Mοιάζει παράξενο, αλλά δεν υπάρχει πρόσφατη συνέντευξη της Νταϊάνα Κρολ από την οποία να λείπει ερώτηση για τις εικόνες που συνοδεύουν το τελευταίο της άλμπουμ. Ηταν μια έκπληξη για όλους η φωτογράφισή της για το τελευταίο της άλμπουμ «Glad Rag Doll». Οχι ότι δεν είχε επενδύσει μέχρι τώρα στη φωτογενή της παρουσία η ξανθιά από τον Καναδά, αλλά τόσο σέξι, με καλτσοδέτες, ας πούμε, δεν είχε τολμήσει να εμφανιστεί. Το αποφάσισε και το έκανε στα 47 της, μητέρα δύο εξάχρονων δίδυμων αγοριών. Στη σκηνή του Ηρωδείου, όπου θα τραγουδήσει ζωντανά την 1η Ιουλίου, θα είναι ο κλασικός σεμνός εαυτός της. Λογικά.
Η αναχώρηση από τα καθιερωμένα δεν αφορά, βεβαίως, μόνο την εικόνα της. Σε αυτή την πιο πρόσφατη δισκογραφική της κυκλοφορία δεν υπάρχουν διασκευές κλασικών τζαζ τραγουδιών ή αισθαντική μπόσα νόβα.
Η Κρολ ανέσυρε από τη δισκοθήκη του πατέρα της χαμένα κομμάτια του βοντβίλ των δεκαετιών του ’20 και του ’30 και τους έδωσε νέα ζωή: «Δεν πρόκειται μόνο για μουσική που άκουγε ο πατέρας μου, αλλά για τραγούδια που άκουγα εγώ μικρή στο σπίτι μας μεγαλώνοντας. Θα χαρακτήριζα αυτή τη δουλειά πολύ προσωπική. Αφορά τα ακούσματά μου προτού ανακαλύψω το κλασικό αμερικανικό ρεπερτόριο, τον Μάιλς Ντέιβις και όλους αυτούς που με καθόρισαν».
Μια νύχτα με καύσωνα
Τι είναι, όμως, αυτό που αναγκάζει μια επιτυχημένη μουσικό να ξεστρατίσει από το modus operandi της; H επιθυμία να αποτίνει κάποιον φόρο τιμής; H νοσταλγία; «Δεν είμαι σίγουρη τι ακριβώς είναι η νοσταλγία. Νομίζω ότι έχει πει ο Γούντι Αλεν κάτι πολύ ωραίο: “Γράφεις για αυτά που ξέρεις καλά και τα υπόλοιπα τα επινοείς στην πορεία”, κάπως έτσι είναι». Για τις ανάγκες της περιοδείας της για την προώθηση του «Glad Rag Doll» έστησε, για πρώτη φορά στην καριέρα της, ένα multimedia σόου με εντυπωσιακές βιντεοπροβολές. Δεν υπήρχε άραγε άλλος τρόπος να ζωντανέψει live η ατμόσφαιρά του; «Το ζήτησα γιατί ήθελα να δείξω πόσο αγαπώ το σινεμά και ένιωσα πως αυτή η περιοδεία το απαιτούσε. Δυστυχώς, στο Ηρώδειο λόγω του ανοιχτού χώρου δεν θα έχουμε τη δυνατότητα να μεταφέρουμε αυτούσιο το θέαμα, αλλά θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε».
Στο Ηρώδειο έχει ξαναπαίξει. Πάλι κατακαλόκαιρο. Το 2006. «Ημουν τόσο ενθουσιασμένη! Ημουν έγκυος στα δίδυμά μου, είχε πάρα πολλή ζέστη, νομίζω 42 βαθμούς, και το λιγότερο που θα μπορούσα να πω είναι ότι αυτή η συναυλία ήταν μαγική, θα την αφηγούμαι στα παιδιά μου. Το κοινό ήταν θερμό και υπέροχο. Η εμφάνιση αυτή έχει σίγουρα μια θέση ψηλά στη λίστα με τις πιο πνευματικές και καλλιτεχνικές εμπειρίες της ζωής μου». Στο Internet κυκλοφορεί μια συνέντευξη όπου ο σύζυγός της, ο θρυλικός βρετανός μουσικός Ελβις Κοστέλο (παντρεύτηκαν στην έπαυλη του Ελτον Τζον στο Λονδίνο το 2003), κάνει ερωτήσεις στην ίδια και στον παραγωγό του δίσκου της, τον «πολύ» Τι Μπόουν Μπερνέτ. Ο Μπερνέτ δηλώνει κάποια στιγμή: «Υπάρχουν δύο είδη μουσικής: η μουσική για πόλεμο και η μουσική για σεξ». Η Κραλ κοιτάζει εμβρόντητη τον άνδρα της και γελάει. Τη ρωτάω γιατί έδειξε να ξαφνιάζεται τόσο. Γελάει ξανά. «Γιατί συμφωνώ μαζί του, είναι αλήθεια, υπάρχουν δύο είδη μουσικής, για πόλεμο και για σεξ». Ο Μπερνέτ έκανε και την παραγωγή στα τραγούδια της επιτυχημένης σειράς «Nashville». Την έβλεπε; «Φυσικά. Είμαστε κολλημένοι οικογενειακώς με το “Nashville”… Και πόσο όμορφο το “Nothing in This World Will Ever Break my Heart Again”, που τραγούδησε στο τελευταίο επεισόδιο της πρώτης σεζόν η Χέιντεν Πανετιέρ…».
«Δεν μιλάω για πολιτική»
Η Νταϊάνα Κρολ ανήκει, επίσης, κατά δική της ομολογία, στη χορεία των ανθρώπων που έχουν με τη μουσική σχέση πάθους με την εξής έννοια: Ψάχνει σε παλιά δισκάδικα και κάνει άνω-κάτω το YouTube προκειμένου να βρει σπάνια, παλιά κομμάτια ή ξεχασμένες εκτελέσεις των τραγουδιών που αγαπάει. Εχει άραγε βρεθεί στο διάβα της ποτέ κάτι με ελληνική προέλευση; «Κάτι σπάνιο, όχι. Ούτε έχω ακούσει δυστυχώς πολλή ελληνική μουσική, γνωρίζω τη Νάνα Μούσχουρη γιατί είχε έρθει για συναυλία στην πόλη όπου μεγάλωσα όταν ήμουν παιδί. Εχουμε μεγάλη ελληνική κοινότητα στον Καναδά, ελληνικά εστιατόρια στα οποία πηγαίνω ακόμη όποτε περνάω λίγο χρόνο εκεί, δημοφιλείς έλληνες κωμικούς».
Θέλω να τη ρωτήσω για την Ελλάδα και την κρίση, αλλά δεν έχω βρει σε καμιά από τις συνεντεύξεις της που διάβασα ούτε μισή δήλωση που να έχει σχέση με την πολιτική. Προφανώς δεν θεωρούν όλοι οι καλλιτέχνες υποχρέωσή τους να τοποθετούνται επί ζητημάτων που δεν άπτονται της δουλειάς τους. «Ναι, είναι αλήθεια πως δεν μου αρέσει να μιλάω για πολιτικά θέματα. Είμαι μουσικός, αυτός είναι ο ρόλος μου, να τραγουδάω και να παίζω μουσική όσο καλύτερα γίνεται. Αν θα έπρεπε να μιλήσω πάση θυσία για κάτι, αυτό θα ήταν η ανάγκη να τεθούν περιορισμοί στην οπλοκατοχή. Είμαι φανατικά κατά των όπλων, δεν τα χρειαζόμαστε, δεν θα έπρεπε να υπάρχουν σε κανένα σπίτι». Μιλάμε, ωστόσο, με αφορμή την επικείμενη συναυλία της. Τι θα ήθελε να σκέφτονται οι ακροατές της καθώς θα περπατούν στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου αργά το βράδυ μετά την εμφάνισή της; «Θα ήθελα να νιώθουν σαν να βρεθήκαμε όλοι μαζί κάπου και να περάσαμε όμορφα. Χαρά θα ήθελα να νιώθουν. Γι’ αυτό θα προσπαθήσω».
*Η Νταϊάνα Κρολ θα εμφανιστεί στο Ηρώδειο την 1η Ιουλίου
**Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 23 Ιουνίου 2013