Ακόμη και τα χαμηλά επίπεδα φωτισμού στο υπνοδωμάτιο μπορούν να αναστείλουν τη δράση φαρμάκου κατά του καρκίνου του μαστού, υποστηρίζουν αμερικανοί ερευνητές σε άρθρο τους που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Cancer Research.

Το φως του λαμπτήρα συντελεί σε αντίσταση των όγκων

Επιστημονική ομάδα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Tulane, διεξήγαγε πειράματα σε ζώα και διαπίστωσε ότι η ένταση του φωτός, όπως αυτή των λαμπτήρων για τον φωτισμό των δρόμων, μπορεί να συντελέσει σε αντίσταση των καρκινικών όγκων, στα άτομα που κάνουν θεραπεία με ταμοξιφένη. Το φως πηρεάζει τα επίπεδα των ορμονών που σχετίζονται με τον ύπνο, γεγονός που με τη σειρά του αλλάζει την λειτουργία των καρκινικών κυττάρων.

Ως γνωστόν η ταμοξιφένη έχει αλλάξει σημαντικά τη θεραπεία του καρκίνου του μαστού, αυξάνοντας το προσδόκιμο επιβίωσης των ασθενών. Δρα αναστέλλοντας την δράση των οιστρογόνων τα οποία τροφοδοτούν τους ορμονοεξαρτώμενους καρκίνους. Πάντως, υπάρχει και το ενδεχόμενο ο όγκος να αναπτύξει αντοχή στην ταμοξιφένη.

Στο επίκεντρο η μελατονίνη

Οι αμερικανοί ερευνητές εστίασαν την έρευνά τους στη μελατονίνη, ορμόνη που προάγει τον ύπνο, η οποία φυσιολογικά αρχίζει να αυξάνεται όσο βραδιάζει και μειώνεται σταδιακά καθώς ξημερώνει.

Όπως έχει ήδη αποδειχθεί, η χρήση φωτός τη νύχτα, ακόμα και αυτού που εκπέμπουν οι οθόνες των έξυπνων συσκευών ή της τηλεόρασης, είναι ικανή να διαταράξει τα επίπεδα έκκρισης της μελατονίνης.

Σε πειράματα που διεξήγαγαν οι ειδικοί σε αρουραίους με καρκίνο του μαστού, χορηγήθηκε ταμοξιφένη και στη συνέχεια τα ζώα κοιμήθηκαν σε χώρο με απόλυτο σκοτάδι ή σε χώρο με αχνό φως. Ακόμη και ο χαμηλός φωτισμός ήταν ικανός να μειώσει τα επίπεδα της μελατονίνης, ενώ παράλληλα οι όγκοι των αρουραίων ήταν μεγαλύτεροι και πιο ανθεκτικοί στην ταμοξιφένη.

Η επανάληψη των πειραμάτων έδειξε ότι η χορήγηση συμπληρωμάτων μελατονίνης βοήθησε τη δράση της ταμοξιφένης και συντέλεσε στη μείωση του μεγέθους των καρκινικών όγκων.

Απαιτούνται πειράματα σε ανθρώπους

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι επειδή η μελέτη έγινε σε ζώα, δεν μπορούν ακόμη να προβούν σε γενικεύσεις. Τονίζουν όμως ότι και άλλες μελέτες έχουν δείξει πως η μελατονίνηβελτιώνει την αντικαρκινική θεραπεία, αφού έχει διαπιστωθεί ότι «επιβραδύνει» τις λειτουργίες των καρκινικών κυττάρων με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αναπτύξουν αντίσταση στις θεραπείες.

Επόμενος στόχος των επιστημόνων είναι ο πειραματισμός με ανθρώπινους ιστούς του μαστού.