Διαχρονικό σκάνδαλο οι μίζες της «Daimler»

Σκάνδαλο χωρίς κάθαρση παραμένει για δύο τουλάχιστον χρόνια η υπόθεση με τις «μίζες» της γερμανικής εταιρείας κατασκευής οχημάτων Daimler ΑG, ο φάκελος της οποίας στάλθηκε προ μερικών ημερών στους οικονομικούς εισαγγελείς κκ. Γρηγόρη Πεπόνη και Σπύρο Μουζακίτη!

Σκάνδαλο χωρίς κάθαρση παραμένει για δύο τουλάχιστον χρόνια η υπόθεση με τις «μίζες» της γερμανικής εταιρείας κατασκευής οχημάτων Daimler ΑG, ο φάκελος της οποίας στάλθηκε προ μερικών ημερών στους οικονομικούς εισαγγελείς κκ. Γρηγόρη Πεπόνη και Σπύρο Μουζακίτη!
Η υπόθεση χρηματισμού ελλήνων αξιωματούχων για να ευνοηθεί η συγκεκριμένη εταιρεία έχει αποκαλυφθεί από τον Μάρτιο του 2010, όμως ουσιαστικά δεν έγινε καμία πλήρης έρευνα και ο σχετικός φάκελος είχε αρχειοθετηθεί. Τώρα η εν λόγω υπόθεση επανέρχεται στο προσκήνιο με τα στοιχεία που απέστειλε – μαζί με φακέλους άλλων δωροδοκιών – ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας του Υπουργείου Δικαιοσύνης κ. Γιώργος Σούρλας στους δύο οικονομικούς εισαγγελείς, με ελάχιστες όμως ελπίδες να αναδειχθεί κάτι σημαντικό…
Σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλε το υπουργείο Δικαιοσύνης, η Daimler AG και οι θυγατρικές της εταιρείες προχώρησαν μέσω λογαριασμών υπεράκτιων εταιρειών τρίτων και με παραπλανητικές τιμολογήσεις σε δωροδοκία ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ξένους αξιωματούχους από τουλάχιστον 22 χώρες, όπως η Κίνα, η Κροατία, η Αίγυπτος, η Ρωσία, η Σερβία, η Νιγηρία, η Τουρκία αλλά και η Ελλάδα. Το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην πολυεθνική εταιρεία ανήλθε στα 185 εκατομμύρια δολάρια.
Αυτή η υπόθεση δεν είναι άγνωστη στις ελληνικές υπηρεσίες. Είχε αποκαλυφθεί στις 24 Μαρτίου 2010 με το ίδιο ακριβώς περιεχόμενο και με τις αναφορές των αμερικανών αξιωματούχων για δωροδοκία και ελλήνων κρατικών υπαλλήλων ή κυβερνητικών παραγόντων. Χωρίς όμως οποιαδήποτε συνέχεια…
Η Daimler δραστηριοποιείται κυρίως με τη Mercedes στα πολυτελή επιβατηγά αυτοκίνητα για βουλευτές και υπουργούς, και σε στρατιωτικά οχήματα, πυροσβεστικά και ασθενοφόρα για την προμήθεια των οποίων είχαν πραγματοποιηθεί σωρεία διαγωνισμών. Ομως, το κύριο ενδιαφέρον είχε εστιασθεί στην αγορά – την περίοδο 1995-2003 – από τον ΟΣΕ 36 ντιζελομηχανών από την ADTranz, θυγατρική της Daimler Mercedes Benz.
Τότε είχε διατυπωθεί η άποψη ότι οι ντιζελομηχανές είχαν αγορασθεί κατά πολύ ακριβότερα από αντίστοιχες που είχαν πωληθεί στο εξωτερικό. Ακόμη, η ίδια θυγατρική εταιρεία είχε εμπλακεί μαζί με άλλες στην προμήθεια 120 συρμών του ΗΣΑΠ, συνολικού κόστους 138 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και λεωφορείων της ΕΘΕΛ.
Οταν στις αρχές του 2010 ανέκυψε το συγκεκριμένο ζήτημα με τις μίζες της Daimler, υπήρξαν διαβεβαιώσεις από υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Μεταφορών ότι θα διεξαχθεί εκτεταμένη έρευνα για τις προμήθειες αυτές. Το «Βήμα» επικοινώνησε με τότε ανώτατα στελέχη του υπουργείου Μεταφορών που ανέφεραν ότι «δεν θυμούνται αν τελικώς πραγματοποιήθηκε ή τι κατάληξη είχε η συγκεκριμένη διερεύνηση της υπόθεσης».
Υψηλόβαθμα, τότε, στελέχη του ΟΣΕ σημείωναν ότι «έχουν σχηματισθεί τα τελευταία χρόνια περίπου έξι δικογραφίες για παράτυπες συμβάσεις στον Οργανισμό, όμως καμία δεν αφορά την συγκεκριμένη ιστορία». Επιπλέον καμία γνώση για την πορεία της εσωτερικής έρευνας δεν είχαν και οι υπεύθυνοι της Διεύθυνσης Ελξης ή της Εταιρείας Διαχείρισης Σιδηροδρομικού Υλικού που σχετιζόταν με τις προμήθειες των ντιζελομηχανών.
Ωστόσο σύμφωνα με αναφορές άλλων υπηρεσιακών παραγόντων «τον φάκελο της υπόθεσης είχε ζητήσει τότε και ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, χωρίς όμως η συγκεκριμένη έρευνα να τελεσφορήσει». Στις εκθέσεις του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για τα έτη 2010 και 2011 δεν υπάρχει καμία αναφορά για την διερεύνηση του σκανδάλου της Daimler.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk