Χωρίς βασικές αλλαγές από την τελική έκδοσή του «7.2» την οποία και δημοσίευσε «Το Βήμα» πριν από δύο εβδομάδες ανακοινώθηκε μόλις το περίφημο νομοσχέδιο-«κουρελού» του υπουργείου Παιδείας που αναμένεται από την ακαδημαϊκή κοινότητα με αγωνία επί δίμηνο.
Το νομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα, την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και άλλες διατάξεις» τίθεται σε διαβούλευση στο opengov.gr και στην συνέχεια θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή
Το σχέδιο νόμου επεξεργάζεται ζητήματα λειτουργίας όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και της έρευνας και σύμφωνα με το υπουργείο, «αποτελεί μεταβατικό στάδιο έως την κατάθεση του νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα αναμορφώσει συνολικά το χάρτη της εκπαίδευσης και της έρευνας και θα αποτελέσει αντικείμενο ουσιαστικού και διευρυμένου διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς».
Τις επόμενες ημέρες θα αναρτηθεί η αιτιολογική έκθεση, ενώ διαβούλευση επί του σχεδίου θα ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα, την Παρασκευή 26 Ιουνίου (ώρα 14:00).
Ο υπουργός κ. Αριστείδης Μπαλτάς σημειώνει: «Δεδομένης της σπουδαιότητας της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, σας καλώ να συμμετάσχετε στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, διατυπώνοντας τις απόψεις και τις παρατηρήσεις σας στις σχετικές ρυθμίσεις».

Εκπαιδευτικοί πειραματικών, «ανοιχτή» η επαναφορά βαθμίδας λέκτορα, πανελλαδικές 2015

Από το κείμενο που είχε διαρρεύσει ως τελική μορφή έχει αφαιρεθεί διάταξη που αναφερόταν στον προβληματισμό του τι γίνεται με τους εκπαιδευτικούς των πειραματικών σχολείων και σε ποια σχολεία επιστρέφουν μετά τη λήξη της θητείας τους. Και αυτό επειδή κρίθηκε ότι οι αλλαγές σχετικά με τα πειραματικά σχολεία θα μελετηθούν συνολικά σε επόμενη φάση.

Ανοικτός παραμένει ο προβληματισμός για το αν πρέπει να επιστρέψει η βαθμίδα του λέκτορα στα ΑΕΙ, κάτι που αναμένεται να προκύψει από τη διαβούλευση του νομοσχεδίου.

Όπως γίνεται σαφές, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου θα γίνουν διπλές πανελλαδικές εξετάσεις του χρόνου προκειμένου να μπορέσουν να εξεταστούν και οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών. Την επόμενη χρονιά έτσι θα γίνουν εξετάσεις:
– Με το ισχύον σύστημα προκειμένου να συμμετάσχουν οι απόφοιτοι λυκείου παλαιοτέρων ετών
– Με το νέο σύστημα που θα αφορά μόνο τους μαθητές που θα φοιτήσουν το επόμενο σχολικό έτος στη Γ’ Λυκείου.

Για τους μαθητές που θα φοιτήσουν του χρόνου στη Γ’ Λυκείου αναφέρεται ότι «εάν οι μαθητές της Γ’ τάξης Ημερήσιου και της Δ’ Εσπερινού ΓΕΛ δεν επιτύχουν τον γενικό μέσο όρο απόλυσης τουλάχιστον 9,5, ο οποίος προκύπτει από τον Μέσο Όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων, παραπέμπονται σε ειδική εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου του ιδίου έτους με τον τρόπο και τη διαδικασία των απολυτηρίων εξετάσεων του Ιουνίου στα μαθήματα, στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσής τους είναι μικρότερος του 9,5 και απολύονται ή επαναλαμβάνουν τη φοίτησή τους».

Τέλος, καταργείται η παράγραφος προηγούμενου νόμου που έδινε την δυνατότητα στους περιφερειακού διευθυντές Εκπαίδευσης να μην επιστρέφουν στο σχολείο τους αλλά να γίνονται σχολικοί σύμβουλοι.

Διοίκηση και εκλογές στα ΑΕΙ

Το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου αφορά την ανώτατη εκπαίδευση. Ειδικότερα καταργούνται τα συμβούλια διοίκησης των ιδρυμάτων που συστάθηκαν με τον νόμο Διαμαντοπούλου και οι αρμοδιότητες που είχαν επιστρέφουν στη Σύγκλητο, όπως και οι αρμοδιότητες που είχαν οι κοσμήτορες.

Τα μέλη των πρυτανικών συμβουλίων θα είναι ο πρύτανης σε μία θητεία τεσσάρων ετών χωρίς δυνατότητα ανανέωσης και δύο ή τρεις αναπληρωτές πρυτάνεις. Στήνονται ξανά κάλπες για την εκλογή νέων πρυτανικών αρχών ως τις 31.7.2016. Οι νυν πρυτάνεις μοιάζει να παύονται αναγκαστικά, χωρίς αυτό να γράφεται ανοικτά.

Καταργείται σε όλες τις εκλογικές διαδικασίες η ηλεκτρονική ψήφος. Επανέρχεται η ψήφος των φοιτητών στην εκλογή νέου πρύτανη. Η συμμετοχή των φοιτητών στα εκλεκτορικά σώματα για τους νέους πρυτάνεις διαμορφώνεται σε 60% επί του συνόλου των μελών ΔΕΠ, αν ψηφίσουν όλοι («πέφτει» το ποσοστό αν ψηφίσουν λιγότεροι, για να φτάσει το 30% αν τελικά ψηφίσουν οι μισοί).

Με διατάξεις απελευθερώνεται η διαχείριση των οικονομικών των ΑΕΙ, χωρίς την παρέμβαση άλλη αρχής.

Το Τμήμα επιστρέφει ως η βασική ακαδημαϊκή μονάδα στα ΑΕΙ. Επανέρχονται μεγαλύτερα εκλεκτορικά σώματα και οι εισηγητικές εκθέσεις στις διαδικασίες κρίσης των μελών ΔΕΠ.

Οι «αιώνιοι» φοιτητές που διαγράφηκαν επιστρέφουν, αν θέλουν, με έγγραφη αίτησή τους και επανέρχεται το «ακαδημαϊκό» άσυλο.

Τέλος και η Τράπεζα Θεμάτων, για άλλα δύο χρόνια ισχύει το 10%

Για σχολεία, ιδιωτικά και δημόσια και φροντιστήρια το νομοσχέδιο προβλέπει την κατάργηση τόσο της αξιολόγησης και όλων των διατάξεων που την αφορούν όσο και της Τράπεζας Θεμάτων.

Καταργούνται τα μαθήματα ή οι εξετάσεις που διοργάνωναν ιδιωτικά σχολεία την Κυριακή, καθώς και η δυνατότητα λειτουργίας φροντιστηρίων στο εσωτερικό τους. Στα φροντιστήρια επιβάλλονται 21 ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών τους και απαγορεύεται το μάθημα την Κυριακή. Όπως ορίζεται, δεν είναι υποχρεωμένοι να εργάζονται σε αργίες Πάσχα και Χριστουγέννων αλλιώς θα αμείβονται με τις προβλεπόμενες διατάξεις.

Επανέρχεται με τη μορφή «αντισταθμιστικών μέτρων» η πρόσθετη διδακτική στήριξη και η ενισχυτική διδασκαλία.

Το 10% των υποψηφίων παλαιότερων ετών για πανελλαδικές εξετάσεις παρατείνεται ως το 2016-17.

Μετεγγραφές με μόρια

Κάθε ΑΕΙ θα κοινοποιεί στο υπουργείο Παιδείας τον αριθμό φοιτητών που μπορεί να μετεγγράψει και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% των εισακτέων του. Οι υποψήφιοι θα υποβάλλουν τις αιτήσεις τους και η χορήγηση του δικαιώματος μετεγγραφής πραγματοποιείται κατά φθίνουσα σειρά του συνόλου των μορίων που ο δικαιούχος θα συγκεντρώνει από εννέα κριτήρια.