Στην πολιτική του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Επικρατείας της ΔΗΜΑΡ κ. Σπύρου Λυκούδη, σχετικά με «την αντιμετώπιση των προβλημάτων στη λειτουργία των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού».
Όπως είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης το θέμα έχει μπει στην πρώτη θέση της ατζέντας των προτεραιοτήτων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και επεσήμανε πως η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) έχει προχωρήσει στην ανακατασκευή του ΚΕΣΕΝ, του Κέντρου Επιμόρφωσης και Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης των Ναυτικών, και προχωράει και στην επισκευή των κτιριακών υποδομών άλλων ακαδημιών.
Επιπλέον σημείωσε ότι «μετά το δυσάρεστο συμβάν του σεισμού της Κεφαλλονιάς είχαμε τη γενναιόδωρη προσφορά, ύψους τετρακοσίων χιλιάδων ευρώ από το ίδρυμα Ευγενίδη, που συνδράμει τη ναυτική εκπαίδευση εδώ και εξήντα χρόνια. Μια προσφορά του προέδρου του Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη για την αποκατάσταση των κτιριακών εγκαταστάσεων της ΑΕΝ Κεφαλλονιάς. Θα προχωρήσουμε και στις υπόλοιπες ΑΕΝ να φτιάχνουμε τις υποδομές, ώστε τουλάχιστον να είναι σε ένα υψηλότερο επίπεδο».
Ο υπουργός τόνισε ότι στα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης παρ’ ότι η χώρα είναι πρωταθλήτρια στη ναυτιλία, εν τούτοις έχει μείνει πίσω και έχει τεθεί υπό τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και συμπλήρωσε: «Κάνουμε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να πιστοποιήσουμε τις σχολές μας με ISO και να προχωρήσουμε σε αναβάθμιση στον κτιριακό εξοπλισμό, όπως επίσης και στην υλικοτεχνική υποδομή. Τέτοια έργα έχουν ενταχθεί σε διάφορα ΠΕΠ, όπως στο ΠΕΠ Μακεδονίας, για την ανάπτυξη και επισκευή της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στη Μηχανιώνα».
Σχετικά με το προσωπικό είπε ότι για πρώτη φορά φέτος βγήκε μία ενιαία προκήρυξη για να σταματήσει να είναι διαφορετικός ο τύπος της προκήρυξης για την πρόσληψη ωρομισθίων καθηγητών από Ακαδημία σε Ακαδημία. «Φάνηκε ότι έφερε αποτελέσματα, παρ’ ότι είναι γεγονός πως δεν υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από ναυτοδιδασκάλους να έρθουν και να διδάξουν» πρόσθεσε.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης στην ομιλία του αναγνώρισε ότι «δεν έχουμε καταφέρει να εκσυγχρονίσουμε, να αναβαθμίσουμε και να κρατήσουμε ένα υψηλό επίπεδο στη ναυτική εκπαίδευση, ανάλογο με το τι συμβαίνει σε όλο τον κλάδο της Ναυτιλίας» και συμπλήρωσε πως «υπάρχει και δυστοκία και από την πλευρά της Ελληνικής Εφοπλιστικής Κοινότητας. Παρ’ ότι γίνονται οι δωρεές από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και από πάρα πολλές ναυτιλιακές εταιρείες προς τις Ακαδημίες, από την άλλη σήμερα είναι περίπου 450 σπουδαστές που έχουν ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο εκπαίδευσης και δεν βρίσκουν το δεύτερο θαλάσσιο ταξίδι για να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους».
Τόνισε ότι χρειάζεται να απορροφώνται οι απόφοιτοι των σχολών για να ολοκληρώσουν, επιτέλους, το δεύτερο εκπαιδευτικό τους ταξίδι, το δεύτερο εκπαιδευτικό τους μπάρκο, και γενικά τον κύκλο εκπαίδευση, να πάρουν δηλαδή το δίπλωμα είτε του γ’ μηχανικού είτε του ανθυποπλοιάρχου.

«Σε αυτήν την κατεύθυνση εμείς προχωρήσαμε και στην εξομοίωση των ασφαλιστικών εισφορών των σπουδαστών για το δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι στα πλοία με την ελληνική σημαία, για να δώσουμε ακριβώς περισσότερες θέσεις απασχόλησης και εκπαίδευσης στους αποφοίτους μας. Διότι όποια και να είναι η κτιριακή υποδομή, όποιο και αν είναι το επίπεδο των ναυτοδιδασκάλων, η καρδιά της ναυτικής εκπαίδευσης γίνεται πάνω στο καράβι. Και αν δεν έχουμε θέσεις που θα μπορούν να εκπαιδευτούν πάνω στο καράβι οι απόφοιτοι των σχολών μας, ουσιαστικά θα φτιάξουμε πολυτελείς υποδομές, οι οποίες όμως δεν θα έχουν κανένα αντίκρισμα» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας.