Ευρωπαϊκή καινοτομία με ελληνικές «πινελιές»

Τέσσερα φιλόδοξα ερευνητικά προγράμματα με άρωμα Ελλάδας, που έχουν ως αντικείμενο τις «ευφυείς» μεταφορές και χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρουσιάστηκαν την Δευτέρα στο διεθνές συνέδριο TRA (Transport Research Arena) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Τέσσερα φιλόδοξα ερευνητικά προγράμματα με άρωμα Ελλάδας, που έχουν ως αντικείμενο τις «ευφυείς» μεταφορές και χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρουσιάστηκαν την Δευτέρα στο διεθνές συνέδριο TRA (Transport Research Arena) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Τα ερευνητικά σχέδια GOALDS, SMART-CM, SAFEWAY2SCHOOL και VIAJEO, που είναι «καρποί» διεθνών συνεργασιών πανεπιστημίων, εθνικών αρχών και εταιριών, έχουν έντονο το ελληνικό στοιχείο, καθώς φορείς της χώρας μας έχουν αναλάβει ενεργό ρόλο, όπως ανέφεραν την Δευτέρα τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Έρευνας και Καινοτομίας της Κομισιόν, η οποία χρηματοδοτεί, συνολικά, περίπου 60 ερευνητικά σχέδια ελληνικού ενδιαφέροντος. Δύο από τα τέσσερα προγράμματα αφορούν την επιβατηγό και εμπορική ναυτιλία, ένα την ασφάλεια της μεταφοράς μαθητών και το τελευταίο τον βέλτιστο σχεδιασμό της αστικής κινητικότητας.

Για την βελτίωση της ασφάλειας πλοίων και επιβατών
Όπως τόνισε ο διευθυντής του Εργαστηρίου Μελέτης Πλοίου και επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος GOALDS, κ. Απ. Παπανικολάου, στόχος είναι η βελτίωση της ευστάθειας και της ασφάλειας των επιβατηγών πλοίων, τα οποία, όπως είπε, μεγαλώνουν όλοι και περισσότερο. «Τα μεγαλύτερα πλοία, κλάσης Genesis, προσεγγίζουν τα 700.000 κυβικά μέτρα σιδηροκατασκευής – όταν ο Τιτανικός είχε 120.000- και μεταφέρουν χιλιάδες επιβάτες και μέλη του πληρώματος σημείωσε.

«Το έργο φιλοδοξεί να ελέγξει τους παρόντες διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας των μεγάλων πλοίων και να διατυπώσει προτάσεις στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO) με στόχο τον εκσυγχρονισμό των κανονισμών» υπογράμμισε ο κ. Παπανικολάου.

Όπως εξήγησε, τα πειράματα με πρότυπα έχουν παρουσιάσει ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Σύμφωνα με τον καθηγητή, η βελτίωση της τεχνογνωσίας θα ευνοήσει τις ναυπηγικές βιομηχανίες της Ευρώπης, ενώ ο εκσυγχρονισμός των κανόνων θα αυξήσει την ασφάλεια των επιβατών.

Επίσης. ο κ. Παπανικολάου παρατήρησε ότι η μέση ηλικία των ελληνικών επιβατηγών πλοίων έχει αυξηθεί εντυπωσιακά τα τελευταία δέκα χρόνια, λόγω των επενδύσεων των ακτοπλοϊκών εταιριών.

Η τεχνολογία στην υπηρεσία της εφοδιαστικής αλυσίδας
Ένα άλλο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα – με έντονο το ελληνικό στοιχείο – είναι το SMART-CM, που φιλοδοξεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Όπως τόνισε η συντονίστρια του έργου και ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Μεταφορών (ΙΜΕΤ), κυρία Γεωργία Αϋφαντοπούλου, το SMART – MC, το οποίο στοχεύει στην βελτίωση της διαχείρισης των κοντέινερ, προτάσσει την χρήση τεχνολογιών πληροφορικής κι επικοινωνιών (ΤΠΕ) για την ασφάλεια της αλυσίδας μεταφοράς των προϊόντων μέσω θαλάσσης.

Πρακτικά, με την χρήση των ΤΠΕ το πρόγραμμα δίνει την δυνατότητα σε κάθε διαμεταφορέα να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το που βρίσκεται, τι περιέχει, ποιος διαχειρίζεται και πότε θα φτάσει στο λιμάνι το κάθε κοντέινερ.

Όπως εξήγησε η κυρία Αϋφαντοπούλου, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, οι Αμερικανοί άλλαξαν την νομοθεσία, επιβάλλοντας τη σάρωση των κοντέινερ από σκάνερ, και προσπάθησαν να πείσουν την Ε.Ε. να κάνει το ίδιο. Έτσι, η Κομισιόν αποφάσισε να χρηματοδοτήσει την έρευνα για την βελτίωση της ασφάλειας της μεταφοράς κοντέινερ, προκειμένου να αποφύγει την χρήση «δρακόντειων» κανονισμών.

«Ένα πρόβλημα ήταν ότι οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούν τα «μαύρα κουτιά» των κοντέινερ είναι πάρα πολλές και δεν υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ τους. Εμείς προτείναμε τον εναρμονισμό των τεχνολογιών, ενώ, παράλληλα, στήσαμε μία ασφαλή πλατφόρμα ανταλλαγής πληροφοριών» σημείωσε.

Όπως υπογράμμισε, έγινε δεκτό από τους εταίρους του σχεδίου, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονται κολοσσιαίες εταιρίες διαμεταφοράς, να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός εναρμονισμού των εν λόγων τεχνολογιών, που παρέχουν real time πληροφόρηση για το που βρίσκεται το φορτίο. Η άλλη πρόκληση του προγράμματος ήταν το να βρεθούν κοινές διαδικασίες ανάμεσα στα τελωνεία των κρατών.

«Η πιλοτική λειτουργία έδειξε μετρήσιμα αποτελέσματα» τόνισε η κυρία Αϋφαντοπούλου, η οποία σημείωσε ότι, με το πρόγραμμα, μπορεί να επιτευχθεί μείωση στο κόστος μετακίνησης κάθε κοντέινερ. «Το πρόγραμμα είναι βιώσιμο» κατέληξε.

Βελτίωση της ασφάλειας στην αγορά μαθητών
Ένα ακόμη διεθνές ερευνητικό σχέδιο μεταφορών, που παρουσιάστηκε την Δευτέρα και έχει ελληνική επιστημονική συμβολή, είναι το πρόγραμμα SAFEWAY2SCHOOL, τεχνικός διευθυντής του οποίου είναι ο ερευνητής του ΙΜΕΤ, κ. Ευ. Μπεκιάρης.
Όπως τόνισε, η χώρα μας είναι σε σχετική υψηλή θέση στην λίστα με τα θανατηφόρα ατυχήματα μαθητών, τα περισσότερα από οποία, όμως, όπως είπε, δεν λαμβάνουν χώρα, όταν το παιδιά βρίσκονται στο λεωφορείο, αλλά, συνήθως, όταν περπατούν από και προς αυτό.

Χρησιμοποιώντας μία ολιστική προσέγγιση, φτιάχτηκαν κανονισμοί για ασφαλείς και «ευφυείς» στάσεις, που ειδοποιούν τον οδηγό του σχολικού για το που βρίσκεται το παιδί, το οποίο έχει εξοπλιστεί με ένα παιχνίδι – τσιπ, που μεταδίδει την θέση του.

«Θα μπορούν οι γονείς να ξέρουν αυτομάτως με ένα sms ότι το παιδί τους μπήκε στο λεωφορείο, ενώ ο οδηγός θα μπορεί να γνωρίζει εάν ο μαθητής έχει βάλει τη ζώνη του» σημείωσε.

Επίσης, όπως τόνισε, ένα μεγάλο οπτικό σήμα στο λεωφορείο θα ειδοποιεί τους πίσω οδηγούς ότι μεταφέρει παιδιά – αφού μεταφορές μαθητών δεν κάνουν μόνο τα σχολικά λεωφορεία -, ενώ, μελλοντικά, όταν υιοθετηθούν τα «ευφυή» συστήματα μεταφοράς, το όχημα που μεταφέρει τα παιδιά, θα μπορεί να «μιλά» απ’ ευθείας με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα.

Ο κ. Μπεκιάρης σχολίασε ότι τα δρομολόγια των σχολικών σχεδιάζονται τελείως τυχαία και μπορεί να χρειάζονται επανασχεδιασμό, προκειμένου τα παιδιά να αποφεύγουν δρόμους με υψηλή κίνηση.

«Το κόστος του προγράμματος είναι πολύ χαμηλό, αφού δεν είναι φουτουριστικής τεχνολογίας. Οι δοκιμές είναι σε εξέλιξη και δείχνουν ότι μπορεί άμεσα να εφαρμοστεί, με στόχο τη μείωση κατά 60% των θανάτων των παιδιών» συμπλήρωσε.

Σχεδιασμός διαδρομής από το τηλέφωνο
Το τέταρτο ερευνητικό πρόγραμμα, με ελληνικό χρώμα, που παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν το VIAJEO. Το σχέδιο, που είναι καρπός της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αξιοποιεί δεδομένα από τα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών, από το κέντρο διαχείρισης της κυκλοφορίας της Αττικής, αλλά και από 40 οχήματα που δίνουν real time αναφορά για τις εκάστοτε κυκλοφοριακές συνθήκες και φιλοδοξεί να γίνει μία ανοιχτή πλατφόρμα για την αποτελεσματική αστική κινητικότητα.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην βελτίωση των υπηρεσιών των επιχειρήσεων (π.χ. ταξί), στην καλύτερη πληροφόρηση των οδηγών και στην ακριβέστερη απεικόνιση της κυκλοφοριακής κατάστασης. Μάλιστα, το σύστημα θα μπορεί να λειτουργεί και με GPS, επιτρέποντας στον οδηγό να λαμβάνει real time πληροφορίες για ένα καλύτερο ταξίδι.

Το VIAJEO, το οποίο προσεχώς θα παρέχεται (δωρεάν στην απλή μορφή του) για iphone και android κινητά, είναι, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της INFOTRIP, κ. Β. Μιζάρα που και το παρουσίασε, «μία δύσκολη επιχειρηματική κίνηση».
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk