«Μνημόνιο» στον ΟΑΣΘ που πάει για «κούρεμα»

Το πλήρωμα του χρόνου για την μείωση της κρατικής επιχορήγησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) έφτασε, καθώς η επιδότηση του οποίου θα «κουρευτεί», λόγω της ταμειακής στενότητας του δημοσίου.

Το πλήρωμα του χρόνου για την μείωση της κρατικής επιχορήγησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) έφτασε, καθώς η επιδότηση του οποίου θα «κουρευτεί», λόγω της ταμειακής στενότητας του δημοσίου.
Αυτό γνωστοποίησε την Τρίτη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, έπειτα από την αποκάλυψη για αίτημα του ΟΑΣΘ προς το υπουργείο Οικονομικών περί αυξήσεων μισθών, την ώρα που προειδοποιούσε ότι θα σταματούσε την παροχή συγκοινωνιακού έργου, λόγω ανεξόφλητων οφειλών του δημοσίου.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη «με βάση τις προβλέψεις του προϋπολογισμού υπάρχει μια περιοριστική πολιτική» στο δημόσιο και η πολιτεία δεν μπορεί να έχει δύο μέτρα και δύο σταθμά μεταξύ ΟΑΣΘ και ΟΑΣΑ.
«Η όποια πολιτική περιορισμένης επιδότησης υπάρχει στην Αθήνα, αντίστοιχη πολιτική περιορισμένης επιδότησης πρέπει να υπάρχει και στη Θεσσαλονίκη. Δεν είναι μόνο θέμα δικής μας αρμοδιότητας, κατ’ εξοχήν είναι θέμα αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών, αλλά ανεξάρτητα από το ποιος την αρμοδιότητα υπάρχει μια συγκεκριμένη λογική που πρέπει να αντιμετωπίζονται τα πράγματα, όχι δυο διαφορετικές λογικές» απάντησε την Τρίτη ο κ. Χατζηδάκης, σε ερώτηση του «Βήματος».
Όπως συμπλήρωσε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, κ. Νίκος Σταθόπουλος, το ζήτημα είναι σοβαρό και σε συνεννόηση με τον ΟΑΣΘ έχει οριστεί κοινή ομάδα εργασίας, η οποία θα εισηγηθεί «το πώς είναι δυνατό η νέα γεωμετρία της εξυπηρέτησης της Θεσσαλονίκης, να χωρέσει μέσα σε αυτά που το υπουργείο Οικονομικών και το Μνημόνιο έχουν προδιαγράψει».
Σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο, πρόκειται για «διαδικασία που δεν είναι καθόλου συγκρουσιακή», καθώς η επιτροπή «θα εξετάσει το σύνολο των επιπτώσεων της σύμβασης του ανασχεδιασμού και φυσικά θα αναφέρει στους αρμοδίους υπουργούς και θα προχωρήσουμε σε μια συντεταγμένη πορεία».
«Είναι προφανές ότι τα πράγματα θα πρέπει να πάνε στην ίδια κατεύθυνση, τόσο σε επίπεδο ύψους επιδότησης όσο και σε επίπεδο οργάνωσης της συγκοινωνιακής υπηρεσίας. Με ό,τι αυτό σημαίνει: επανασχεδιασμός, συμμετοχή των εργαζομένων, των μετόχων και τα λοιπά» υπογράμμισε.
«Δηλαδή η παλιά σύμβαση δεν μπορεί να προχωρήσει. Μάλλον τα ύψη της επιχορήγησης που αναφέρονται στην παλιά σύμβαση είναι προφανές ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν στις νέες συνθήκες. Και αυτό νομίζω ότι η Διοίκηση του ΟΑΣΘ τουλάχιστον από τις επικοινωνίες που έχω μαζί τους, έχει απόλυτη συναίσθηση του ζητήματος» κατέληξε ο κ. Σταθόπουλος.
Σχεδίαζε προσλήψεις και αυξήσεις μισθών
Σύμφωνα με απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, κ. Θεοδόση Κωνσταντινίδη, «το ζήτημα του ΟΑΣΘ χρήζει περισσότερης και εκτενέστερης ανάλυσης, λόγω και του μεγάλου οικονομικού μεγέθους του».
Και αυτό διότι η εγγεγραμμένη πίστωση στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2012 για όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς της χώρας έφτασε τα 442 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων, σύμφωνα με την σχετική σύμβαση παραχώρησης ΟΑΣΘ – Δημοσίου, ορίστηκε αντισταθμιστική καταβολή 96 εκατ. ευρώ, ποσό που έχει καταβληθεί πλήρως.
Σύμφωνα με αναπληρωτή υπουργό, η αντισταθμιστική καταβολή προκύπτει από τη διαφορά των συμβατικών δαπανών που αναγνωρίζονται από το Ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα πάντα με την οικονομική συμφωνία, μείον τα συμβατικά έσοδα όπως αυτά καταβάλλονται στον ΟΑΣΘ.
Παράλληλα, ο ΟΑΣΘ το 2011 είχε προσφύγει στη διαιτησία, η οποία τον δικαίωσε, επιδικάζοντας υπέρ του την καταβολή 23,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων έχει εισπράξει 17,9 εκατ. ευρώ, ενώ απομένουν 5,5 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καταβληθούν έως το τέλος του 2012.
Έτσι, θα φτάσει το συνολικό ποσό της επιχορήγησης θα φτάσει τα 107 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, υπήρξε και δεύτερη προσφυγή στη διαιτησία από τον ΟΑΣΘ, η οποία επιδίκασε υπέρ του ποσό 30 εκατ. ευρώ, όμως το υπουργείο Οικονομικών άσκησε αίτηση ακύρωσης και αναστολής της απόφασης, μέσω του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ).
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, «μια ενδεχόμενη αποδοχή της εν λόγω απόφασης θα οδηγούσε την αντισταθμιστική καταβολή προς τον ΟΑΣΘ για το 2012 στα 126 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 6% σε σχέση με το 2011 (119 εκατ. ευρώ) και 10% σε σχέση με το 2010 (114 εκατ. ευρώ)».
«Αν συνυπολογίζουμε και τα 11 εκατ. ευρώ της προηγούμενης διαιτητικής απόφασης που θα καταβληθούν συνολικά το 2012, το ποσό ανέρχεται στα 137 εκατ. ευρώ. Θα ξεπερνούσε κατά πολύ και τα επίπεδα του 2009 (129 εκατ. ευρώ)» τόνισε στη Βουλή.
«Συνεπώς, τα τελευταία έτη ο ΟΑΣΘ λαμβάνει συνεχώς αυξανόμενη αντισταθμιστική καταβολή παρέχοντας, επί της ουσίας, το ίδιο συγκοινωνιακό έργο, ενώ δεν αναλαμβάνει καμία πρωτοβουλία στην κατεύθυνση μείωσης ή εξοικονόμησης των δαπανών του» σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός.
«Αντίθετα, όπως προκύπτει από σχετική αλληλογραφία μεταξύ των Διευθύνσεων του Οργανισμού, σχεδιάζει να αυξήσει τα έξοδά του αφού προχώρησε σε προσλήψεις το 2012 (43 εργαζόμενοι), σχεδιάζει νέες προσλήψεις προσωπικού το 2013 (70 εργαζόμενοι) και αύξηση των μισθών για το 2013 κατά 1,5% (1%+ΔΤΚ)» αποκάλυψε.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk