ryanair για μείωση των χρεώσεων στα αεροδρόμια με αντάλλαγμα τη μεταφορά στην Ελλάδα 10 εκατομμυρίων επιβατών ως το 2018 από την ιρλανδική αεροπορική εταιρεία καλεί την κυβέρνηση ο διευθύνων σύμβουλος των αερογραμμών κ. Μάικλ Ο’ Λίρι μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής».
Για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ο επικεφαλής της Ryanair δηλώνει ότι η Fraport θα ήταν ο τελευταίος ανάδοχος που θα επέλεγε αν ήθελε να παραχωρήσει τα αεροδρόμια σε ιδιώτες, ενώ εκφράζει την ελπίδα ότι η κοινοπραξία Fraport – Slentel θα δώσει κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες με στόχο την αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Παράλληλα ο κ. Ο’ Λίρι σημειώνει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να συνδέσει την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» κατά 20 χρόνια όχι τόσο με το τίμημα που θα εισπράξει αλλά με τη δέσμευση του παραχωρησιούχου για διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης.
Επίσης παραδέχεται ότι η ζώνη Σένγκεν θα δεχθεί πιέσεις σε όλη την Ευρώπη, κατηγορεί την καγκελάριο της Γερμανίας για ατυχή χειρισμό του προσφυγικού θέματος, υπογραμμίζει ότι η Ευρώπη πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστική, ενώ διορθώνει παλαιότερη δήλωσή του ότι η επιστροφή της Ελλάδας στη δραχμή θα είχε ευεργετικό χαρακτήρα, δηλώνοντας ότι η παραμονή της χώρας στην ευρωζώνη και οι μεταρρυθμίσεις αποτελούν μονόδρομο.
H κυβέρνηση και τα αεροδρόμια


Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ryanair, η τύχη της πρότασης της εταιρείας για μεταφορά 10 εκατομμυρίων επιβατών στην Ελλάδα ως το 2018 «εξαρτάται από την κυβέρνηση και τα αεροδρόμια». «Καταθέσαμε ένα πλάνο για να φτάσουμε σε αυτές τις επιδόσεις ως το 2018 αλλά δεν έχουμε καμία απάντηση ακόμη. Τη θέλετε ή δεν τη θέλετε; Το σχέδιο είναι εκεί» σημειώνει.
Οπως λέει, η πρόταση της εταιρείας προβλέπει «χαμηλότερο κόστος για τα νησιά και την Αθήνα με μείωση στις επιβατικές χρεώσεις».
«Η τουριστική σας αγορά είναι απομακρυσμένη από την Ευρώπη» σημειώνει ο κ. Ο’ Λίρι και τονίζει ότι παρ’ όλο που ο τουρισμός μπορεί να προσφέρει δουλειές σε νέους ανθρώπους «επιμένουν να ανεβάζουν τους φόρους στα εισιτήρια». «Αυτό δεν έχει λογική» παρατηρεί.

«Εχουμε κακομάθει την ελληνική οικονομία γιατί επενδύσαμε τόσο πολύ στην Ελλάδα και γιατί αναπτυσσόμαστε στην Αθήνα και στα νησιά»
παρατηρεί.
Οι ικανότητες και η εξειδίκευση


Η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, πιστεύει ο κ. Ο’ Λίρι, θα τα κάνει «πιο ακριβά και λιγότερο ανταγωνιστικά». «Αν πουλούσα αεροδρόμια σε έναν διαχειριστή αεροδρομίων, ο τελευταίος που θα επέλεγα στον κόσμο είναι η Fraport» υποστηρίζει, καθώς η γερμανική εταιρεία βαρύνεται από την ανάπτυξη του «πολύ υψηλού κόστους» αεροδρομίου της Φρανκφούρτης.
Ωστόσο παρατηρεί ότι αυτό δεν θα ισχύσει «αν χρησιμοποιήσουν τις ικανότητες και την εξειδίκευσή τους για να μειώσουν τις χρεώσεις και να δώσουν κίνητρα για την ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης».

«Αν δώσουν κίνητρα, θα αναπτυχθούμε γρήγορα. Αν όμως έρθουν, αυξήσουν τις χρεώσεις και δεν δώσουν κίνητρα, τότε δεν θα αναπτυχθούμε εδώ. Είμαστε διατεθειμένοι να το κάνουμε. Αλλά αν οι προτάσεις μας δεν γίνουν αποδεκτές, τότε θα αναπτυχθούμε γρήγορα στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ισπανία, όπου παίρνουμε μεγάλα κίνητρα και εκπτώσεις για να φέρουμε επιβατική κίνηση»
τονίζει.
Για το αεροδρόμιο της Αθήνας ο κ. Ο’ Λίρι σημειώνει ότι η Ryanair υποστηρίζει την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», προκειμένου ο Διεθνής Αερολιμένας να ανακτήσει το κόστος της επένδυσης για την ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης και τυχόν νέων υποδομών.
Ωστόσο σημειώνει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να σπεύσει προκειμένου ο παραχωρησιούχος να δεσμευθεί ότι θα αυξήσει την επιβατική κίνηση από τα 18 εκατομμύρια επιβάτες σήμερα στα 28 εκατομμύρια μέσα στην επόμενη πενταετία. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας η κυβέρνηση θα επωφεληθεί άμεσα, καθώς θα εισπράττει χρεώσεις επιβατών και αμοιβή παραχώρησης σε κατά κεφαλήν βάση.
«Οι Καναδοί της PSP είναι ένα συνταξιοδοτικό ταμείο και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να λαμβάνουν μέρισμα κάθε χρόνο» υπογραμμίζει και συμπληρώνει ότι αποτελεί «πραγματική ευκαιρία» να πει η κυβέρνηση «»φέρε μου ακόμη 10 εκατομμύρια επιβάτες και, αν το κάνεις, θα επεκτείνουμε τη σύμβαση»».

«Θα ήταν νίκη για την Ελλάδα, το αεροδρόμιο, τον τουρισμό και τις θέσεις εργασίας. Εμείς θα φέρναμε αυτή την ανάπτυξη και είμαι βέβαιος ότι και η Aegean θα ανταποκρινόταν»
σημειώνει ο κ. Ο’ Λίρι.
Η δήλωση για τη δραχμή και ο τουρισμός


Στο μεταξύ με καθυστέρηση τεσσάρων ετών ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair προχωρεί σε διόρθωση της σκανδαλώδους δήλωσης που είχε κάνει το 2012, ότι η μετάπτωση της Ελλάδας στη δραχμή θα ήταν καλή για τον τουρισμό.

«Αν οι Ελληνες έβγαιναν από το ευρώ και επανέφεραν τη δραχμή, θα υπήρχε μια τεράστια υποτίμηση του νομίσματος»
λέει και αναγνωρίζει ότι ναι μεν το κόστος για τους τουρίστες θα μειωνόταν, όμως «η οικονομία θα γνώριζε μια μη αναστρέψιμη καταστροφή».

«Θα ήταν κακό για τη χώρα. Αλλά πολύ καλό για τον τουρισμό»
σημειώνει. «Το λογικό είναι να μείνετε μέσα στο ευρώ και να μετασχηματίσετε την οικονομία, όπως έκαναν οι Ιρλανδοί και τώρα προσπαθείτε να κάνετε ξανά. Είναι δύσκολο και οδυνηρό, αλλά είναι ο μόνος δρόμος» καταλήγει.

Η προσφυγική κρίση
Η Συνθήκη Σένγκεν θα δεχθεί ισχυρές πιέσεις σε όλη την Ευρώπη

Για την προσφυγική κρίση, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair αναγνωρίζει την κρισιμότητα της κατάστασης, παραδέχεται ότι η Συνθήκη Σένγκεν θα δεχθεί ισχυρές πιέσεις σε όλη την Ευρώπη και προσάπτει ευθύνες στην καγκελάριο της Γερμανίας κυρία Ανγκελα Μέρκελ. «Η κυρία Μέρκελ δεν έχει χειριστεί την κατάσταση σωστά. Είναι καλή στο να κάνει δηλώσεις όπως ότι «θα δεχθούμε 1 εκατομμύριο πρόσφυγες» αλλά ξαφνικά, μόλις αυτοί έφτασαν στο κατώφλι της, μίλησε για «ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα, για το οποίο τώρα θα πρέπει όλοι μαζί να συνεργαστούμε για να το λύσουμε». Ε, εσύ δημιούργησες το πρόβλημα εξαρχής» σχολιάζει.
Σύμφωνα με τον κ. Ο’ Λίρι, πολλοί πρόσφυγες είναι ικανοί και καλά καταρτισμένοι. «Ας τους βρούμε δουλειές. Ομως η απάντηση της Ευρώπης είναι «φέρτε τους, θα τους βάλουμε σε μεγάλα γκέτο και δεν θα τους αφήσουμε να δουλεύουν». Πρέπει να δημιουργήσουμε δουλειές. Η Ευρώπη πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστική» λέει και υπογραμμίζει ότι ειδάλλως θα ξεπεραστεί από τους Ασιάτες, τους Κινέζους και τους Αμερικανούς.

«Στην Ευρώπη λένε «θέλουμε να σπουδάζουμε ως τα 35 και να παίρνουμε σύνταξη στα 45″»
σχολιάζει.
Σύμφωνα με τον κ. Ο’ Λίρι, ενώ η Ευρώπη χρειάζεται δραστικές ή έξυπνες πολιτικές ανάπτυξης, δεν τις διαθέτει. «Ο τουρισμός δημιουργεί δουλειές» επισημαίνει, όμως «οι Ιταλοί βάζουν φόρους στους επισκέπτες, οι Ελληνες ανεβάζουν τη φορολογία και οι Ισπανοί κάνουν κάτι παρόμοιο».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ