Για πρώτη φορά, βρετανοί επιστήμονες κατάφεραν να εντοπίσουν μια χημική ουσία ικανή να αποτρέπει τον θάνατο του εγκεφαλικού ιστού, σε ασθενείς που πάσχουν από νευροεκφυλιστικές νόσους.

Σύμφωνα με τους ειδικούς από το τμήμα Τοξικολογίας του Πανεπιστημίου του Λέστερ, τα ευρήματά τους χρήζουν περαιτέρω μελέτης μέχρις ότου οδηγήσουν στην ανάπτυξη ενός φαρμάκου για ανθρώπους. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ωστόσο, ότι ένα τέτοιο φάρμακο θα μπορούσε να αποτελέσει «όπλο» ενάντια στις νόσους Αλτσχάιμερ, Πάρκινσον και Χάντινγκτον.

Σε δοκιμές που πραγματοποίησαν σε ποντίκια-μοντέλα για νευροεκφυλιστικές νόσους, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η συγκεκριμένη ουσία ήταν σε θέση να προλαμβάνει τον θάνατο των εγκεφαλικών κυττάρων.

Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν στους φυσικούς αμυντικούς μηχανισμούς των ίδιων των εγκεφαλικών κυττάρων. Όπως εξηγούν, όταν ένας ιός καταλαμβάνει ένα εγκεφαλικό κύτταρο, αυτό ενεργοποιεί αυτομάτως τους αμυντικούς του μηχανισμούς, οι οποίο με τη σειρά τους «φρενάρουν» την παραγωγή νέων πρωτεϊνών, προς αποφυγήν της εξάπλωσης του ιού. Κάτι αντίστοιχο, συμβαίνει και στην περίπτωση των νευροεκφυλιστικών νόσων, οι οποίες χαρακτηρίζονται από παραγωγή πρωτεϊνών με δομικές ανωμαλίες. Αυτές η «άρρωστες» πρωτεΐνες ενεργοποιούν τους ίδιους αμυντικούς μηχανισμούς των εγκεφαλικών κυττάρων. Η άρση της πρωτεϊνοσύνθεσης από τους νευρώνες οδηγεί σε απώλεια της κίνησης ή της μνήμης ή ακόμα και στον θάνατο, ανάλογα με τη νόσο.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η διακοπή της διαδικασίας αυτής, θα μπορούσε να οδηγήσει στην θεραπεία αρκετών νευροεκφυλιστικών νόσων. Χρησιμοποίησαν λοιπόν μια χημική ουσία, με σκοπό την απενεργοποίηση των συγκεκριμένων αμυντικών μηχανισμών, «παγώνοντας» έτσι τον κυτταρικό θάνατο.

Η ελπιδοφόρα μελέτη

Όπως αναφέρουν με δημοσίευσή τους στο επιστημονικό έντυπο «Science Translational Medicine», τα πειραματόζωα που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη, εμφάνιζαν σοβαρά προβλήματα μνήμης και κίνησης, με αποτέλεσμα να πεθαίνουν μέσα σε διάστημα 12 εβδομάδων.

Σε μια δεύτερη ομάδα νοσούντων ποντικιών, οι ερευνητές χορήγησαν την εν λόγω ουσία, με αποτέλεσμα τα τρωκτικά να μην εμφανίσουν κανένα σημάδι εκφύλισης του εγκεφαλικού τους ιστού.

«Τα ποντίκια ήταν μια χαρά, ήταν εξωπραγματικό» τονίζει η κύρια ερευνήτρια της μελέτης, δρ Τζιοβάνα Μαλούτσι. «Αυτό που είναι πραγματικά εντυπωσιακό είναι ότι για πρώτη φορά μια ουσία αποτρέπει επιτυχώς την νευροεκφύλιση. Δεν πρόκειται για την ουσία αυτήν καθ’ αυτήν που θα χρησιμοποιούσαμε σε ανθρώπους, είναι όμως μια αρχή». Η ίδια, έσπευσε να υπογραμμίσει ακόμα, ότι η συγκεκριμένη ουσία προσφέρει «ένα νέο μονοπάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία προστατευτικών φαρμάκων», με επόμενο βήμα την ανάπτυξη ενός φαρμάκου για ανθρώπους.

«Τα νέα ευρήματα, θα μπορούσαν να αποτελούν ορόσημο στην ιστορία της αναζήτησης ενός φαρμάκου για την αντιμετώπιση ή ακόμα και την πρόληψη της νόσου Αλτσχάιμερ» σχολιάζει από την πλευρά του ο δρ Ρότζερ Μόρις, από το King’s College του Λονδίνου. «Ο κόσμος δεν πρόκειται να αλλάξει αύριο, ωστόσο πρόκειται για μια μελέτη-ορόσημο».