Σαν καθωσπρέπει κορίτσι γνωρίστηκε με τη μουσική μέσω της ενασχόλησής της με το πιάνο. Μεγαλώνοντας συνειδητοποίησε ότι μουσική δεν ήταν μόνον ο Ντεμπυσί, ο Ραβέλ και ο Ραχμάνινοφ: μεγαλώνοντας η Ολγα Κουκλάκη ανακάλυψε την ηλεκτρονική μουσική, ενώ άρχισε να παίζει ως dj σε κλαμπ. Αυτό ήταν. Μια συγκυρία την οδήγησε στο Παρίσι. Εκεί, το έγκριτο περιοδικό «Les Inrockuptibles» τής έδωσε εύσημα συστήνοντάς την ως «Πυθία μιας ηλεκτρόνικα τόσο μαγικής όσο και ατονικής» και χαρακτηρίζοντας τη μουσική της «νταρκ ποπ ηλεκτρόνικα που βαδίζει στα χνάρια της Κλόε και της Τζένιφερ Καρντίνι».
Η Ολγα Κουκλάκη –Olga Kouklaki για τους… μη Ελληνες –εμφανίζεται το προσεχές Σάββατο σε έναν νέο χώρο στο κέντρο της πόλης, στην οδό Αναξαγόρα, με τη Liset Alea να τη συνοδεύει στα φωνητικά και στο μπάσο.
«Από μικρή μού άρεσε να γράφω τραγούδια στο πιάνο και να δίνω συναυλίες. Μεγαλώνοντας ανακάλυψα την ηλεκτρονική μουσική» λέει η ίδια στο «Βήμα». Ποια ήταν όμως η αιτία; «Η δυσκολία μου να κατανοήσω πώς είναι να δημιουργείς ήχους από το μηδέν. Μου φαινόταν αδιανόητο και δύσκολο έχοντας συνηθίσει να παίζω πιάνο.Καταλάβαινα την κιθάρα, τα πνευστά, τα φυσικά όργανα γενικότερα, αλλά δεν καταλάβαινα πώς μπορείς να δημιουργείς ήχους από την αρχή. Ετσι, ξεκίνησανα μαθαίνωπρογράμματα στο κομπιούτερ καινα προσπαθώ να φτιάξω μόνη μου ήχους, μελωδίες, ρυθμούς».
Ανάμεσα σε δύο… κρίσεις
Στις αρχές του 2000, λόγω συγκυριών και όχι ύστερα από συνειδητή επιλογή, αποχαιρέτησε την Ελλάδα για τη Γαλλία. «Είχα μόλις κυκλοφορήσει ένα κομμάτι στην Αγγλία («ODD / Don’t Look at me», από την εταιρεία Sumsonic)όταν ο μάνατζερ της F communicationς,της δισκογραφικής τουΛοράν Γκαρνιέ,βρέθηκε στην Αθήνα μεdjsτης εταιρείας. Εγώ θα άνοιγα ταset τους. Πιάσαμε την κουβέντα. Είχε ακούσει το κομμάτι μου και μου πρότεινε να ανέβω στο Παρίσι να δουλέψω εκεί. Υστερα από δύο ακόμη φορές που ήρθε και μου το ξαναπρότεινε, αποφάσισα ότι έπρεπε να πάω να δοκιμάσω. Οντως, πήγα, πέρασα από auditionκαι με πήραν στηδισκογραφική,όπου άρχισα να δουλεύω ως keyboard programmerστις συναυλίες τωνReminiscent Drive και να κάνω dj sets, ενώ παράλληλα συνέχιζα να γράφω μουσική».
Ο δρόμος της δεν ήταν στρωμένος ούτε με ροδοπέταλα ούτε με αγκάθια. Δεν απέφυγε, για παράδειγμα, την παροιμιώδη επιφυλακτικότητα των Γάλλων. «Δεν ήξερα κανέναν και το Παρίσι μπορεί να γίνει μια πολύ σκληρή πόλη. Εψαχνα και για ωδεία ώστε να μπορώ να πηγαίνω να παίζω πιάνο για να προετοιμαστώ για το δίπλωμά μου, μιας και το δικό μου ήταν στην Αθήνα. Στην πορεία γνώρισα πολύ ενδιαφέροντες ανθρώπους, μουσικούς και djs, έκανα καλούς φίλους και έτσι μου άνοιξαν και άλλες δίοδοι για να εκφραστώ δημιουργικά».
Ζώντας μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας η Ολγα Κουκλάκη βιώνει την οικονομική κρίση και στις δύο χώρες. «Αυτή τη στιγμή τα πράγματα είναι μάλλον χειρότερα στην Αθήνα. Η χώρα μας δεν έχει τις άμυνες που μπορεί να υψώσει μια χώρα όπως η Γαλλία.Ετσι οι επιπτώσεις είναι σφοδρότερες και οιάνθρωποι βιώνουν στην καθημερινότητά τους δυσκολίες με μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ψυχολογία τους. Στο Παρίσι, που είναι μια πανάκριβη πόλη, όπου η ιδιοκατοίκηση θεωρείται πολυτέλεια, όπου τα βασικά έξοδα διατροφής, διαμονής και μεταφοράς ήταν εδώ και καιρό τρομερά υψηλά,οι άνθρωποιείναι πιο συνηθισμένοι στα δύσκολα και πιο ψύχραιμοι».
Οταν τη ρωτούν οι Γάλλοι για την κρίση στην Ελλάδα, τι τους απαντά; «Προσπαθώ γενικά να αναδεικνύω τη θετική εικόνα, τα καλά πράγματα που υπάρχουν στη χώρα. Είναι κρίμα να νομίζουν, εξαιτίας των μέσων μαζικής ενημέρωσης και του τρόπου με τον οποίο «φιλτράρουν»τις πληροφορίες που τους μεταφέρουν,ότι έχουμε πόλεμο και σκοτωνόμαστε μεταξύ μας. Ολόγος μπορεί να είναι ο εκφοβισμός, ώστε να μην προβάλουν αντίσταση στη δική τους, όλο και δυσκολότερη καθημερινότητα.Αρκετοί φίλοι ή γνωστοί τα τελευταία δύο χρόνια ακύρωσαν τις διακοπές τους στην Ελλάδα. Γι’ αυτούς η Ελλάδα είναι μια καλή επιλογή διακοπών, που μπορείόμωςεύκολα να αντικατασταθεί από κάποια άλλη. Πάντως γι’ αυτούς, όπως είναι φυσικό, η κρίση μας δεν βρίσκεται πια στο κέντρο του ενδιαφέροντος, έχουν να ασχοληθούν με τα δικά τους προβλήματα».
Εισαγωγές και εξαγωγές
Η Ολγα Κουκλάκη επέστρεψε λοιπόν στην Ελλάδα ως «εισαγόμενη» δημιουργός, καθώς αρχικώς έγινε γνωστή στη Γαλλία και μετά στην πατρίδα της. «Με ενοχλεί που καθετί εισαγόμενο πρέπει να είναι και πιο ενδιαφέρον και να χαίρει περισσότερης προσοχής. Νομίζω ότι οι όροι«εισαγώγιμος»και «εξαγώγιμος»πρέπει να πάρουν μικρότερη διάσταση και στο τέλος να εκλείψουν. Αν εκλείψουν αυτοί οι όροι, τότε ίσως αποκτήσουμε πρόσβαση στην παγκόσμια σκηνή. Θα πρέπει να ασχολούμαστε περισσότερο με τα πραγματικά χαρακτηριστικά του κάθε καλλιτέχνη, με την ουσία του έργου του και με το τι έχει να προσφέρει. Επίσης πιστεύω ότι η διαφορετικότητα θα πρέπει να θεωρείται προσόν και οι ιθύνοντες να επενδύουν σε αυτήν».
Η ίδια πιστεύει στην επένδυση μέσω της τέχνης και ειδικότερα της μουσικής: «Σε μια εποχή κρίσης ο ρόλος τους γίνεται ακόμη σημαντικότερος και η υποχρέωσή τους να προσφέρουν στο σύνολο πιο επιτακτική. Αποτελούν διέξοδο από την καθημερινότητα, δημιουργικό έναυσμα για προβληματισμούς, αλλά και υπενθύμιση των πραγματικών αξιών της ύπαρξής μας».
πότε & πού:
Nouveau Casion/Live, Αναξαγόρα 3-5, Αθήνα. Ωρα έναρξης: 21.30. Εισιτήρια: 10 (προπώληση), 12 ευρώ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ