• Αναζήτηση
  • Το πείραμα ταιριάζει στην όπερα

    Ταιριάζει, άραγε, ο πειραματισμός στην όπερα; Είναι ένα είδος που μπορεί να λειτουργήσει έξω από στερεότυπα; Οι νέοι έλληνες λυρικοί - και όχι μόνο - καλλιτέχνες απαντούν καταφατικά.

    Ταιριάζει, άραγε, ο πειραματισμός στην όπερα; Είναι ένα είδος που μπορεί να λειτουργήσει έξω από στερεότυπα; Οι νέοι έλληνες λυρικοί – και όχι μόνο – καλλιτέχνες απαντούν καταφατικά. Στο πλαίσιο αυτό ενώνουν τις δυνάμεις τους, φτιάχνουν ομάδες και καλούν το κοινό να αγκαλιάσει τα ενδιαφέροντα – στο άκουσμά τους τουλάχιστον – εγχειρήματά τους. Τα οποία, μάλιστα, ολοένα πολλαπλασιάζονται… Πού και πότε θα τους βρούμε και τι έχουν να μας προτείνουν το επόμενο διάστημα;
    «Αναμονή για τη Νύχτα» είναι ο τίτλος της νέας παραγωγής της ομάδας Oper(Ο), που θα παιχτεί για τρεις μόνο βραδιές (26, 28, 29/9) στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν της οδού Φρυνίχου στην Πλάκα.
    Πρόκειται για μια εικαστική πολυμεσική παράσταση η οποία, αναζητώντας νέες καλλιτεχνικές φόρμες, χρησιμοποιεί την κλασική όπερα ενώ ταυτόχρονα ανατρέχει στο συνολικό έργο του Σάμιουελ Μπέκετ για να δημιουργήσει ένα ενιαίο και πρωτότυπο έργο.

    «Μια παράσταση που δανείζεται αυτόνομα καλλιτεχνικά έργα, τους αλλάζει χρήση και τα επανατοποθετεί σε ένα καινούργιο πλαίσιο»
    σημειώνει η σκηνοθέτις Ειρήνη Γεωργαλάκη. «Μέσα σε ένα τοπίο απόλυτης καταστροφής μιλάμε για αξίες και ιδανικά – ίσως χαμένα – με τα πιο λυρικά μέσα, δημιουργώντας έτσι ένα «κακοφορμισμένο» ποίημα που η εναντίωση σε αυτό θα μας κρατήσει ζωντανούς. Χωρίς εμφανή πλοκή, γινόμαστε μάρτυρες της πιο αρχέγονης βίαιης πάλης ανάμεσα στη λογική και στο συναίσθημα του ανθρώπου, με την ελπίδα ότι αυτή δεν έχει χαθεί ακόμη κάνοντάς μας παθητικούς, ανίκανους και δέσμιους της σύγχρονης σαθρής καθημερινότητάς μας».
    Την ιδέα και τη δραματουργία της παράστασης υπογράφουν οι Oper(O). Την ομάδα απαρτίζουν νέοι καλλιτέχνες προερχόμενοι από διαφορετικούς χώρους των παραστατικών τεχνών. Μουσικοί, λυρικοί τραγουδιστές, ηθοποιοί, χορευτές, σκηνογράφοι και video artists συναντώνται σε έναν κοινό τόπο: τους αρέσει να πειραματίζονται με τη φόρμα και προβληματίζονται για τη θέση της όπερας στη σύγχρονη εποχή. Αγαπούν το κλασικό, γι’ αυτό θέλουν να το «απογυμνώσουν» και να το επανατοποθετήσουν με φαντασία, ειλικρίνεια και αμεσότητα στο σήμερα.
    Μενότι από τους Medium Project


    Μια σύγχρονη ματιά πάνω στο «Μέντιουμ» του Τζιανκάρλο Μενότι με σκοπό να δείξουν ότι η όπερα μπορεί να είναι και… αλλιώς επιχειρούν οι Medium Project, μια νέα ομάδα που αποτελείται από λυρικούς τραγουδιστές και μουσικούς.
    Την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης έχει ο Ανδρέας Τσελίκας, τη σκηνοθεσία υπογράφει η Ράια Τσακηρίδη και η πρεμιέρα θα δοθεί στις 11/10 στο Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Beton 7 στον Βοτανικό (παραστάσεις κάθε Παρασκευή και Σάββατο, ως τις 16/11).
    Το έργο πραγματεύεται την ιστορία της Μαντάμ Φλόρα, μιας απατεώνισσας πνευματίστριας η οποία με τη βοήθεια της κόρης της και του μουγκού υπηρέτη της εξαπατά γονείς που έχουν χάσει τα παιδιά τους κάνοντάς τους να πιστέψουν ότι μπορεί να τους φέρει σε επαφή με τα πνεύματά τους. Το «Μέντιουμ» έκανε πρεμιέρα στις 8 Μαΐου 1946. Το 1951 γυρίστηκε κινηματογραφική ταινία σε σκηνοθεσία του ίδιου του Μενότι, η οποία παραμένει ένα από τα κλασικά αριστουργήματα μεταφοράς όπερας στη μεγάλη οθόνη.
    «Νέα Ελλάδα» (The Making Of) είναι, τέλος, ο τίτλος της νέας πρότασης της γνωστής εταιρείας μουσικού θεάτρου Οι Οπερες των Ζητιάνων, η οποία έχει παρουσιάσει αρκετές παραγωγές που συζητήθηκαν ιδιαίτερα εντός και εκτός συνόρων. Πρόκειται για μια μουσικοθεατρική περφόρμανς όπου οι συντελεστές επιχειρούν να πραγματευθούν καλλιτεχνικά με παιγνιώδη τρόπο μερικές από τις πιο φορτισμένες πτυχές του φαντασιακού της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, όπως αυτές σχηματοποιούνται γύρω από τις έννοιες της παρακμής, του θανάτου, της αναγέννησης και του… rebranding του έθνους. Η περφόρμανς βασίζεται σε θραύσματα της μουσικής του Βάγκνερ που διαλέγονται με πρωτότυπη μουσική του Χαράλαμπου Γωγιού. Η σκηνοθεσία είναι του Αλέξανδρου Ευκλείδη. Θα παιχτεί στις 2/10 στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης (στο πλαίσιο των 48ων Δημητρίων) και στις 5/10 στο Πρώην Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών (στο πλαίσιο της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας).

    Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 23 Σεπτεμβρίου 2013

    HeliosPlus

    Πολιτισμός