«Σενάρια» αντιμετώπισης της οξύτατης κρίσης που απειλεί τα κεντρικά πανεπιστήμια της χώρας επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας με δεδομένο το μεγάλο «κύμα» μετεγγραφών πρωτοετών φοιτητών που αναμένεται τον Σεπτέμβριο.
Εξ αποστάσεως διδασκαλία, μόνο για τις σχολές θεωρητικών επιστημών των κεντρικών Ιδρυμάτων της χώρας, οικονομικά κίνητρα για να αντιμετωπιστεί η πληθώρα των φοιτητών, μεταφορές πιστώσεων απο τα περιφερειακα Ιδρύματα όπου μπήκαν αρχικά οι νέοι φοιτητές προς τα τμήματα υποδοχής τους, και μεταγγραφές απο περιφερειακό σε περιφερειακό πανεπιστήμιο χωρίς περιορισμούς συζητάει αυτή την στιγμή η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Ο υπουργός Παιδείας κ. Ανδρέας Λοβέρδος, μετέφερε αυτή την ανησυχία χθες στο Κοινοβούλιο, μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ζητώντας απο τους βουλευτές συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Υπολογίζεται ότι περίπου 20.000 άτομα ανήκουν στην κατηγορία εκείνων που θα δικαιούνται μετεγγραφής εφέτος, καθώς σύμφωνα με την διάταξη που είχε ψηφισθεί επι ηγεσίας του κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου στην παιδεία, δεν είχε μπει κανένα κριτήριο στις κατηγορίες των τρίτεκνων και πολύτεκνων που εφέτος δικαιούνται ελεύθερης μετεγγραφής. Παράλληλα, προστέθηκε και η επιπλέον κατηγορία εκείνων που δικαιούνται μετεγγραφής με βάση εισοδηματικα κριτήρια (μέχρι 9.000 κατα κεφαλήν εισόδημα σε μια οικογένεια).
Όλα αυτά ενώ περικόπτονται εφέτος περισσότερο, στα πλαίσια των «εντολών» που δόθηκαν απο το υπουργείο Οικονομικών οι προϋπολογισμοί των ΑΕΙ και των ΤΕΙ.
Σε κάποια Ιδρύματα, μάλιστα, οι περικοπές φτάνουν και το 15% σε σχέση με τον περυσινό τους προυπολογισμό, ενώ με εγκύκλιο που έσυτειλε χθες στις διοικήσεις τους το υπουργείο Παιδείας ζητάει με καταθέσουν τους προϋπολογισμούς τους ως σήμερα, 25 του μήνα.
Η εξ αποστάσεως παρακολούθηση
Συγκεκριμένα, η πρόταση σχετικά με το θέμα των μετεγγραφών, που έχει γίνει απο πανεπιστημιακούς στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, είναι να ισχύσει η μέθοδος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (μαθήματα με τη μέθοδο που ακολουθείται στο Ελληνικό Ανοκτό Πανεπιστήμιο) για τις περιπτώσεις υπεράριθμων φοιτητών σε σχολές θεωρητικών σπουδών όπως η Φιλοσοφική, ώστε να μην επιβαρύνεται το ακροατήριο και δεν είναι εύκολο να γίνει μάθημα. Αυτό μόνο με την σύμφωνη γνώμη των τμημάτων υποδοχής και φυσικά των ίδιων των φοιτητών. Σ αυτή την περίπτωση θα γίνεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση όχι μόνιμα και σε όλα τα μαθήματα, αλλά συνοδευτικά και για ένα μέρος των μαθημάτων θα παρέχεται η δυνατότητα να παρακολουθούνται εξ αποστάσεως
Η δεύτερη πρόταση αφορά την μεταφορά πιστώσεων (των χρημάτων δηλαδή που προβλέπονται για κάθε φοιτητή) από τα Ιδρύματα της περιφέρειας στα κεντρικα όπου θα πάρουν μετεγγραφή. Η πρόταση αυτή ωστόσο, προκάλεσε αντιδράσεις σε περιφερειακά πανεπιστήμια (όπως το πανεπιστήμιο Αιγαίου), οι διοικήσεις των οποίων έθεσαν θέμα αποψίλωσης τους.
Μια τρίτη πρόταση αφορά την εγγραφή από περιφερειακό σε περιφερειακό Πανεπιστήμιο χωρίς περιορισμούς. Για παράδειγμα ένας φοιτητής φεύγει από το Ηράκλειο και πηγαίνω στην Αλεξανδρούπολη.
Αντιθέτως τα μεγάλα πανεπιστήμια ζητούν την στήριξή τους απο την Πολιτεία. Σε χθεσινή απόφαση της Συγκλήτου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) για το θέμα, αναφέρεται ότι «Η μεγάλη αύξηση των εισαγόμενων στα Τμήματα του ΑΠΘ, ιδιαίτερα με τις ελλείψεις προσωπικού και υποδομών, θα προκαλέσει υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών ή και αδυναμία διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η πολιτεία οφείλει να υποστηρίξει τους εισαγόμενους φοιτητές, ιδιαίτερα στα περιφερειακά πανεπιστήμια με αντισταθμιστικά μέτρα οικονομικής φύσης (υποτροφίες, φορολογικές και άλλες ελαφρύνσεις) και μέτρα υποστήριξης».
Καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμη επί του θέματος απο την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αλλά οι συσκέψεις για την επίλυση του προβλήματος συνεχίζονται.
«Το ψηφίσαμε αλλά δεν βάλαμε όρια»
«Τον Μάιο η ηγεσία, στην οποία ανήκε και ο Σίμος Κεδίκογλου, με επικεφαλής τον κ. Αρβανιτόπουλο, και ακόμη Υφυπουργό τον κ. Γκιουλέκα, εισηγήθηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής μια τροπολογία 16 άρθρων, ένα εκ των οποίων – το άρθρο 53 του νόμου 4264, είναι ο νόμος για τις λαϊκές αγορές και τα συναφή, το οποίο ετέθη και σε ονομαστική ψηφοφορία και ψήφισαν 149 νομίζω Βουλευτές, ενώ δεν το ψήφισαν 120 περίπου Βουλευτές, σημειωτέον ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ψήφισε όλη την τροπολογία – δίνει δικαίωμα μετεγγραφής. Το ψήφισα και εγώ» είπε για το θέμα χθες ο υπουργός Παιδείας κ. Λοβέρδος στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. «Το ψηφίσαμε οι πιο πολλοί. Η ψηφοφορία έγινε στις 4 Μαΐου.Είναι η οικονομική κρίση που σε πολλές οικογένειες κάνει ανεπίτρεπτη την κάλυψη των δαπανών σπουδών του παιδιού τους ή των παιδιών τους, που έφερε τη Βουλή να θεσπίσει αυτή τη διάταξη. Από όλες τις εκλογικές περιφέρειες το μεγάλο θέμα είναι αυτό. Δεν υπάρχει συνάδελφος εδώ που να μην γνωρίζει 1, 2,10, 100 ανθρώπους οι οποίοι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες που έχει η παραμονή ενός παιδιού σε άλλη πόλη που σπουδάζει στο εκεί Πανεπιστήμιο ή Τ.Ε.Ι.. Υπό αυτήν την έννοια, είναι απολύτως κατανοητή και σωστή η επιλογή της πλειοψηφίας της Βουλής. Απολύτως. Έτσι έπρεπε να κάνουμε. Δεν βάλαμε, όμως, κάποιο όριο. Δηλαδή, εάν έχεις τρία, τέσσερα, πέντε παιδιά και είσαι εκατομμυριούχος, θα βάλεις το παιδί σου να κάνει δήλωση στο Πολυτεχνείο, στην Ιατρική, στην Νομική του Δημοκρίτειου και θα το φέρεις στην Αθήνα και κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και για τη Θεσσαλονίκη» ανέφερε ο κ. Λοβέρδος.
«
Η δική μας παρατήρηση, ως νέα πολιτική ηγεσία, ήταν ότι δεν έχει προβλεφθεί κάτι μόνο για τους φτωχούς. Έτσι φέραμε τη διάταξη που ίσχυε το 2012 – 2013 για τα εισοδήματα μιας οικογένειας ανά μέλος της και είπαμε 9.000 ευρώ κατά άτομο οικογένειας, αλλά τα τμήματα θα παίρνουν από αυτούς το 10% με τη σειρά των επιδόσεών τους. Δηλαδή, κάναμε μια πρόβλεψη μόνο για τους φτωχούς -και η έννοια του φτωχού σήμερα δεν ταυτίζεται με την έννοια του ανέργου, αλλά είναι ευρύτερη, τα μεσαία στρώματα, κατά την εφορία, δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις σπουδές δύο και τριών παιδιών ή και ενός παιδιού- και βάλαμε και αυτό το κριτήριο, από το οποίο εμείς υπολογίσαμε ότι θα μας προκύψουν 300 μετεγγραφές σε όλα τα Πανεπιστήμια», είπε ο υπουργός Παιδείας.
Κατά της ρύθμισης για τις μετεγραφές οι πρυτάνειςΚατά των νομοθετικών ρυθμίσεων του υπουργείου Παιδείας για τις μετεγγραφές τάσσεται το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων, κάνοντας λόγο για προβλήματα στο σύνολο των Πανεπιστημίων της χώρας.
«Αδιαφορώντας για τις τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις που επιφέρουν κατά μείζονα λόγο οι ψηφισθείσες κατά τον περασμένο Μάιο, αλλά και οι σχεδιαζόμενες νέες ρυθμίσεις, το υπουργείο Παιδείας οδηγεί στην υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών χιλιάδων φοιτητών/φοιτητριών και στην ουσιαστική συρρίκνωση των Περιφερειακών Πανεπιστημίων. Παράλληλα, το μέτρο αυτό θα θίξει και τα Κεντρικά Πανεπιστήμια, τα οποία θα καταρρεύσουν υπό το βάρος τής, για ακόμη μια φορά, αλόγιστης και άμετρης αύξησης των φοιτητών τους, σε συνδυασμό με την αύξηση των εισακτέων σε πολλά ακαδημαϊκά Τμήματα», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Η Σύνοδος των Πρυτάνεων καλεί το υπουργείο Παιδείας να μην προχωρήσει σε καμία νέα ρύθμιση για επιπλέον μετεγγραφές, αλλά να διαβουλευθεί με τα Πανεπιστήμια «προκειμένου να ληφθούν όλα τα κατάλληλα μέτρα που θα διασφαλίζουν την ομαλή ακαδημαϊκή λειτουργία των Ιδρυμάτων».
Παράλληλα, οι πρυτάνεις απευθύνουν έκκληση προς τους συναρμόδιους υπουργούς Παιδείας και Οικονομικών να αυξηθεί η χρηματοδότηση των ανώτατων ιδρυμάτων, καθώς, όπως αναφέρουν, οι νέες μειώσεις στους προϋπολογισμούς τους θα καταστήσουν ανέφικτη την εκπλήρωση της αποστολής τους προς την κοινωνία και την Πολιτεία.
Όπως σημειώνουν ειδικότερα, οι προϋπολογισμοί για το οικονομικό έτος 2015 είναι μειωμένοι στο σκέλος των τακτικών λειτουργικών δαπανών έως και 20% σε σχέση με τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2014 και ζητείται να εμφανίζουν πλεόνασμα σε ποσοστό 9% των συνολικών εσόδων.
«Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η συνολική μείωση του τακτικού προϋπολογισμού ανέρχεται έως και στο ποσοστό του 29%. Η μείωση αυτή έρχεται να προστεθεί στον ήδη μειωμένο προϋπολογισμό λειτουργικών δαπανών του έτους 2014, με αποτέλεσμα η συνολική μείωση τη διετία 2013- 2015 να τείνει στο 50%», τονίζουν.