Παρά τις εξαιρετικά ακραίες συνθήκες που επικρατούν εκεί, η λίμνη Vida στην Ανταρκτική δικαίωσε το όνομά της (ζωή) αφού ερευνητική αποστολή ανακάλυψε κάποια μυστηριώδη βακτήρια τα οποία, αν και θαμμένα για περίπου τρεις χιλιάδες χρόνια κάτω από τους πάγους, κατάφεραν να επιβιώσουν. Η ανακάλυψη είναι σημαντική γιατί – εκτός των άλλων – η αλατότητα της λίμνης είναι ιδιαίτερα υψηλή, γεγονός που αποδεικνύει τη δύναμη της ζωής και δείχνει ότι μπορεί να υπάρχουν κάποιες μορφές ζωής σε παγωμένους κόσμους στο ηλιακό μας σύστημα.

Τα «εξωτικά» βακτήρια

Η λίμνη Vida είναι θαμμένη για 2.800 έτη κάτω από ένα στρώμα πάγου πάχους 30 περίπου μέτρων. Τα σκοτεινά νερά της έχουν θερμοκρασία -13 βαθμούς Κελσίου ενώ η αλατότητά τους είναι επτά φορές υψηλότερη από εκείνη του θαλασσινού νερού. Όμως μέσα στο σκοτάδι, στις παγωμένες συνθήκες, στην απομόνωση και στην υψηλή αλατότητα η ζωή βρήκε τρόπο να επιβιώσει. Αμερικανική ερευνητική αποστολή εντόπισε κάποια «παράξενα» βακτήρια, όπως οι ερευνητές τα χαρακτηρίζουν.

Οι ερευνητές τρύπησαν την επιφάνεια της λίμνης και εντόπισαν τα βακτήρια σε πυρήνες πάγου που βρίσκονταν σε βάθος 27 μέτρων. Πρόκειται για ένα άγνωστο είδος βακτηρίων και οι ειδικοί εκτιμούν ότι κατάφεραν να επιβιώσουν σε αυτές τις εξαιρετικά ακραίες συνθήκες μεταβολίζοντας το υδρογόνο και τα οξείδια αζώτου που υπάρχουν σε αφθονία στη λίμνη.

Οι ερευνητές τρύπησαν την παγωμένη επιφάνεια της λίμνης και σε βάθος 27 μέτρων ανακάλυψαν τα «εξωτικά» βακτήρια

Η λίμνη της παγωμένης ζωής

«Η Vida είναι ένα μοντέλο του τι μπορεί να συμβεί αν παγώσει μια λίμνη και τι μπορεί να έχει συμβεί στις λίμνες του Αρη όταν από ένας ζεστός υγρός κόσμος έγινε εντελώς παγωμένος. Οι μάζες νερού του Αρη θα έχουν υποστεί διεργασίες και θα έχουν περάσει από στάδια παρόμοια με εκείνα της Vida και πιθανώς να έχουν ενταφιαστεί εκεί αποδείξεις των οικοσυστημάτων που υπήρχαν στις λίμνες αυτές στο παρελθόν» αναφέρει ο Πίτερ Ντόραν του Πανεπιστημίου του Ιλινόι, εκ των επικεφαλής της αποστολής, στην οποία παίρνουν μέρος επιστήμονες από διάφορα πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα των ΗΠΑ.

«Η μελέτη αυτών των οργανισμών θα μας αποκαλύψει το πώς κατάφεραν να επιβιώσουν σε αυτές τις ακραίες συνθήκες οι οποίες μπορεί να είναι παρεμφερείς με τις συνθήκες που επικρατούν σε άλλους παγωμένους κόσμους όπως στην Ευρώπη, τον δορυφόρο του Δία» αναφέρει η Αλισον Μάρεϊ, του Desert Research Institute, μέλος της ερευνητικής ομάδας. Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PNAS».